Asiakaspalvelijat: Oudoin asia, jonka olet joutunut selittämään asiakkaalle?
Kommentit (4751)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salaattilounaaseen kuuluu kahvi ja eräs mies ei ymmärtänyt, miksei naisystävänsä voinut hakea ja juoda hänen puolestaan kahvikupillista" Kun mä maksan tästä enkä tykkää kahvista!"
Tämä on ainoa näistä kymmenistä (vai onko näitä jo satoja) jutuista joissa en mitenkään ymmärrä yrittäjän asennetta ja tätä työntekijöille annettua sääntöä. Jos salaattilounaaseen kerran kuuluu yksi kupillinen kahvia, eikö ole herttaisen yhdentekevää kuka sen kupillisen juo? Oli se sitten asiakas itse tai hänen ystävänsä. Ymmärtäisin tietysti asenteen, jos sekä asiakas että ystävä haluaisivat kahvia, vaikka vain toinen on maksanut salaattilounaasta. Mutta tässähän ei ollut siitä kysymys. Mitä yritys siis häviää tuossa kun ei naisystävän annettu sitä kupillista hakea ja juoda?
Vai tarkoittaako kirjoittaja että naisystävä ei ollut mukana, vaan olisi tullut myöhemmin kahville? Sitten tajuan koska on mahdotonta tuossa vaiheessa tietää onko tämä nyt yhteydessä siihen maksettuun lounaaseen.
Miehen olisi kannattanut olla hiljaa, pyytää/ottaa se lounaaseen kuuluva kahvi js naisystävä olisi sen voinut juoda.
Tätä ongelmaa on puitu aika paljon. Kyse ei ole ravintolayrittäjän kannalta siitä kahvikupillisesta vaan ihmisten röyhkeydestä joka ilmenee tällaisena loisimisena. Aivan sama jos ostaisi yhden buffet-aterian ja siitä söisi kaksi.
Ei todellakaan kyse ole samasta asiasta, kyse lounaan hintaan kuuluvasta kahvista. Jos saan pankista muistilehtiön ja kynän kiitokseksi asiakkuudestani ja annan ne ystävälleni, olemmeko molemmat pummeja?
On sama asia. Kirjoitusvälineet pankin liikelahjana ei ole ongelmaksi kohoavaa loisimista.
Täh? Siis miten ihmeessä tämä muka olisi sama asia kuin se, jos kaksi ihmistä söisi buffassa yhden vain maksaessa siitä? Tuolloinhan buffetista kuluisi ruokaa enemmän kuin jos vain se söisi joka siitä maksaakin. Kahvia taas ei kulu yhtään sen enempää, joi sen kahvin siitä maksanut mies vaiko hänen seuralaisensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen, ettei äidin uudesta miehestä tule lain silmissä lapsen isä.
Eräs nainen yritti vaihtaa lapsensa nimen "isän sukunimelle" (ilmaiseksi - joskus lapselle annetaan pian syntmän jälkeen äidin nimi ennen isyyden tunnistamista, mikäli esim. passin saamisella on kiire). Pikkaisen oli jännittävät paikat selittää, että ei, se että olet mennyt uusiin naimisiin ja kaikki asutte onnellisesti perheenä ei muuta lapsesi isän henkilöllisyyttä - että biologinen isä on edelleen lapsen isä, ja uusi mies on äidin uusi mies.
Toisella (maksavalla) lomakkeella nimen vaihto olisi kyllä onnistunut, mutta nainen oli jo alkanut itkemään ja pahoittamaan mieltään, joten en tiedä, ymmärsikö enää, kun yritin selittää, miten sukunimen muuttaminen miehen (ja äidin uudeksi) nimeksi onnistuu.
Mä en tajua. Siis lapsen sukunimeä oltiin vaihtamassa? Eikö kuka tahansa saa vaihtaa sukunimeä kerran ainakin ilmaiseksi?
