Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaverini lapsi saa valita lauantaisin karkkipussin tai lelun - MIELIPITEITÄ?

Vierailija
22.05.2018 |

Kaverini tarjoaa lapselleen mahdollisuuden vaihtaa herkut leluun eli voi valita karkkipussin sijaan n. 5e lelun lauantaina, jos haluaa. Lapsi kuulemma valitsee useimmiten lelun ja kaverini myhäilee tyytyväisenä, kun lelu ei kerry vyötärölle vaan saa lapsen liikkeelle. Mielestäni hiukan outo käytäntö ja lapsesta tulee materialisti. Kyllä lauantain tulee olla karkkipäivä eikä lelupäivä. Mitä ajattelette?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno juttu, että lapsi saa valita. Ei pidä karkkia tärkeänä.

Muuten en karkkipäivistä perusta. Niin kuin olisi pakko sitä karkkia ostaa tiettynä päivänä. Meillä ostetaan miten huvittaa. Joskus viikollakin kun haluttaa ja lapset saa myös.

Vierailija
2/19 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikaan ei ole hyvä. Karkki on sokeria ja lisäaineita, lelu on muoviroskaa. Miksi pitää yleensä olla joku tuollainen tapa, että tiettynä päivänä pitää saada jotain?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajattelen, että hittojako se sinulle kuuluu. Ainakaan niin paljon, että tarvitsee tulla omalle, ainoaksi oikeaksi täydellisyysharhassasi kuvittelemallesi mielipiteellesi vielä vauvapalstalta vahvistusta hakemaan. Anna kaverin kasvattaa lapsensa niinkuin haluaa ja keskity sinä niihin omiisi. Kummankaan teistä tyyli tuskin on täydellinen tai sen parempi tai huonompi kuin toisen, joten ihan turhaan vaivaat päätäsi kaverisi tekemisillä.

Vierailija
4/19 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

MUn lapsi saa leluja ja karkkia aina kun pyytää. Mitäpä siitä mietit?

Vierailija
5/19 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa järkevältä. Ei lapsen tarvitse saada kaikkea.

Olen todella onnellinen, että lapsuudessa oli tiukat karkkipäivät ja ei totutettu sipseihin ja limsoihin. Nyt +40v on hyvät hampaat ja hoikka vartalo, enkä kaipaa sokeria tai roskaruokaa, koska elimistö ei ole siihen tottunut. Karkista tulee mulle huono olo, mikä kertoo, miten myrkkyä sokeri ja lisäaineet elimistölle ovat.

Vierailija
6/19 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpikaan ei ole hyvä. Karkki on sokeria ja lisäaineita, lelu on muoviroskaa. Miksi pitää yleensä olla joku tuollainen tapa, että tiettynä päivänä pitää saada jotain?

Samaa mieltä! 

Miksi kerran viikossa pitäisi olla päivä, jolloin "saa jotain". Synttärit ja joulu riittää normaalisti. 

Aloitus haiskahtaa provolta... lapsen pitää saada kerran viikossa mässypussi, vaikka haluasi jotain ihan muuta. 

Vierailija
7/19 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen, että on hyvä kun oppii että jos luopuu jostain saa jotain muuta. Sehän pätee rahankäyttöön aikuisenakin.

Vierailija
8/19 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä ei oo karkkipäivää, eikä lelupäivää. Karkkia ostetaan silloin tällöin ja leluja oikeastaan vaan lahjaksi. Joskus ostetaan kirpparilta käytettyjä leluja.

Oikeastaan nyt kun mietin, niin meidän lapset on leikkinyt tosi vähän millään muilla leluilla, kuin legoilla ja autoilla. (Tietenkin lautapelit ja piirustus jutut on kiinnostanut). Mutta parhaita "leluja" ovat urheiluvälineet, niiden käyttöaste on suuri!

Vierailija
9/19 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vaan välttää karkin syömistä, jos se tapahtuu omasta halusta. Mutta lelu kerran viikossa tuntuu paljolta. Nykyään lapsilla on leluja ja tavaraa muutenkin aivan valtavasti, on outoa että tavaramäärää lisätään viikottain. Itse ehkä mieluummin laittaisin säästyneen karkkirahan talteen jotain isompaa ostosta varten. Jos sen tekee käteisenä lapsen omaan säästöpossuun, juttu konkretisoituu lapselle oikein hyvin.

Vierailija
10/19 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole karkkipäivää eikä siis lelupäivääkään. Molempia saa silloin tällöin pyydettäessä.

Vierailija
11/19 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muoviroskaa? Voi se olla muutakin. Puuta metallia etc.

Vierailija
12/19 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi olla karkkipäivää? Ei meilläkään ole, harvoin syödään edes karkkia. Tai muutakaan makeaa.

Vierailija
13/19 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota itse asiaan kantaa mutta sen sanon että jos meillä saisi muksut joka viikko lelun, niin talomme olisi pian halkeamispisteessä.

Vierailija
14/19 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsista ei tule materialisteja saamalla asioilla, vaan niitä panttaamalla. Sitäpaitsi ei-materialistit ovat useimmiten hiukan tärähtäneen oloisia. Ja osa heistakin, jotka kuvittelet olevansa ei-materialisteja, ovat sitä kuitenkin.

Vierailija
15/19 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muoviroskaa? Voi se olla muutakin. Puuta metallia etc.

5e lelu puuta tai metallia? :D :D No ehkä jos ostetaan paketti värikyniä.

Vierailija
16/19 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ollut sama käytäntö, karkkia, lelu, lehti yms.

Jos lapsi halusi jonkin kalliimman jutun, niin sitten jätettiin viikottaiset ostokset pois niin kauaksi aikaa että sai tarvittavan rahamäärän kasaan.

Tuo oli meillä ns. viikkoraha, nyt kun ikää on enemmän saa rahan käteen ja ostaa itse mitä haluaa.

Vierailija
17/19 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, meillä saavat ihka oikeaa rahaa, jolla ostavat mitä haluavat. Ja näin oppivat rahan arvon. Mutta provohan tää olikin.

Vierailija
18/19 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaverin lapsi saa valita joko kaksi karkkia, kaksi lelua tai yhdistelmän. Ei oo viel koskaan tajunnut valita yhdistelmää. Kuinkahan tyhmiä nuo alle nelivuotiaar oikeasti ovat.

Sama juttu jos on tarjolla nyt heti yksi karkki tai tunnin päästä kymmenen. Ottaa aina heti sen yhden. Mä valkkaan sen tunnin päästä kymmenen ja kyllä sitä selvästi harmittaa kun alan sitten syömään omaa kekoani, mut seuraavalla kerralla sama juttu ja vielä itku päälle. Katotaan kauanko menee että oppii vähän kärsivällisyyttä.

Vierailija
19/19 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kaverin lapsi saa valita joko kaksi karkkia, kaksi lelua tai yhdistelmän. Ei oo viel koskaan tajunnut valita yhdistelmää. Kuinkahan tyhmiä nuo alle nelivuotiaar oikeasti ovat.

Sama juttu jos on tarjolla nyt heti yksi karkki tai tunnin päästä kymmenen. Ottaa aina heti sen yhden. Mä valkkaan sen tunnin päästä kymmenen ja kyllä sitä selvästi harmittaa kun alan sitten syömään omaa kekoani, mut seuraavalla kerralla sama juttu ja vielä itku päälle. Katotaan kauanko menee että oppii vähän kärsivällisyyttä.

Toi on jostain kehityspsykologian kirjasta toi esimerkki 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan