Asiakaspalvelijat: Oudoin asia, jonka olet joutunut selittämään asiakkaalle?
Kommentit (4751)
Taksin kuljettajana on joutunut usein neuvomaan asiakkaita monissa asioissa vaikkei se kuulunut työn kuvaan.
Esim. Ilta oli venähtänyt pitkäksi ja hauskaa oli ollut.
Baarista oli sitten lähdetty vieraan matkaan ja herätty siellä. Pettäneellä oli valtava mökkiä ja ei ollut oikein kunnossa kun puoliso oli tulossa työmatkalta kotiin vielä samana aamuna. Asiakas ei tiennyt miten asiaa selittäisi hänelle ja vaikutti todella ahdistuneelta tekonsa seurauksesta.
Sanoin hänelle kun hän oli asiasta minulle avautunut että kerro totuus.
Sitä hän ei halunnut mutta kysyi miten sillä olisi vaikutusta asiaan.
Sanoin hän joko uskoo tai sitten ei usko.
Selitin hänelle että kun kerrot aluksi totuuden hän alkaa epäilemään ja alkaa tivata oikeaa vastausta missä olit yötä. Sen jälkeen voit kertoa ihan millaisen valheen tahansa ja hän leppyy. Jos asia tulee joskus ilmi niin voit sanoa että kerroit silloin totuuden mutta et uskonut ja sepitin tarinan jonka halusit kuulla.
Apua kaikissa tilanteissa löytyi taksin kuljettajilta asiaan kuin asiaan. :)
Vierailija kirjoitti:
Että olemme pienellä saarella eikä täällä todellakaan ole toista ravintolaa saatikka ruokakauppaa
Saako olla utelias: millä saarella olette?
Vierailija kirjoitti:
Poliitikolle piti selittää,että auton moottoriöljy pitää tarkistaa ja tarvittaessa lisätä.Tuhosi moottorin öljynpuutteeseen.Tapahtui 90-luvulla.
Näitä on varmaan paljonkin.Itse tiedän ettei autoni vie öljyä ellei tietty kierrosalue ylity,ei ole pinta laskenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliitikolle piti selittää,että auton moottoriöljy pitää tarkistaa ja tarvittaessa lisätä.Tuhosi moottorin öljynpuutteeseen.Tapahtui 90-luvulla.
Sellaiset ne asioistamme päättävät! Oliko oikein liikenneministeri?
Nykypäivä-lehdessä oli aikoinaan vihreän kansanedustajan haastattelu.Lehden loppukommentti oli "Herra varjelkoon Suomea tällaisten ihmisten päättäessä asioistamme".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reklamaatioilla uhkailu. " No sitten teen valituksen tästä" ( esim. Jos ei pääse päivän kestäneen selkäjumin takia magneettikuvaan). Valittaa voi, ole hyvä vaan. Mihinkään se ei tule johtamaan koska toimin täysin kuten kuuluukin. Näiden kusipäiden takia lääkäriresurssit on entistä pienemmät kun ylilääkäreidenkin aika menee lähinnä näiden maallikoiden tekemien turhien valitusten läpikäyntiin. Se, että uhkaat valituksella ei myöskään muuta hoitolinjauksia tai käypä- hoidon suosituksia. Se, että et itse hoida reseptejäsi ajoissa uusittavaksi ei myöskään ole terveydenhuollon vika jne...esimerkkejä loputtomasti
Näitä on ihan joka alalla. Voitonriemuinen hymy kasvoilla todetaan "taidankin sitten tehdä reklamaation". No siitä vaan. Ei vaan taideta ymmärtää, että jos tilanteessa on toimittu ihan oikein, saa siis kuulla sen ihan saman selityksen uudelleen, mutta vaan toiselta taholta.
Toinen samanlainen on viranomaisilla uhkailu, jossa 99% tapauksista asiakas ei edes osaa sanoa hakemansa tahon nimeä oikein, eikä tiedä miten se toimii. "Kulttajansuojalla" uhkaaminen on yleisin, eikä ymmäretä ettei se ole mikään taho, vaan joukko lainsäädäntöjä. "Kuluttajavirasto" menee kyllä oikeaan osoitteeseen, mutta silti väärin.