Tämä oli sinällään hassusti selitetty, mutta lapsen nimeä ei saa vaihtaa ilman toisen huoltajan lupaa eikä kai yksinhuoltajanakaan kuulematta lapsen toista vanhempaa. Ainoastaan silloin, jos uusi huoltaja adoptoi tai ottaa ottolapsekseen lapsen, nimenvaihto onnistuu, mutta ei naimisiin menemällä.
Jaa. Kuinkajan pahasti meillä on rikotti jotain säädöstä kun vauva sai mun sukunimen heti syntymästään. Ei sitä keltään kysytty ja siis paljon ennen isyydentunnustusta. Samoin kun mentiin naimisiin nykyisen miehen kanssa maistraatissa, paperiin kirjattiin kaikkien nimet ennen ja jälkeen avioliiton. Meille kaikille tuli miehen sukunimi, eli lapseltakin vaihdettiin. Eikä maksanut mitään ja bioisältä ei kysytty mitään eikä mitään muuta papereita tarvinnut täyttää. Luulisi niiden maistraatissa tietävän mitta ehkä mammapalsta tietää tämänkin paremmin.
Jos se vaikutti, ettei missään vaiheessa ollut tämän biol.isän nimellä vaan sinun.
Ei se vaikuta. Itsellä lapsi oli biologisen siemenlingon nimellä pienenä. Koin sen sillon tårkeäksi että jospa se urpå olisi isä lapselleen. Ei halunnut. Kun lapsi oli muutaman vuoden menin naimisiin ja lapsi vaihtoi sukunimeä mieheni nimelle myös. Vin miehen tuli antaa suostumus asialle eikä biologiselta siemenlingolta kysytty mitään kun ei ollu edes huoltaja.
Olen töissä yrityksessä Y, joten en valitettavasti voi auttaa yrityksen X laskutuksen kanssa, vaikka heillä onkin asiakaspalvelu suljettu juuri nyt.
Sähkönsiirron ja -myynnin ero on myös monelle epäselvä, minkä kyllä ymmärtää nuorilta ja ulkomaalaisilta, mutta kun 35+ ikäiset henkilöt kiven kovaa väittävät, että koskaan aiemmin ei ole mitään sähkönsiirtoja veloitettu...
Kuinka pitkä on yksi sykäys...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että emme tee reikiä korviin vauvoille tai taaperoille. Meillä ikäraja on 7v, mutta toki siitä voi joustaa jos joku 6v tahtoo palavasti korvikset. Mutta ei ikinä vauvoille!
Joissakin liikkeissä tehdään, Suomessa asuvan ystäväni vauvalla on korvikset.
Aivan turhaa lasten kiduttajia, nuo vauvoille korviksia pistävät. Läimivätkö vielä takamukselle ja muutenkin pahoinpitelevät? Sillä sitä se minusta on, vauvojen pahoinpitelyä.Se laittaminen sattuu ja se on avohaava vähintään kolme päivää, jopa viikon. Lisäksi vauvat voivat repiä korvalehtensä ja syödä ne korvikset ja vaikka kuolla kun suolistossa on terävä metalliesine.
Täysiä idiootteja, ne jotka rei’ittävät vauvansa korvat! Jotta lapsi näyttäisi ”söpöltä” ja että se tunnistetaan tytöksi sitä vauvaa tulee satuttaa. En vain ymmärrä kyseistä tapaa, en millään. Antakaa lasten olla lapsia, älkää tunkeko täysin sukupuolittunutta mailmankuvaanne viattomien kärsittäväksi!Ystäväni on ulkomaalainen ja joissakin maissa yleinen käytäntö. Kuitenkin Suomessa laitettu. Martinan ja Eskon lapselle kai laitettiin reiät nuorena (ehkä Kolumbian matkalla).
