Asiakaspalvelijat: Oudoin asia, jonka olet joutunut selittämään asiakkaalle?
Kommentit (4751)
Ei, en aio laittaa tätä karaokea, jota mut on palkattu tänne vetämään, tauolle vain siksi, että sulla on puhelu menossa siinä.
Vierailija kirjoitti:
Olin Lidlissä joskus töissä ja siellähän myydään välillä vähän kaikennäköistä tavaraa. Kerran yksi vähän sellainen laitapuolenkulkijan oloinen, mutta kuitenkin harmiton iäkkäämpi nainen kysyi minulta ja työkaveriltani että jos hän ostaa maton voimmeko tuoda sen hänen kotiinsa työpäivämme jälkeen. Työkaverini selitti kohteliaasti, ettemme voi tehdä sellaista, mutta kohta hän oli ostamassa mattoa ja sanoi että tuommehan sen sitten hänen kotiin kun hän asuu melkein kaupan naapurissa.
Ei, emme vieneet mattoa.
Miksi MT-potilaita kiusataan?
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä päivittäistavarakaupassa, joka menee kiinni klo 22. Palkka juoksee 22:15 asti, mielestäni oikein hyvä ratkaisu, eli emme joudu tekemään palkatta ylityötä :) Henkilökunta/vartija käy noin viittä yli kymmenen kiertämässä myymälän läpi ja paimentamassa siellä mahdollisesti haahuilevat asiakkaat kassoja kohti
Niin minäkin olen, mutta ei mulla palkka JUOKSE, paremminkin matelee..10.80€/h.
Vierailija kirjoitti:
Nettikaupasta katsottavaa myymäläkohtaista saatavuutta jouduin selittämään jatkuvasti. Usein samat asiakkaat tuntuivat luulevan, että käymme käsin päivittelemässä myymäläsaldoja nettisivuille. Voin toki aina katsoa onko tuotetta tulossa tai onko sitä lähimyymälöissä, mutta omista virheistään on ihan turha alkaa tuhahdella myyjälle. Virheitä kyllä sattuu, itsekin viime viikolla kävin kysymässä yhtä tuotetta väärästä myymälästä. Olin pari päivää aiemmin katsonut sitä olevan toisaalla ja muistin ostopäivänä myymälän väärin.
Paraus tapaus kyllä oli se, kun asiakas tuli raivoamaan miten meillä ei ole tuotetta x, vaikka "NO SE OLI TEILLÄ LEHDESSÄ, SE OLI TEILLÄ TÄMÄN VIIKON LEHDESSÄ ...TU TAAS TULI TURHA REISSU!" Kahden myyjän voimin yritimme selittää raivoavalle ja kiroavalle asiakkaalle ettei meillä ole kyseistä tuotetta edes myynnissä, ja hän on luultavasti erehtynyt liikkeestä. Lopulta asiakas alkoi itsekin miettimään että "olikohan se sittenkin se Pirjon koti ja tekstiili? Joo, kyllä se muuten oli." Asiakas poistui myymälästä, eikä tietenkään pyytänyt käytöstään anteeksi.
Minä en ole koskaan ollut myyjänä, enkä tietenkään tiedä miten hommat käytännössä toimivat, mutta nuo nettisaldojen paikkansa pitämättömyydet kyllä välillä rasittavat ihan tosissaan. Kerran hain Hankkijalta erästä tuotetta, jota saldon mukaan piti kaupassa olla. Ei ollut, eikä ollut ollut muutamaan kuukauteen enää koko ketjussa, vaikka tosiaan nettisaldot näyttivät plussaa ympäri Suomea. Ei kuulemma kannata yhtään luottaa nettisaldoihin. Luulisi, että nykyään tietojärjestelmiin pystyisi linkittämään nettisivut, varastosaldot ja myynnit niin, että ne nettisaldotkin pysyisivät edes suunnilleen ajantasaisina.
