Mistä tietää, jos on hankala persoona?
Kommentit (20)
Esim. siitä, että päätyy säännönmukaisesti ja jatkuvasti törmäyskurssille eri ihmisten kanssa eri asiayhteyksissä. Siitä kannattaa alkaa päättelemään, että omassa toiminnassa on jotain ongelmaa. Voi vaikka ihan kysyä joltain rehelliseltä ihmiseltä, pidetäänkö minua yleisesti hankalana tyyppinä.
Vierailija kirjoitti:
Esim. siitä, että päätyy säännönmukaisesti ja jatkuvasti törmäyskurssille eri ihmisten kanssa eri asiayhteyksissä. Siitä kannattaa alkaa päättelemään, että omassa toiminnassa on jotain ongelmaa. Voi vaikka ihan kysyä joltain rehelliseltä ihmiseltä, pidetäänkö minua yleisesti hankalana tyyppinä.
Ja siitä, kun tutustut ihmisiin, mutta he eivät jää elämääsi. Voi tuohon tietysti olla muitakin syitä. Ja 'hankaluus' on olla suhteellinen asia, jotkut eivät koskaan provosoidu särmikkäämmistä ihmisistä ja jotkut taas paljon enemmän.
Entä jos on niin, että suuri osa ihmisistä tuntuu viihtyvän seurassasi mutta muutamien kanssa onkin kaikki vaikeaa?
Kukaan ei soita, eikä ota muutenkaan yhteyttä. Jos itse teet sen, vastapuolelle tulee hirveä kiire tekemään jopa sellaista, mikä ei ole olosuhteisiin nähden mahdollista.
Töksäyttelet kenties muille. Jyräät muiden yli. Loukkaat toistuvasti läheisiäsi. Et osallistu kodin töihin. Asut ja elät muiden yllä ylläpitämänä. Näet asioissa vain oman näkemyksesi - et huomio muita. Kaikki asiat pyörivät oman napasi ympärillä. Olet kenties kiinnostunut vain pinnallisuudesta. Arvostelet muiden vaatetusta, ilmeitä, pukeutumista, koulutusta ja työtä.
No siitä, että aina joutuu muiden kanssa hankaluuksiin. Ihmiset yleensä ovat aika mukavia ja normaalioloissa ongelmia ei ole. Mutta Highly need-persoonallapa on.
Syynä kuitenkin ihan ihan itse ongelmiinsa: tällainen henkilö ei osaa ottaa muita ihmisiä joukkona huomioon, vaan vaatii kaikissa tilanteissa poikkeuksia ja erityispalveluita, koska omat tarpeet ovat etusijalla jatkuvasti eikä mistään voi joustaa tai kestää mitään epämukavuutta hetkeäkään. Valittaa ja kitisee kaikesta. Ei koskaan uhraudu minkään eteen ja jos niin sattuisi tekemään, pitää siitä hirveän metelin. Mikään asia ei mene mutkattomasti, vaan hankala ihminen vaatii aina vähintään yhden poikkeuksen. Muun ihmisjoukon pitää muuttua tämän yhden vuoksi.
Tällainen johtaa tämän vaikean välttelyyn. Löytää itsensä useinkin yksin.
Ja totta, harvoinpa ainakin naisporukassa tällaiselle prinsessalle kukaan kehtaa sanoa tästä suoraan päin naamaa, vaan usein puhutaan selän takana. Miehillä asia on eri; he oppivat sietämään vaikeuksia armeijassa ja tuollaisille käpy-selän-alla -valittajille sanotaan suoraan.
Itserakas, laittaa kaiken muiden syyksi, piikittelee, vetää itse joka asiasta herneen nenään, vähättelee muiden ongelmia tai huolia suhteessa omiinsa, on ilkeä ja kateellinen, haukkuu vaikkei toinen olisi tehnyt mitään väärää. Narsisti.
Vierailija kirjoitti:
Töksäyttelet kenties muille. Jyräät muiden yli. Loukkaat toistuvasti läheisiäsi. Et osallistu kodin töihin. Asut ja elät muiden yllä ylläpitämänä. Näet asioissa vain oman näkemyksesi - et huomio muita. Kaikki asiat pyörivät oman napasi ympärillä. Olet kenties kiinnostunut vain pinnallisuudesta. Arvostelet muiden vaatetusta, ilmeitä, pukeutumista, koulutusta ja työtä.
Ja jos joku erehtyy arvostelemaan häntä, niin hän ottaa välittömästi herneet nenään ja kokee sen erittäin "verisenä loukkaantumisena" ja aloittaa vuosien mykkäkoulun. Rasittavaa ja negatiivista seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos on niin, että suuri osa ihmisistä tuntuu viihtyvän seurassasi mutta muutamien kanssa onkin kaikki vaikeaa?
Oletko sinä se yhdistävä tekijä vai onko näillä "muutamilla" muidenkin kanssa vaikeaa?
Yksinkertaisimmin siitä, ettei saa kavereita yrittämisestä ja haluamisesta huolimatta.
Eikö se pitäisi ihan itse tietää? Musta pidetään, koska olen avoin lämmin, rehellinen ja kunnioitan ystäviäni ja läheisiäni. Hankala ihminen valahtelee, ei pidä lupauksiaan ja on ilkeä, manipuloiva, kylmä jne.??