Oikea taho johon asiakas ottaa yhteyttä olisi siis kuluttajaneuvonta. Siellä siis neuvotaan asiakasta, eli todennäköisesti taas kuulee sieltäkin ihan samat asiat, jotka on jo hänelle kerrottu kertaalleen.
Se ei ole siis mikään taho jolle kannellaan, kun on paha mieli, vaan sieltä voi kysyä neuvoa, jonka saa kyllä suoraan myös ihan siltä palvelua antavalta taholta. Jos osapuolilla on olemassa jonkinlainen kiista-asia, voi neuvonta opastaa miten asia kuuluisi ratkaista.
Homma ei siis mene niin, että asiakas sanelee ihan päättömät ehdot ja jostain "kuluttajansuojasta" tulee joku täti rankaisemaan, jos liike ei tee kaikkea mitä asiakas keksii vaatia. Ja että kun tällä uhkaillaan menee henkilökunta ihan kalpeaksi ja suostuu kaikkeen.
Jos asiassa on siis toimittu oikein, kuluttajaneuvonnassa ollaan automaattisesti palveluntarjoajan puolella ja asiakas saa kiltisti pistää sen suunsa kiinni.Minä olen joskus tulostanut pätkän kuluttajansuojalakia ja vienyt Tokmannille.
Tilanne oli tällainen, että menin ostamaan jotain tarjoustuotetta (ei ollut "erä" vaan pvm). Tuote oli loppunut ja kysyin, että mitä vastaavaa tuotetta voi ostaa tilalle samaan hintaan. Myyjä oli ihan pöllämystynyt, että ei mitään. Sitten sanoin, että otan sitten jonkun lapun, jolla saan tuotteen tarjoushintaan sitten kun niitä taas kaupassa on. Tähän sain vastauksen, että "ei meillä ole sellaista systeemiä käytössä"! :D Informoin häntä, että se on ihan laki eikä mikään "oma systeemi". Kävin sitten seuraavana päivänä ystävällisesti viemässä tulosteen tuosta laista.
Muutama kk myöhemmin niin Tokmannilta alkoi saamaan näitä lipukkeita, joilla tarjoustuotteen saa tarjoushinnalla myöhemmin jos se oli varsinaisena tarjouspäivänä loppunut.
Eli kyllä ne asiakkaan rutinat voi joskus tuottaa järkeä myös sinne myymäläänkin.
No sähän ärsyttävä olet. Saat varmaan usein selkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin opiskeluaikoina töissä mm. kaupassa ja huomasin että asiakkaat tunnistivat jos tulivat vastaan kaupungilla, kohtelias kun olin niin tervehdin aina. Valmistuin sitten oikiksesta ja pääsin lakiasiaintoimistoon harjoitteluun. Harjoitteluaika meni hyvin ja minut palkattiin.
Eräs asiakkaani oli sitä mieltä että olen vuosien lakiopintojen ja useamman vuoden omalla alallani työskentelyn jälkeen edellenkin "vain kaupankassa", enkä voi olla pätevä hoitamaan hänen vaimonsa perunkirjoitusta, vaati että pomoni käy läpi kaikki jo tekemäni paperityöt. Pomoni ilmoitti tälle asiakkaalle että hän lähettää laskun käyttämästäni ajasta ja asiakas voi sitten ihan vapaasti viedä asiansa toiselle lakimiehelle.
Aika huvittavaa, mutta niinhän Sanna Marinkin sai kuulla ihan Viron sisäministerin suusta, että on vain "kaupan kassa".
Aina tätä.Veikkaan että aika moni suurituloinen nainen on nuorena työskennellyt kaupassa.
Aika moni nuori mieskin on kaupassa töissä. Kuittaillaanko heille siitä myöhemmin uralla?