Vierailija kirjoitti:
vbncvvcbn kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
dfgdfdfgs kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä kahvilassa ja verho lasketaan puoliksi alas klo 20.50, paikka sulkeutuu 21.00. Jo paikalla olevat saavat kahvitella loppuun rauhassa, mutta uusia ei oteta. Ja silti joku tulee limbona verhon ali tai puikkii avoimessa tilassa olevan, mutta naruilla rajatun tilan jossa pöydät ja tuolit, läpi tiskille.
No onpas vain hassua, että teille tulee asiakkaita kun kahvila on vielä auki. Äly hoi. Mietippäs nyt uudelleen tätä asiaa. 🙄
Vaikka ovi on auki niin se ei tarkoita, että paikka olisi auki. Jos pitää limboilla verhon alta ja narujen läpi niin luulisi tyhmemmälläkin kellojen soivan että täällä ei ehkä enää palvella?
Kuka muutenkaan lähtee enää kymmentä vaille änkeämään johonkin kahvilaan? Saa pullahammasta kolottaa jo ihan tosissaan.
-Eri
Mitä ihmettä, ovessa aukioloaika x-21.00, ovi on auki. Miksi ei voi ostaa sitä pullaa mukaan? Aukioloajaksi pitää vaihtaa 20.50 ja laittaa ovi lukkoon. Yksinkertaista.
Toinen eri
No ilmeisesti täytyy näin tehdä tässä sarvikuonojen maassa. Sarvikuonot kun änkeävät väkisin asioimaan vielä kymmentä vaille kun eivät millään ole ehtineet koko päivänä.
Niin ja se pitäisi olla täysin ok, että asioi liikkeessä sen aukioloaikana.
No onhan tuossa hyvä pontti kieltämättä ja eri paikoissa on eroja siinä, että pitääkö putiikista olla jo valot pois yhdeksältä vai lopetetaanko palvelu vasta siinä vaiheessa.
Itse kyllä vähän kyseenalaistaisin sitä, että kannattaako mihinkään mennä asioimaan noin viime tingassa, ei siitä ainakaan mitään miellyttävää kokemusta tule koskaan.
Vanhemmalle naisihmiselle jouduin selittämään, että auton väri ei kerro minulle millaista öljyä autoon kuuluu laittaa.
Jouduin selittämään tuohtuneelle asiakkaalle että kahvilan wc on lukossa sen takia että siellä on tällä hetkellä toinen asiakas. Taisi olla hätä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole koskaan ollut myyjänä, enkä tietenkään tiedä miten hommat käytännössä toimivat, mutta nuo nettisaldojen paikkansa pitämättömyydet kyllä välillä rasittavat ihan tosissaan. Kerran hain Hankkijalta erästä tuotetta, jota saldon mukaan piti kaupassa olla. Ei ollut, eikä ollut ollut muutamaan kuukauteen enää koko ketjussa, vaikka tosiaan nettisaldot näyttivät plussaa ympäri Suomea. Ei kuulemma kannata yhtään luottaa nettisaldoihin. Luulisi, että nykyään tietojärjestelmiin pystyisi linkittämään nettisivut, varastosaldot ja myynnit niin, että ne nettisaldotkin pysyisivät edes suunnilleen ajantasaisina.
No kyllähän ne pystyisi linkittämään jos halua löytyy, tietenkin jos tilaaja haluaa säästää projektin kustannuksista niin moinen reaaliaikainen saldo linkitys voidaan korvata sillä "kyllä se meidän myyntiassari päivittää aamuisin excelistä käsin" -metodilla
fghfdgdfgh kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vbncvvcbn kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
dfgdfdfgs kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä kahvilassa ja verho lasketaan puoliksi alas klo 20.50, paikka sulkeutuu 21.00. Jo paikalla olevat saavat kahvitella loppuun rauhassa, mutta uusia ei oteta. Ja silti joku tulee limbona verhon ali tai puikkii avoimessa tilassa olevan, mutta naruilla rajatun tilan jossa pöydät ja tuolit, läpi tiskille.
