Ongelmatilanne... Kaksi hyvää asiaa olisi tarjolla samaan aikaan (positiivinen ongelma)
Seuraavanlainen tilanne on käsillä: olen hakenut kouluun, johon on pääsykoe 13.6. Koulutus on unelma-alaani ja pääkaupunkiseudulla.
Samaan aikaan myyntiin on tullut unelmataloni vanhan lapsuudenkotini naapurista. Olen haaveillut siellä asumisesta pienestä asti.
Kuitenkin ongelmaksi nyt muodostuu ajoitus ja se, että molempia en voi saada. Jos odotan tietoa, pääsinkö kouluun, talo voi olla jo myyty. Sitten harmittaa kahta enemmän, jos en pääse kouluun ENKÄ saa taloa!
Myös jos ostan talon nyt ja pääsen myös kouluun, olen ongelman edessä, koska samaan aikaan pitäisi asua pk-eudulla opiskelemassa ja omistaa talo toisaalla ja siihen ei oikein ole varaa sitten talon oston jälkeen. Taloa voisi koettaa toki vuokrata siksi aikaa, mutta pelkään että siitäkin voisi seurata joku taloudellinen katastrofi esim. opintotuen suhteen. Eikä ole edes mitenkään varmaa, saisiko sitä ylipäänsä vuokrattua, kun on niin syrjäseudulla.
Mitenhän kannattaisi toimia kyseisenlaisessa tilanteessa?
Kommentit (11)
Kauan kestää saada kokeen tulokset?
Mahtaisko onnistua jonkinlainen ehdollinen ostotarjous?
Jos ostat talon, etkä pääse kouluun, haetko samaan koulutukseen uudelleen? Jos se kerran on unelma-alaasi? Onko talon lähellä jotakin sinua kiinnostavaa opiskelumahdollisuutta? Onko talon lähellä töitä oikeasti? Tiedätkö talosta todella kaiken tarvittavan, jotta voit tehdä rationaalisen ostopäätöksen? Etkä vain heittäydy tunteiden ja nostalgian vietäväksi? Vaikea tilanne tuo kyllä on.
Vierailija kirjoitti:
Jos ostat talon, etkä pääse kouluun, haetko samaan koulutukseen uudelleen? Jos se kerran on unelma-alaasi? Onko talon lähellä jotakin sinua kiinnostavaa opiskelumahdollisuutta? Onko talon lähellä töitä oikeasti? Tiedätkö talosta todella kaiken tarvittavan, jotta voit tehdä rationaalisen ostopäätöksen? Etkä vain heittäydy tunteiden ja nostalgian vietäväksi? Vaikea tilanne tuo kyllä on.
Ja siis jos pääsisitkin opiskelemaan unelma-alaasi ja valmistuisit, saisitko alasi töitä niin, että voisit asua tuossa talossa? Eli onko unelma-alasi töitä tarjolla siellä suunnalla?
Lapsuuden haaveet ei aina täyty, vaikka toteutuisivatkin.
Esimerkiksi lapsena voi haaveilla, että olispa samanlainen hieno auto kuin naapurin sedällä.
Aikuisena se sitten toteutuu, kun saa samanlaisen 25 vuotta vanhan autonrotiskon.
Vierailija kirjoitti:
Silloin en hakisi samaan koulutukseen, koska olisin liian kaukana opiskelupaikasta ja sitoutuisin taloon. Talon lähellä ei ole yhtä kiinnostavia opiskelumahdollisuuksia. Tiedän talosta kyllä tarpeeksi. Se on ollut nyt myynnissä kuukauden, pari, jännittää jos se menee hetkenä minä hyvänsä. Ap
Mieti läpi talon ostamisen vs. ostamatta jättämisen hyvät ja huonot puolet ja sitten nuku yön yli. Sitten tunnustele, kumpi valinta tuntuu oikealta sisimmässäsi. Intuitio on yleensä näissä oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Kumpi on sulle elämän kokonaisuuden ja onnellisuuden kannalta tärkeämpää: unelmien talo vai unelmien ammatti?
Kyllä mä luulen, että pahempaa olisi jättää tuo ammattihaave väliin.
Mietin myös, että voinhan sitten yrittää ostaa talon myöhemmin, esimerkiksi viiden-kymmenen vuoden kuluttua, jos tilanne on riittävän hyvä. Ei ole sanottua että onnistuisi, jos raha ei riitä tai joku on asettunut sinne loppuiäksi. Mutta ehkä sitä vois oppia olemaan onnellinen muuallakin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mieti läpi talon ostamisen vs. ostamatta jättämisen hyvät ja huonot puolet ja sitten nuku yön yli. Sitten tunnustele, kumpi valinta tuntuu oikealta sisimmässäsi. Intuitio on yleensä näissä oikeassa.
Joo, voisin tehdä sellaisen miellekartan :) ap
Heitä kolikkoa. Oikeasti. Päätä, että kruuna on opiskelu (jos et vielä pääse, yrität uudelleen) ja klaava on talo. Heität kolikon ilmaan. Kun se on kätesi alla, tiedät, kumman toivoisit sen olevan. Sitten tiedät. Kolikkoa ei tarvitse katsoa.
En sitoisi itseäni nuorena yhteen taloon varsinkaan paikkakunnalla, jossa ei voi opiskella unelma-ammattiin tai jossa on kapeat työnsaantimahdollisuudet. Satsaa unelma-ammatin toteutumiseen ja katso minne se voi viedä elämässä. Talo on varmasti ihana, mutta ihania koteja voi löytyä muualtakin. Koti kannattaa rakentaa sinne missä on mukavat elinolot (esim työ, jossa viihtyy).
Kumpi on sulle elämän kokonaisuuden ja onnellisuuden kannalta tärkeämpää: unelmien talo vai unelmien ammatti?