Vierailija kirjoitti:
Olin opiskeluaikoina töissä mm. kaupassa ja huomasin että asiakkaat tunnistivat jos tulivat vastaan kaupungilla, kohtelias kun olin niin tervehdin aina. Valmistuin sitten oikiksesta ja pääsin lakiasiaintoimistoon harjoitteluun. Harjoitteluaika meni hyvin ja minut palkattiin.
Eräs asiakkaani oli sitä mieltä että olen vuosien lakiopintojen ja useamman vuoden omalla alallani työskentelyn jälkeen edellenkin "vain kaupankassa", enkä voi olla pätevä hoitamaan hänen vaimonsa perunkirjoitusta, vaati että pomoni käy läpi kaikki jo tekemäni paperityöt. Pomoni ilmoitti tälle asiakkaalle että hän lähettää laskun käyttämästäni ajasta ja asiakas voi sitten ihan vapaasti viedä asiansa toiselle lakimiehelle.
Olispa kaikki pomot tällaisia, oman työntekijän puolella. Siinä sai aasiakas näpäytyksen.
Asiakas soitti ja kertoi, että hänen laivamatka pitää olla halvempi. Koska hän tulee Keravalta ja joutuu ostamaan junlipunkin Helsinkiin. Eli hänelle alennusta HSL lipun verran. OIkein kirjeen oli laatinut.
Kirjastossa selitin eräälle herralle, että myös Hovimäki-sarjan videokaseteista tulee myöhästymismaksuja tietyn ajan jälkeen. Herralle mielestä ne eivät olleet videoita vaan Hovimäkeä..
Yritin selittää asiakkaalle että kun pensasta leikataan pensasleikkurilla niin se pensasaita vähenee eikä lisäänny. Ei mennyt perille, valitusta odotellessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reklamaatioilla uhkailu. " No sitten teen valituksen tästä" ( esim. Jos ei pääse päivän kestäneen selkäjumin takia magneettikuvaan). Valittaa voi, ole hyvä vaan. Mihinkään se ei tule johtamaan koska toimin täysin kuten kuuluukin. Näiden kusipäiden takia lääkäriresurssit on entistä pienemmät kun ylilääkäreidenkin aika menee lähinnä näiden maallikoiden tekemien turhien valitusten läpikäyntiin. Se, että uhkaat valituksella ei myöskään muuta hoitolinjauksia tai käypä- hoidon suosituksia. Se, että et itse hoida reseptejäsi ajoissa uusittavaksi ei myöskään ole terveydenhuollon vika jne...esimerkkejä loputtomasti
Näitä on ihan joka alalla. Voitonriemuinen hymy kasvoilla todetaan "taidankin sitten tehdä reklamaation". No siitä vaan. Ei vaan taideta ymmärtää, että jos tilanteessa on toimittu ihan oikein, saa siis kuulla sen ihan saman selityksen uudelleen, mutta vaan toiselta taholta.
Toinen samanlainen on viranomaisilla uhkailu, jossa 99% tapauksista asiakas ei edes osaa sanoa hakemansa tahon nimeä oikein, eikä tiedä miten se toimii. "Kulttajansuojalla" uhkaaminen on yleisin, eikä ymmäretä ettei se ole mikään taho, vaan joukko lainsäädäntöjä. "Kuluttajavirasto" menee kyllä oikeaan osoitteeseen, mutta silti väärin.
Oikea taho johon asiakas ottaa yhteyttä olisi siis kuluttajaneuvonta. Siellä siis neuvotaan asiakasta, eli todennäköisesti taas kuulee sieltäkin ihan samat asiat, jotka on jo hänelle kerrottu kertaalleen.
Se ei ole siis mikään taho jolle kannellaan, kun on paha mieli, vaan sieltä voi kysyä neuvoa, jonka saa kyllä suoraan myös ihan siltä palvelua antavalta taholta. Jos osapuolilla on olemassa jonkinlainen kiista-asia, voi neuvonta opastaa miten asia kuuluisi ratkaista.