Toisten maiden typeriä ”perinteitä” ja ”tapoja” ei tarvitse matkia. Lapsien tulee saada parhain hoiva vanhemmiltaan ja korvisten laittaminen vauvoille EI ole sitä. Joissain maissa lasten pahoinpitely ei ole edes laitonta tai rangaistaavaa. Suomessa sentään on edes lait joihin voi yrittää vedota jos hirviöitä on vanhempina. Tuo tyttölasten merkitseminen korviksilla on mielestäni samaa jatkumoa kuin pikkutytöille laitettavat huivit, toisesta ääripäästä. Vauvat ovat vauvoja eikä niitä tarvitse erikseen sukupuolittaa. Mielestäni nämä korvikset kertovat kulttuurista jossa vauvat eivät ole samanarvoisia. Miksi tytöt tarvitsee merkata korviksilla, kas kun eivät polttomerkitse jotain otsaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salaattilounaaseen kuuluu kahvi ja eräs mies ei ymmärtänyt, miksei naisystävänsä voinut hakea ja juoda hänen puolestaan kahvikupillista" Kun mä maksan tästä enkä tykkää kahvista!"
Tämä on ainoa näistä kymmenistä (vai onko näitä jo satoja) jutuista joissa en mitenkään ymmärrä yrittäjän asennetta ja tätä työntekijöille annettua sääntöä. Jos salaattilounaaseen kerran kuuluu yksi kupillinen kahvia, eikö ole herttaisen yhdentekevää kuka sen kupillisen juo? Oli se sitten asiakas itse tai hänen ystävänsä. Ymmärtäisin tietysti asenteen, jos sekä asiakas että ystävä haluaisivat kahvia, vaikka vain toinen on maksanut salaattilounaasta. Mutta tässähän ei ollut siitä kysymys. Mitä yritys siis häviää tuossa kun ei naisystävän annettu sitä kupillista hakea ja juoda?
Vai tarkoittaako kirjoittaja että naisystävä ei ollut mukana, vaan olisi tullut myöhemmin kahville? Sitten tajuan koska on mahdotonta tuossa vaiheessa tietää onko tämä nyt yhteydessä siihen maksettuun lounaaseen.
Miehen olisi kannattanut olla hiljaa, pyytää/ottaa se lounaaseen kuuluva kahvi js naisystävä olisi sen voinut juoda.
Tätä ongelmaa on puitu aika paljon. Kyse ei ole ravintolayrittäjän kannalta siitä kahvikupillisesta vaan ihmisten röyhkeydestä joka ilmenee tällaisena loisimisena. Aivan sama jos ostaisi yhden buffet-aterian ja siitä söisi kaksi.
Ei todellakaan kyse ole samasta asiasta, kyse lounaan hintaan kuuluvasta kahvista. Jos saan pankista muistilehtiön ja kynän kiitokseksi asiakkuudestani ja annan ne ystävälleni, olemmeko molemmat pummeja?
On sama asia. Kirjoitusvälineet pankin liikelahjana ei ole ongelmaksi kohoavaa loisimista.
Täh? Siis miten ihmeessä tämä muka olisi sama asia kuin se, jos kaksi ihmistä söisi buffassa yhden vain maksaessa siitä? Tuolloinhan buffetista kuluisi ruokaa enemmän kuin jos vain se söisi joka siitä maksaakin. Kahvia taas ei kulu yhtään sen enempää, joi sen kahvin siitä maksanut mies vaiko hänen seuralaisensa.
Näissä tämänkaltaisissa "ruuan hintaan kuuluu kuppi kahvia" -jutuissa osa ihmisistä on nimenomaan käsittämättömän pöljiä.
Kun asiasta tehdään ongelma - vaaditaan kahvin tilalle jäätelöä tai vaaditaan muijalle oikeutta juoda se kahvi tai ties mitä muuta - siis silloin kun koko jutusta tehdään jumalaton ongelma ja kulutetaan asiakaspalvelijan työaikaa (=liikkeen rahaa), ei yleensä tajuta mahdollisia seurauksia.