No onpas vain hassua, että teille tulee asiakkaita kun kahvila on vielä auki. Äly hoi. Mietippäs nyt uudelleen tätä asiaa. 🙄
Vaikka ovi on auki niin se ei tarkoita, että paikka olisi auki. Jos pitää limboilla verhon alta ja narujen läpi niin luulisi tyhmemmälläkin kellojen soivan että täällä ei ehkä enää palvella?
Kuka muutenkaan lähtee enää kymmentä vaille änkeämään johonkin kahvilaan? Saa pullahammasta kolottaa jo ihan tosissaan.
-Eri
Mitä ihmettä, ovessa aukioloaika x-21.00, ovi on auki. Miksi ei voi ostaa sitä pullaa mukaan? Aukioloajaksi pitää vaihtaa 20.50 ja laittaa ovi lukkoon. Yksinkertaista.
Toinen eri
No ilmeisesti täytyy näin tehdä tässä sarvikuonojen maassa. Sarvikuonot kun änkeävät väkisin asioimaan vielä kymmentä vaille kun eivät millään ole ehtineet koko päivänä.
Niin ja se pitäisi olla täysin ok, että asioi liikkeessä sen aukioloaikana.
No onhan tuossa hyvä pontti kieltämättä ja eri paikoissa on eroja siinä, että pitääkö putiikista olla jo valot pois yhdeksältä vai lopetetaanko palvelu vasta siinä vaiheessa.
Itse kyllä vähän kyseenalaistaisin sitä, että kannattaako mihinkään mennä asioimaan noin viime tingassa, ei siitä ainakaan mitään miellyttävää kokemusta tule koskaan.
Pullan osto pussiin onkin miellytävä kokemus vain silloin, kun sen ostaa vähintään puoli tuntia ennen sulkemisaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Joskus markka-aikana myin telkkareiya ym koneita.
Asiakas ei millään ymmärtänyt, että meillä myynithinta 600mk oli halvempi kuin naapurikaupan 900mk, josta sai alennusta 200mk. toki se oli halvempi, josta sai alennusta:))))))
Itse työskentelen halpakauppaliikkeessä. Toisinaan mainostamme lehdessä jotakin normaalihintaista tavaraa, joka kuitenkin voi olla edullisempi kuin naapurikaupan täsmälleen sama alennuksessa oleva tuote. Asiakas tulee meille kysymään "sitä alennuksessa olevaa tuotetta joka teillä oli lehdessä". Kun kerron asiakkaalle että ko. tuote on normaalihintainen (yritän siis mainostaa että meillä ovh-hinta on edullisempi), asiakas tuohtuu ja alkaa syyttämään huijauksesta. =D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalaisjärki kirjoitti:
Pointti on se aukioloaikana asiointi, mutta kun porukat luulevat, että liikkeessä saa olla loputtomiin jos vain ehtii sisään ennen sulkemisaikaa. Eli kahvio sulkee vaikka 18.00. niin 17.58. ollaan ostamassa kahvit ja pullat ja luullaan että niitä voi sitten mussuttaa vaikka puoli tuntia, kun kerran on päästy sisään. Yksi ratkaisu olisi myydä vain take-away -annoksia kun sulkemisaika alkaa lähestyä.
Tämä on ikuisuuskysymys, myös ruokakaupoissa, näyttelytiloissa yms.
Helppo ratkaisu olisi sellainen, että ovi menee sulkemisaikana lukkoon eikä sen jälkeen enää myydä mitään ja paikkoja/toimintoja voi alkaa pikkuhiljaa sulkea tai ruokia pakkailla piiloon, mutta työntekijällä olisi velvoite olla tarvittaessa paikalla ja palvelemassa sisälle jo ehtineitä asiakkaita vielä (paikasta riippuen) 10-30min, mistä tietysti maksettaisiin palkka. Sitten vasta potkittaisiin asiakkaat pihalle.
Nyt moni asiakaspalvelija tekee tämän ylimenevän ajan ilman palkkaa. Sen päälle joutuu vielä ehkä laskemaan kassan yms., mihin käytetystä ajasta ei ainakaan kaikkialla makseta palkkaa. Kassaakaan ei voi alkaa laskea niin kauan kuin asiakkaita on tiloissa. Tosin mielestäni palkallisen työajan pitäisi tällöin aina olla pidempi kuin aukioloaika, jos sinne ei voi vain tulla ja lähteä.