Homma ei siis mene niin, että asiakas sanelee ihan päättömät ehdot ja jostain "kuluttajansuojasta" tulee joku täti rankaisemaan, jos liike ei tee kaikkea mitä asiakas keksii vaatia. Ja että kun tällä uhkaillaan menee henkilökunta ihan kalpeaksi ja suostuu kaikkeen.
Jos asiassa on siis toimittu oikein, kuluttajaneuvonnassa ollaan automaattisesti palveluntarjoajan puolella ja asiakas saa kiltisti pistää sen suunsa kiinni.Minä olen joskus tulostanut pätkän kuluttajansuojalakia ja vienyt Tokmannille.
Tilanne oli tällainen, että menin ostamaan jotain tarjoustuotetta (ei ollut "erä" vaan pvm). Tuote oli loppunut ja kysyin, että mitä vastaavaa tuotetta voi ostaa tilalle samaan hintaan. Myyjä oli ihan pöllämystynyt, että ei mitään. Sitten sanoin, että otan sitten jonkun lapun, jolla saan tuotteen tarjoushintaan sitten kun niitä taas kaupassa on. Tähän sain vastauksen, että "ei meillä ole sellaista systeemiä käytössä"! :D Informoin häntä, että se on ihan laki eikä mikään "oma systeemi". Kävin sitten seuraavana päivänä ystävällisesti viemässä tulosteen tuosta laista.
Muutama kk myöhemmin niin Tokmannilta alkoi saamaan näitä lipukkeita, joilla tarjoustuotteen saa tarjoushinnalla myöhemmin jos se oli varsinaisena tarjouspäivänä loppunut.
Eli kyllä ne asiakkaan rutinat voi joskus tuottaa järkeä myös sinne myymäläänkin.
No sähän ärsyttävä olet. Saat varmaan usein selkään?
Mitä ihmettä? Tuo edellinen asiakashan teki palveluksen kaikille kuluttajille! Ei pidä antaa liikkeiden luistaa lain noudattamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Tästä on vuosia aikaa, mutta vanhempi mies asiakas kysyi multa kassalta että miksi en käytä hijabia työssäni ja että enkö ymmärrä että on väärin kun en tue uskontoani ja kuinka naisen PITÄÄ ymmärtää tavat ja olin että mitä?? Siihen sitten totesin että ei mun tarvi ja en tuota uskontoa harrasta ja oon ihan 100% suomalainen, tosin minussa on Saamelaista verta isoisäni puolelta.
Ainoa vastaus " olen ateisti, te saatte uskoa mihin haluatte mutta teidän uskonne ei määrää minun pukeutumista"
Jouduin selittämään asiakkaalle, että hän on väärässä paikassa, väärän firman tiloissa, eikä minulla ole kykyä selvittää missä hänen oikeasti pitäisi olla. Ei siis itsekään osannut kertoa, eikä löytänyt mitään tekstiviestiä, sähköpostia tms. aiheesta, tai muistanut paikan nimeä edes etäisesti.
Vaalennetun, pitkän tukan omistava nainen väitti ettei hänen hius ole kokonaan vaalennettu. Koska siitä vaalennetaan aina VAIN tyvi.
Ei me voida tuoda ateriaa sun kotiisi, kun ei edes tiedetä, missä asutte.
Olin joo mäkkärissä duunissa 96, kun sinne tuli mies ja tilasi big mac-aterian. Maksoi aterian, johon tuli isot ranskikset ja kokis. Sitten se lähti kassalta pois. Luultiin, että tyyppi menee pöytään odottamaan, mutta mitä vielä. Kun ateria oli valmis ja sitä lähdettiin viemään saliin, ei äijää näkynyt missään. Ei se ollut vessassakaan, kun ei alkanut näkymään missään. Ihmeteltiin katoamista. Ensin tulee, tilaa, maksaa ja häipyy yks kaks.
No, kolmen tunnin päästä tulee vihainen puhelu, että missä se mun ateria viipyy? Kävin siellä teillä tilaamassa ja maksoin sen. Nyt mä oon ollu tääl himassa jo muutaman tunnin, eikä ateriaa ala vieläkään näkyä eikä kuulua.
