Seiskalla oleva on alkanut välttelemään perhettään ja sukuaan
Kommentit (15)
Kuuluu kehitykseen. Itse ja hyvin moni muu tuttu oli tuonikäisenä samanlainen. Halutaan laajentaa sosiaalista piiriä muuallekin kuin siihen omaan perheeseen ja sukuun.
Nuoresi saattaa myös kaivata tilaa omalle kehitykselleen, varsinkin, jos suvussanne ollaan hyvin tungettelevia ja taipuvaisia pitämään joukon nuorimpia aina pikkulapsina. Aika monessa suvussa on myös tapana lasten ja nuorten välillä tahditon härnääminen ja kiusoittelu, joten sekin voi rasittaa (jos siis suvussa on häntä kohtaan tällaista käytöstä joskus ilmennyt, en väitä, että näin olisi).
Mä olin just tollanen tossa iässä.
Hyvä kysymys. Itsekin muistan olleeni seiskalla samanlainen. Yritin esittää afrikkalaista :D
Kun mentiin vaateostoksille fillareilla, poika lähti aina ennen minua ja piti huolen, että välimatkamme pysyikin :) Tuppasi naurattamaan, mutta pidin naamani peruslukemilla.
Meillä vielä se, että olin ainoa vanhempi vaikeutti varmaan murrosikää.
Vierailija kirjoitti:
Häpeä, masennus, sosiaalisten tilanteiden pelko. Sen verran vähän yksityiskohtia annoit että syy voi olla mikä vain. Psykopatia?
On vain kavereiden kanssa ja jos ei ole niin on mieluummin yksin. Puhuu sen minkä tarvitsee ja pyrkii lopettamaan keskustelut nopeasti.
-ap
Seiskalla? Onko kyseessä ehkä Roope Salminen vai Aku Hirviniemi?
No, meidän seiskalla oleva tyttö on talven aikana ottanut etäisyyttä. Ovi kiinni, ei kiinnosta meidän kanssa juuri mikään, vastaa lyhyesti ja töykeästi kysymyksiin. Sen verran sietää meitä, että oli heti nenä pitkänä varaamassa matkaa kesäksi eli halua tietysti meidän kanssa reissuun, vaikka voisi jäädä isovanhemmilleen. Sen sijaan kauppaan yms. ei lähde enää koskaan mukaan.
Kuulostaa perinteiseltä suomalaiselta nuorelta mieheltä. Lopettavat puhumasta 14-vuotiaana ja avaavat suunsa taas parinkympin toisella puolella.
Huumeet? Toki ekana tuli mieleen murrosikä.
Huumeet? Toki ekana tuli mieleen murrosikä.
Anna ottaa etäisyyttä. Tarve omaan tilaan voi olla suuri vaikkei olisi mitään ongelmia.
Häpeä, masennus, sosiaalisten tilanteiden pelko. Sen verran vähän yksityiskohtia annoit että syy voi olla mikä vain. Psykopatia?