Tähän on helppo ratkaisu ravintoista: siellä tulee puoli tuntia ennen sulkemisaikaa valomerkki, jonka jälkeen ei myydä mitään eikä oteta uusia asiakkaita sisään. Jo tilatut tuotteet saa nauttia sulkemisaikaan asti.
Kaupoissakin voitaisiin puoli tuntia ennen sulkemisaikaa lakata ottamasta uusia asiakkaita sisään. Ne jotka ovat ehtineet sisään ennen sitä, saisivat tehdä ostoksensa loppuun, kunhan ovat sulkemisaikaan mennessä ulkona.
Muuten hyvä, mutta aika harvalla menee puolta tuntia ostoksiinsa :) Kymmenen minuuttia voisi olla parempi.
Jaa? Minulla menee aina vähintään tunti - tosin käyn kaupassa lauantaisin keskellä päivää. Joskus harvoin käyn illalla täydennysostoksilla ja kyllä tarvitsen sen puoli tuntia, ettei tarvitse hoputa. Jos on hehtaarimarket ja tarvikkeet eri päässä kauppaa.
Harvalla. H-A-R-V-A-L-L-A. Tiedätkö mitä HARVA tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalaisjärki kirjoitti:
Pointti on se aukioloaikana asiointi, mutta kun porukat luulevat, että liikkeessä saa olla loputtomiin jos vain ehtii sisään ennen sulkemisaikaa. Eli kahvio sulkee vaikka 18.00. niin 17.58. ollaan ostamassa kahvit ja pullat ja luullaan että niitä voi sitten mussuttaa vaikka puoli tuntia, kun kerran on päästy sisään. Yksi ratkaisu olisi myydä vain take-away -annoksia kun sulkemisaika alkaa lähestyä.
Tämä on ikuisuuskysymys, myös ruokakaupoissa, näyttelytiloissa yms.
Helppo ratkaisu olisi sellainen, että ovi menee sulkemisaikana lukkoon eikä sen jälkeen enää myydä mitään ja paikkoja/toimintoja voi alkaa pikkuhiljaa sulkea tai ruokia pakkailla piiloon, mutta työntekijällä olisi velvoite olla tarvittaessa paikalla ja palvelemassa sisälle jo ehtineitä asiakkaita vielä (paikasta riippuen) 10-30min, mistä tietysti maksettaisiin palkka. Sitten vasta potkittaisiin asiakkaat pihalle.
Nyt moni asiakaspalvelija tekee tämän ylimenevän ajan ilman palkkaa. Sen päälle joutuu vielä ehkä laskemaan kassan yms., mihin käytetystä ajasta ei ainakaan kaikkialla makseta palkkaa. Kassaakaan ei voi alkaa laskea niin kauan kuin asiakkaita on tiloissa. Tosin mielestäni palkallisen työajan pitäisi tällöin aina olla pidempi kuin aukioloaika, jos sinne ei voi vain tulla ja lähteä.
Tähän on helppo ratkaisu ravintoista: siellä tulee puoli tuntia ennen sulkemisaikaa valomerkki, jonka jälkeen ei myydä mitään eikä oteta uusia asiakkaita sisään. Jo tilatut tuotteet saa nauttia sulkemisaikaan asti.
Kaupoissakin voitaisiin puoli tuntia ennen sulkemisaikaa lakata ottamasta uusia asiakkaita sisään. Ne jotka ovat ehtineet sisään ennen sitä, saisivat tehdä ostoksensa loppuun, kunhan ovat sulkemisaikaan mennessä ulkona.
Muuten hyvä, mutta aika harvalla menee puolta tuntia ostoksiinsa :) Kymmenen minuuttia voisi olla parempi.
Jaa? Minulla menee aina vähintään tunti - tosin käyn kaupassa lauantaisin keskellä päivää. Joskus harvoin käyn illalla täydennysostoksilla ja kyllä tarvitsen sen puoli tuntia, ettei tarvitse hoputa. Jos on hehtaarimarket ja tarvikkeet eri päässä kauppaa.