Sitten kun kahvilan omistaja tähän kaikkeen vääntöön kyllästyneenä poistaa kaikilta mahdollisuuden ruuan kylkiäisenä tulevaan kahvikuppiin lopullisesti, ollaan ihan hämmästyneitä ja taivastellaan, että ihme hommaa, kyllä täällä ennen kahvi sisältyi lounaan hintaan.
Multa on kysytty vaikka mitä, outoja juttuja työn aihepiiriin liittyen ja vielä oudompia jotka ei kuuluneet työhön. Kaikki saivat vastauksen, olen erittäin hyvä ollut aina vääntämään rautalangasta vaikken asiasta tietäisi mitään:) Olen myös se henkilö jolta aina kysytään tietä ihan missä päin maailmaa vain. Kyllä kysyä saa:)
Vierailija kirjoitti:
Voiko Snickersiä syödä jos on pähkinäallergia?
Siinähän on sisällä kokonaisia maapähkinöitä.
Niin niin, mutta voiko sitä syödä?
Tokihan sitä voi, mutta siihen voi myös kuolla.
Voi kuolla vai kuoleeko?
ÄLÄ SYÖ SITÄ! (Vaikka teki mielikin kehottaa...)
Ymmärrän pointin, etenkin kun maapähkinäallergikolle maapähkinöiden syöminen voi aiheuttaa anafylaktisen shokin. En kuitenkaan malta olla mainitsematta: Maapähkinä kuuluu hernekasveihin. Pähkinäallerginen (esim. minä) voi pystyä syömään maapähkinöitä, ja maapähkinälle allerginen voi pystyä syömään varsinaisia pähkinöitä.
Vierailija kirjoitti:
Voiko Snickersiä syödä jos on pähkinäallergia?
Siinähän on sisällä kokonaisia maapähkinöitä.
Niin niin, mutta voiko sitä syödä?
Tokihan sitä voi, mutta siihen voi myös kuolla.
Voi kuolla vai kuoleeko?
ÄLÄ SYÖ SITÄ! (Vaikka teki mielikin kehottaa...)
Mulla käynyt kerran vähän saman tyylistä...
"Kuinka paljon tässä annoksessa on tuota ainesta X? Oon vähän allerginen sille..."
"Sitä on vaan siinä päällä ripoteltuna. Voidaan toki jättää pois kokonaan."
"Mutta kuinka paljon sitä on? Voin vähän syödä."
"Siis... Ripoteltuna annoksen päälle pari hyppysellistä, en osaa kyllä tarkkoja grammamääriä sanoa. Mutta voidaan jättää pois, se ei ole ongelma."
"Mutta se on kyllä hyvää. Onko siinä niin paljon, että saan oireita?"
"Sitä en osaa sanoa..."
"Siis vähän voin syödä. Onko siinä vain sen verran, että maha kestää?"
"......"
Tätä jankkausta kesti aikansa ja yritin selittää, että en voi tietää, millaisesta määrästä hän saa oireita ja mistä ei. Lopulta tajusin ehdottaa, että laitetaan ripoteltava aines X erilliseen kippoon, että saa siitä ihan ite katsella paljonko uskaltaa syödä. Eli ihan hyvin ratkesi kuitenkin ja asiakas oli tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksen voi aukaista kauppaa puolituntia aijemmin. Olin just hakemassa varastosta lisää tavaraa. Ei mennyt asiakkaan tajuntaan, ettei niistä aukioloajoista niin vai voi joustaa ja aukaista milloin huvittaa
Aivan. Eihän kaupassa tarvitse ennen avausta tehdä muuta kuin laittaa valot päälle?;-)
....ja suljemisajan jälkeen vain valot pois...
Varsinkin sulkemisaikaan nuo "mää vaan ihan nopeasti" -asiakkaat on pahoja. Kohta huomaat että homma on karannut hanskasta ja sulla on myymälässä kymmenen näitä nopeasti jotain ottavia, kun olet sen yhden päästänyt ja muutkin huomaa että täällähän on vielä autoja parkissa ja kassa auki. Välillä on kyllä todella vaikeaa olla tyly ja olla päästämättä sitä ensimmäistä sulkemisaikaan tulevaa sisälle ja sitten saat kuulla kuinka paska olet.