Miksi jotkut haluavat niin kovasti tutustua tai olla tekemisissä jonkun hankalan persoonan kanssa vaikka ei olisi pakko? Eikö olisi helpompi olla ihmettelemättä miksi joku on hankala ja väkisin yrittää saada jotain välejä toimimaan. Voiko olla jopa niin että jotkut eivät vaan kestä sitä että kaikki eivät pidä kaikista ja sinusta vaikka olisit omasta mielestäsi maailman mukavin ihminen. (Tarkoitan siis tilannetta jolloin ”hankala” ei halua olla ”mukavan” kanssa ystävä tai tekemisissä.)
Vierailija kirjoitti:
Eikö se pitäisi ihan itse tietää? Musta pidetään, koska olen avoin lämmin, rehellinen ja kunnioitan ystäviäni ja läheisiäni. Hankala ihminen valahtelee, ei pidä lupauksiaan ja on ilkeä, manipuloiva, kylmä jne.??
Määritteleekö hankaluuden vain tuollaiset epäeettiset piirteet? Eikö moraalisesti hyväkin tyyppi voi olla (tarkoittamattaan) ärsyttävä eli hankala?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määritteleekö hankaluuden vain tuollaiset epäeettiset piirteet? Eikö moraalisesti hyväkin tyyppi voi olla (tarkoittamattaan) ärsyttävä eli hankala?
Voi kai, mutta hyvin satunnaisissa tilanteissa, eikä se tarkoita että kyseinen henkilö olisi perusluonteeltaan/-olemukseltaan hankala.
Vierailija kirjoitti:
Minä kartan jyrä-tyyppejä. Heillä on jokin pakkomielle saada tahtonsa läpi sellaisissakin asioissa, jotka eivät kuulu heille.
Kerran yksi jyrä-nainen päätti, että hänestä tulee mieheni uusi vaimo. Puski päälle ja tuppautui työpaikalle. Spammasi miehen työsähköpostiin levotonta postia ja vei syntymäpäivä itse leipomonsa kakun miehen työpaikalle. Istui hänen työpöydälleen jalat levällään niin, että mieheni näki ettei hänellä ollut alushousuja.
Mieheni sanoi, että hänellä on kiire kokoukseen ja toivotti hyvää jatkoa. Sitten hän hyppäsi autoonsa ja joutui soittamaan työkaverilleen ja kysymään joko jyrä on häipynyt.
Mies laittoi kakun kasvihuoneen pöydälle ja oli sen verran vihainen tapahtuneesta, ettei koskenut koko kakkuun. Hän päätti laittaa jyrän viestit spammiksi eikä vastaa niihin.
Minua Jyrä yritti hiostaa ottamaan avioeron argumentoimalla muun muassa ettei minusta ole edustusvaimoksi mieheni rinnalle. Sanoin suoraan hänelle, että hänkö se sitten vittusillaan kulkiessaan on edustuskelpoinen naisyståväehdokas miehelleni. Sanoin suoraan, että tiedän kaiken hänen lähettämässään meilipommituksesta ja mieheni vastaukset koska hän laittoi ne minulle cc:nä. Jyrä oli sitten verisesti loukkaantunut kun hänen suunnitelmansa ei sitten toiminutkaan.
Tämä kaikki sai alkunsa siitä, että mieheni oli yhden lehden haastateltavana ja Jyrä otti hänet unelmiensa mieheksi. Hän ei tajunnut ettei kaikkia aikuisia miehiä viedä tuosta noin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotkut haluavat niin kovasti tutustua tai olla tekemisissä jonkun hankalan persoonan kanssa vaikka ei olisi pakko? Eikö olisi helpompi olla ihmettelemättä miksi joku on hankala ja väkisin yrittää saada jotain välejä toimimaan. Voiko olla jopa niin että jotkut eivät vaan kestä sitä että kaikki eivät pidä kaikista ja sinusta vaikka olisit omasta mielestäsi maailman mukavin ihminen. (Tarkoitan siis tilannetta jolloin ”hankala” ei halua olla ”mukavan” kanssa ystävä tai tekemisissä.)
Moni hankala ihminen osaa manipuloida ihmisiä ja käyttäytyä hyvinkin hurmaavasti tuttavuuden alussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä mietityttää muakin. Ja ihan henkilökohtaisella tasolla. Olen ilmeisesti ihan kunnollinen ja jopa hyväkäytöksinen ihminen (näin olen kuullut useammasta lähteestä) mutta musta tuntuu, että olen samalla vähän hankala. Mulla itsellä on esim. usein niin epämukava olo ihmisten seurassa, että se vähän niin kuin tuntuu tarttuvan muihin. Saatan reagoida asioihin liian voimakkaasti ja vaikka yritän pitää reaktiot omana tietonani niin kyllähän sen näkee, jos vaikka toisten jutut loukkaavat tai olen tosi surullinen tai ahdistunut.
Luulen että on jopa aika yleistä olla vähän hankala ihminen ihan ilman mitään selvää "pahaa" ominaisuutta.
up