Harvalla. H-A-R-V-A-L-L-A. Tiedätkö mitä HARVA tarkoittaa?
HAMPPERDUU?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin laivayhtiössä töissä ja asiakas soittaa että oon täällä Vantaalla ja on ruuhkaa ja ei ehdi. No, siirretäänkö matka myöhemmäksi. Eiei anna kapteenin numero niin saavat odottaa. No, en anna. No, soita sille että odottaa. No, ei odota mutta siirretäänkö seuraavaan päivään? No, vittu ei... ei saa perua.
Taannoin esinaisenani toimi koko kansan tuntema julkimo ja huomattuaan, että tulee myöhästymään pikkujouluristeilyltämme, rouva totisesti soitti Gabriellan kapteenille ja sai kuin saikin viivästettyä laivan lähtöä! Olimme kollegoiden kanssa aika huuli pyöreänä - kaikki näemmä onnistuu kun on tarpeeksi pokkaa.
Taisi ennemmin olla kysymys siitä että henkilön julkinen tunnettuus aiheutti odottamisen. Jos laiva ei olisi odottanut olisi rouva varmasti ottanut yhteyttä seiskaan joka olisi vetänyt kapteenin kölin ali.
Minä jouduin selittämään että en voi yhdistää puhelua kilpailevaan firmaan ja en tiedä mitä siellä mikäkin maksaa. Asiakas löi luurin korvaan ja äyskäisi että olette samaa firmaa ja en vain viitsi palvella. Nii, kiitti ja hei
Vierailija kirjoitti:
Ruotsinlaivan alacarte-aamiaisella asiakas tuohtuu todella kovasti, kun aamiaisella ei ole tuoretta aamun lehteä!?
Ja ollaan vielä olevinaan alacarte j tämä on vähän tyyriimpi aamiainen, eikä lehteä missään??!
Ei meinannut mennä millään jakeluun , että laiva eli myös ravintola on merellä ja aika kaukana lähimmästä laiturista taikka mantereesta tähän aikaan aamusta. Kuten oltiin myös viime yönä ja eilen illalla kun liikkeelle lähdettiin satamasta, niin se lehti ei ollut vielä ilmestynytkään.
En tiedä, miten asia olisi pitänyt asiakkaan mielestä ratkaista, mutta jotenkn kyllä. Sillä tämähän oli aivan törkeetä.
helikopterilla
Puhelinpalvelussa jouduin kertomaan ettei auton kaskovakuutus korvaa parkkisakkoja. Ei vaikka olisi kaikilla herkuilla vakuutus. Onneksi olin todella nuori ja vasta-aloittanut ja täytyi varmistaa kokeneemmalta että onhan asia näin, muuten ei olis pokka pitänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin Lidlissä joskus töissä ja siellähän myydään välillä vähän kaikennäköistä tavaraa. Kerran yksi vähän sellainen laitapuolenkulkijan oloinen, mutta kuitenkin harmiton iäkkäämpi nainen kysyi minulta ja työkaveriltani että jos hän ostaa maton voimmeko tuoda sen hänen kotiinsa työpäivämme jälkeen. Työkaverini selitti kohteliaasti, ettemme voi tehdä sellaista, mutta kohta hän oli ostamassa mattoa ja sanoi että tuommehan sen sitten hänen kotiin kun hän asuu melkein kaupan naapurissa.
Ei, emme vieneet mattoa.Miksi MT-potilaita kiusataan?
älä nyt viitsi. ei kaikki lidlin työntekijät ole hulluja.
Taannoin esinaisenani toimi koko kansan tuntema julkimo ja huomattuaan, että tulee myöhästymään pikkujouluristeilyltämme, rouva totisesti soitti Gabriellan kapteenille ja sai kuin saikin viivästettyä laivan lähtöä! Olimme kollegoiden kanssa aika huuli pyöreänä - kaikki näemmä onnistuu kun on tarpeeksi pokkaa.