Viikko sitten sunnuntaina oli juuri tällainen tilanne. Meillä meni myymälä kiinni kuudelta, olin koko viikon tehnyt iltavuoroa ja nähnyt perhettä edellisen kerran kunnolla alkuviikosta ja odotin jo kovasti että pääsen samaan aikaan lasten kanssa ruokapöytään. Asiakas tulee sisälle tasan kuusi. Selitän ystävällisesti, että juuri suljetaan, ei ollut kuulevinaan. Sanon asian uudestaan, mulkaisee ja tiuskaisee, että hänhän vasta juuri tuli, että mikä kiire tässä nyt on. Kun näyttää siltä, että tämä rouva ei aio todellakaan vaan nopeasti ottaa jotain, selitän taas uudestaan, että kello on jo yli kuusi, myymälä on tältä päivältä suljettu, "kai mää nyt silti saan ostokseni rauhassa tehdä!" oli vastaus. Yleensä en päreitäni polta, mutta tässä kohtaa kyllä kivahdin takaisin, että nopeasti sitten, mulla odottaa perhe kotona ja kassanlaskijan täytyy päästä sulkemaan kassa (+ne kaikki muut sulkemistyöt, jotka olin mun vielä tehtävä).
Sitä vaan toivoisi, että asiakkailla riittäisi ymmärrystä että sillä kaupan henkilökunnalla on ihan oikeasti muutakin elämää kuin se työ. On perheet, lapset haettavana tarhasta, harrastuksia työpäivän jälkeen, sovittuja menoja jne. Se että asiakas viivyttää sulkemista kymmenenkin minuuttia, on jo todella paljon! Kaupat on nykyään kuitenkin auki aamuvarhaisesta iltamyöhään, jostain varmasti löytyy toinen liike joka on vielä auki, tai sitten täytyy niitä omia aikatauluja sovittaa niin, että pääsee käymään aukioloaikoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se mies ois saanu ottaa sen kahvin ja kaataa vaikka lavuaariin?
Suomen lain mukaan, kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Typerintä on kerta toisensa jälkeen selittää, että kassaan tarvitsee viivakoodin. Hintatieto ei yksinkertaisesti yksin riitä, vaikka kuinka hoet sitä "se makso euron". Urpåt. Onneks eo enää ikinä tarvi niitä hommia tehdä.
No aika kauppakohtaista tämäkin, ainakin kun vielä pari vuotta sitten olin S-marketissa töissä niin ihan helposti kassaan pystyi (ja sai jos oli helpompaa niin) käsin lyömään hinnan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen verkkokaupassa, jonka toimitusaika on suunnilleen 5 päivää. Silti saan viikoittain vihaisia puheluita siitä, miten toimitus voi kestää niin kauan. Vaikka kaikki mainitaan moneen kertaan tilausvaiheessa. Aina sama selitys siitä, miten kauppa X toimittaa paketit vuorokaudessa. Vähintään kerran viikossa tulee yhteydenottopyyntö esimiehelle, koska Pirkko-Liisa TARVITSEEE!!! paketin vuorokaudessa perille. Millään ei mene ymmärrykseen, ettei tämä ole mahdollista.
Millähän etanan kyydillä tämä kyseinen kauppa toimittaa tilauksensa jos matka Suomessa kestää viisi päivää?
eka päivä: tilaus tulee ja tulostetaan ja toimitetaan tavarankerääjälle
toka päivä: kerääjä kerää tilausten kamat, pakkaa laatikoihin ja laittaa pakettien päälle osoitetarrat yms.
kolmas päivä: paketit kuskataan postiin
kolmas-neljäs-viides päivä: posti kuskaa paketit ja toimittaa joko automaattiin, perille tai konttorille riippuen paketin koosta ja siitä mitä asiakas on halunnut.
hitaalta kuulostaa. Itse pyöritän (yksin) miljoonan liikevaihdolla verkkokauppaa ja kaikki tilaukset lähtee samana päivänä ja ovat perillä seuraavana tai sitä seuraavana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerintä on kerta toisensa jälkeen selittää, että kassaan tarvitsee viivakoodin. Hintatieto ei yksinkertaisesti yksin riitä, vaikka kuinka hoet sitä "se makso euron". Urpåt. Onneks eo enää ikinä tarvi niitä hommia tehdä.