Sitten selitettiin, että mikä on käytäntö.
Se miksi lapsi ei voinut juoksennella varastossamme sillä aikaa kun äiti shoppailee kaupan puolella. Tästä jopa piti korottaa ääntä , että äiti haki sen 3 vuotiaan pois varastosta.
Selität potilaalle, että hänen on sekä mahdollista että aivan turvallista niellä omaa sylkeään. Sitä, joka kertyy suuhun hänen pötkötellessään tuolissa hammastarkastuksessa. Pelkkää sylkeä. Ei meidän mömmöjä, ei, verta, ei mitään. Omaa sylkeä. Ei suostu, pudistelee päätään ja viittoo kiukkuisesti imuroimaan, ennen kuin valuu poskelle. Miten lie selviytyy arjessaan?
Vierailija kirjoitti:
Ei me voida tuoda ateriaa sun kotiisi, kun ei edes tiedetä, missä asutte.
Olin joo mäkkärissä duunissa 96, kun sinne tuli mies ja tilasi big mac-aterian. Maksoi aterian, johon tuli isot ranskikset ja kokis. Sitten se lähti kassalta pois. Luultiin, että tyyppi menee pöytään odottamaan, mutta mitä vielä. Kun ateria oli valmis ja sitä lähdettiin viemään saliin, ei äijää näkynyt missään. Ei se ollut vessassakaan, kun ei alkanut näkymään missään. Ihmeteltiin katoamista. Ensin tulee, tilaa, maksaa ja häipyy yks kaks.
No, kolmen tunnin päästä tulee vihainen puhelu, että missä se mun ateria viipyy? Kävin siellä teillä tilaamassa ja maksoin sen. Nyt mä oon ollu tääl himassa jo muutaman tunnin, eikä ateriaa ala vieläkään näkyä eikä kuulua.
Sitten selitettiin, että mikä on käytäntö.
Ehkä häneltä oli kysytty "syöttekö täällä" ja hän oli ajatellut, että en. Varmuuden vuoksikohan nykyään kysytään "otatteko mukaan". Siis vitsi... 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pertti 65v soittaa terveyskeskukseen:
"Minulla oli huomiselle varattuna aika, mutta perun sen koska en tarvitsekaan sitä. Mutta minun naapurin kummin kissan kanssa oli puhetta, että hän tarvitsisi ajan niin voisitko varata sen minun aikani hänelle?"
En voi, kyseisen naapurin kummin kissan täytyy itse soittaa terveyskeskukseen jos on aikaa vailla. Ja jos hän soittaa itse, en pysty lupaamaan, että se sinulta peruuntunut aika olisi vielä vapaana.
Tämä on hyvin hankalaa joillekin ymmärtää :D
Offtopic, mutta tämä käytäntö, että aikuisen ihmisen pitää itse varata itselleen terveyskeskukseen aika, on välillä aika sydämetön. Esimerkiksi kun itse olin juuri täysi-ikäistyttäni hyvin syvän masennuksen kourissa, ei minulle suostuttu varaamaan aikaa terveyskeskuksesta, kun äitini soitti sinne puolestani.
No toisen ihmisen nimissä ei voi muitakaan sopimuksia tehdä oikeusvaltiossa. Jos sinulle olisi se aika varattu, ja sitten kun olisit jättänyt sen peruuttamatta ja käyttämättä, niin sinulla olisi masennuksen lisäksi ollut terveyskeskusmaksuja kohta ulosotossa.
Haluaisitko samaan syssyyn, että teen nimissäsi myös sopimuksen parista lomaosakkeesta ja puhelinliittymästä?
Offtopic, mutta tämä käytäntö, että aikuisen ihmisen pitää itse varata itselleen terveyskeskukseen aika, on välillä aika sydämetön. Esimerkiksi kun itse olin juuri täysi-ikäistyttäni hyvin syvän masennuksen kourissa, ei minulle suostuttu varaamaan aikaa terveyskeskuksesta, kun äitini soitti sinne puolestani.