No aika kauppakohtaista tämäkin, ainakin kun vielä pari vuotta sitten olin S-marketissa töissä niin ihan helposti kassaan pystyi (ja sai jos oli helpompaa niin) käsin lyömään hinnan.
Käsinlyönti tehdään nykyään näppäilemällä viivakoodi numeronäppäimillä. Monissa kaupoissa on kassalla kansio, josta löytyy isojen tuotteiden viivakoodit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksen voi aukaista kauppaa puolituntia aijemmin. Olin just hakemassa varastosta lisää tavaraa. Ei mennyt asiakkaan tajuntaan, ettei niistä aukioloajoista niin vai voi joustaa ja aukaista milloin huvittaa
Aivan. Eihän kaupassa tarvitse ennen avausta tehdä muuta kuin laittaa valot päälle?;-)
Varsinkin sulkemisaikaan nuo "mää vaan ihan nopeasti" -asiakkaat on pahoja. Kohta huomaat että homma on karannut hanskasta ja sulla on myymälässä kymmenen näitä nopeasti jotain ottavia, kun olet sen yhden päästänyt ja muutkin huomaa että täällähän on vielä autoja parkissa ja kassa auki. Välillä on kyllä todella vaikeaa olla tyly ja olla päästämättä sitä ensimmäistä sulkemisaikaan tulevaa sisälle ja sitten saat kuulla kuinka paska olet.
Viikko sitten sunnuntaina oli juuri tällainen tilanne. Meillä meni myymälä kiinni kuudelta, olin koko viikon tehnyt iltavuoroa ja nähnyt perhettä edellisen kerran kunnolla alkuviikosta ja odotin jo kovasti että pääsen samaan aikaan lasten kanssa ruokapöytään. Asiakas tulee sisälle tasan kuusi. Selitän ystävällisesti, että juuri suljetaan, ei ollut kuulevinaan. Sanon asian uudestaan, mulkaisee ja tiuskaisee, että hänhän vasta juuri tuli, että mikä kiire tässä nyt on. Kun näyttää siltä, että tämä rouva ei aio todellakaan vaan nopeasti ottaa jotain, selitän taas uudestaan, että kello on jo yli kuusi, myymälä on tältä päivältä suljettu, "kai mää nyt silti saan ostokseni rauhassa tehdä!" oli vastaus. Yleensä en päreitäni polta, mutta tässä kohtaa kyllä kivahdin takaisin, että nopeasti sitten, mulla odottaa perhe kotona ja kassanlaskijan täytyy päästä sulkemaan kassa (+ne kaikki muut sulkemistyöt, jotka olin mun vielä tehtävä).
Sitä vaan toivoisi, että asiakkailla riittäisi ymmärrystä että sillä kaupan henkilökunnalla on ihan oikeasti muutakin elämää kuin se työ. On perheet, lapset haettavana tarhasta, harrastuksia työpäivän jälkeen, sovittuja menoja jne. Se että asiakas viivyttää sulkemista kymmenenkin minuuttia, on jo todella paljon! Kaupat on nykyään kuitenkin auki aamuvarhaisesta iltamyöhään, jostain varmasti löytyy toinen liike joka on vielä auki, tai sitten täytyy niitä omia aikatauluja sovittaa niin, että pääsee käymään aukioloaikoina.
Kello 18 ei tarvitse päästää sisään jos on sulkemisaika. Sanot että kassa on suljettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että emme tee reikiä korviin vauvoille tai taaperoille. Meillä ikäraja on 7v, mutta toki siitä voi joustaa jos joku 6v tahtoo palavasti korvikset. Mutta ei ikinä vauvoille!
Joissakin liikkeissä tehdään, Suomessa asuvan ystäväni vauvalla on korvikset.
Aivan turhaa lasten kiduttajia, nuo vauvoille korviksia pistävät. Läimivätkö vielä takamukselle ja muutenkin pahoinpitelevät? Sillä sitä se minusta on, vauvojen pahoinpitelyä.Se laittaminen sattuu ja se on avohaava vähintään kolme päivää, jopa viikon. Lisäksi vauvat voivat repiä korvalehtensä ja syödä ne korvikset ja vaikka kuolla kun suolistossa on terävä metalliesine.
Täysiä idiootteja, ne jotka rei’ittävät vauvansa korvat! Jotta lapsi näyttäisi ”söpöltä” ja että se tunnistetaan tytöksi sitä vauvaa tulee satuttaa. En vain ymmärrä kyseistä tapaa, en millään. Antakaa lasten olla lapsia, älkää tunkeko täysin sukupuolittunutta mailmankuvaanne viattomien kärsittäväksi!Ystäväni on ulkomaalainen ja joissakin maissa yleinen käytäntö. Kuitenkin Suomessa laitettu. Martinan ja Eskon lapselle kai laitettiin reiät nuorena (ehkä Kolumbian matkalla).
Toisten maiden typeriä ”perinteitä” ja ”tapoja” ei tarvitse matkia. Lapsien tulee saada parhain hoiva vanhemmiltaan ja korvisten laittaminen vauvoille EI ole sitä. Joissain maissa lasten pahoinpitely ei ole edes laitonta tai rangaistaavaa. Suomessa sentään on edes lait joihin voi yrittää vedota jos hirviöitä on vanhempina. Tuo tyttölasten merkitseminen korviksilla on mielestäni samaa jatkumoa kuin pikkutytöille laitettavat huivit, toisesta ääripäästä. Vauvat ovat vauvoja eikä niitä tarvitse erikseen sukupuolittaa. Mielestäni nämä korvikset kertovat kulttuurista jossa vauvat eivät ole samanarvoisia. Miksi tytöt tarvitsee merkata korviksilla, kas kun eivät polttomerkitse jotain otsaan?
En ole matkimassa käytäntöä Totesin vain että kaverini alle vuoden ikäisellä vauvalla on korvikset ja ne on Suomessa laitettu. Ulkomaan lomilla myös välillä näkee lävistettyjä vauvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjä täällä
Pissaisin alle onnesta jos liikkeeseeni änkeisi sulkemisaikaan kymmeniä ostavia asiakkaita.
Toivottavasti kerrot asiasta ja liikkeen aukioloaikaa pidennetään:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsinlyönti tehdään nykyään näppäilemällä viivakoodi numeronäppäimillä. Monissa kaupoissa on kassalla kansio, josta löytyy isojen tuotteiden viivakoodit.
No jo on vaikeaksi tehty :D toki tuokin tyyli onnistui myös ennen jos vaikka viivakoodi oli rutussa eikä skanneri lukenut. Mitäs sitten jos kone antaa eri hinnan kun hintalapussa lukee, joskus sattu näitäkin?
Olen töissä pitsabuffetissa ja kerran sinne tuli nuoripari. Mies maksoi itselleen buffetin, menivät pöytään.. ja kohta huomasin että tyttöystävä vetää siellä pitsaa onnellisena! Pakko oli mennä sanomaan, että tytön on ostettava itselleenkin se buffetti, mikäli mielii syödä. Olisin katsonut sormien läpi pientä maistiaispalaa tai hörppyä mukista, mutta tässä oli kyseessä puolikas pitsa.
Kaikkia menoja ei myöskään oteta huomioon, esimerkiksi bussilippua, opintolainan maksua tai muita menoja.