Asiakaspalvelijat: Oudoin asia, jonka olet joutunut selittämään asiakkaalle?
Kommentit (4751)
Selkis kirjoitti:
Asiakas soitti tuohtuneena, että kun hän osti laivayhtiö VL:n menopaluu risteilyn Tallinnaan ja yritti tulla takaisin EL:n laivalla, niin sanoivat satamassa, ettei se käy, vaan pitää palata VL:n paatilla. Että mitä tämä tämmöinen on, kun hän harvoin matkustaa ja sitten kun matkustaa, niin ei paluulippu ei käykään mille vaan Tallinnan laivalle.
- Niin, kun ne on firmakohtaisia.
- No se pitää sanoa heti, kun ostaa sen menopaluulipun! En minä voi sitä tietää, kun matkustan niin harvoin.
Pääsetkö esim. Savonlinnan edestakaisella lipulla myös Onnibussiin? Oikeesti.
Ei ole asiakasta kohdattu, mutta työpaikkamme alusvaateosastolla on useamman kerran käynyt niin, että asiakas ostaa itselleen uudet alushousut, mutta jättää vanhat ja likaiset sinne sovituskoppiin. Siellä on vaikka mitä menkkatahroista lähtien.
Miksei niitä voi itse viedä roskikseen?
Sovituskoppiin on myös menty kahvin kanssa, jolloin sitä on vahingossa kaatunut lattialle ja sitten ne sovitetut vaatteet on laitettu siihen lammikon päälle ja kuivattu. Ja jätetty siihen mytyksi.
Vakuutusyhtiön ouhelunpalveluun tulee mielenkiintoisia puheluita. Pitäisi tietää asiakkaan verkkopankki asiat ja neuvoa miten saa e-laskun omasta verkkopankista, pitäisi olla myös verotoimistovirkailija ja postinkantaja. Parhaita on kyllä nämä jotka eivät halua omaa hetua kertoa tunnistusta varten. Ihan osoite piräisi riittää. Sitten ilman valtakirjaa asioivat ovat oma lukunsa. Kyllä joskus ihmettelen, että on sitä kummallista kansaa maa täynnä. Suurin osa asiakkaista on kyllä ihan asiallisia.
Osasta vastauksista niin hyvin huomaa että ollaan itse just niitä urpoja asiakkaita. "No mikset vaan antanu sitä jätskii, mikset vaan tehny uutta leipää, ootko vähän tyhmä". Asiat ei vaan mene niin että esim. kaupassakaan voisit vaan antaa vaihtaa esim. saman HINTAISEN tuotteen tilalle, koska se TUOTE on eri. Kaikki tuotteet on kaupan inventaariolistoilla, ja kaikki tuotteet lasketaan säännöllisin väliajoin. Näin siis tavallaan kaupan euromääräinen hävikki pysyisi samana mutta tuotehävikki näyttäisi hyvin epämääräiseltä kun osaa tuotteita puuttuisi ja osaa olisi liikaa.
Ja yksinkertaisesti säännöt on sääntöjä, jos ateriaan kuuluu kahvi, se on silloin kahvi eikä jätski. Jos kaupanpäällisiksi annetaan heijastin se on silloin heijastin eikä tikkari. Kaikki nämä kaupanpäälliset on laskettu osana inventaariota jo pois, mutta ei ne jätskit tai tikkarit. Ja nyt kun joku kuitenkin alkaa et no mitä sitten jos yksi silloin tällöin, niin lasketaan vaikka 0.2e tikkarilla. Jos annat yhden tikkarin päivittäin jollekin ilmaiseksi, se tekee 73e vuodessa pelkästään TIKKARISTA inventaariohävikkiä. Jos laskentaankin euron jätskillä se tekeekin jo 365e vuodessa. En usko että yksikään yrittäjä tykkää jos alkaa työntekijät säätää omiaan, heidän pussistaanhan aina kaikki hävikki on pois.
Minäsinähän kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lduxodwnb kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
fkieiwk kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kaupassa töissä enkä voi vaan tilata kauppaan jotain mikä ei kuulu valikoimaamme. Sinun tulee laittaa toive asiakaspalveluumme haluamastasi tuotteesta, minä en voi asialle mitään. Ja sitten ollaan et "en mä todellakaan ala mitään laittaan laittaisitkö sä" juu toki omalla vapaa-ajallani haluan toivoa valikoimiimme sitä sun tätä päivittäin.
Kyllä ainakin K-marketin kassa otti toiveeni vastaan ja muutaman päivän päästä sitä löytyi hyllystä!
Loistavaa palvelua, kiitos.Juu no meillä ei tuollaista mahdollisuutta ole kun yksittäinen kauppa ei voi valikoimiinsa vaikuttaa.
Mutta kyllä minkä vain asiakaspalvelijan kautta pitäisi pystyä palautetta/toiveita saamaan viestitettyä ylöspäin, ei niin että asiakaspalvelija vain sanoo "mee ite nettiin laittaa". Ei tietystikään asiakaspalvelijan vapaa-aikaa käyttäen, vaan niin että talossa on joku järjestelmä jota kautta asiakkaiden palautteet laitetaan eteenpäin.
Itsekin olen siis asiakaspalveluhommissa.
Niinkuin sanoin, meillä ei sellaista kanavaa ole, mikä on todella idioottimaista. Niinpä ainoa mitä voin tehdä on ohjata asiakkaat laittamaan toiveensa nettisivujen/puhelun kautta.
Siis eikö sulla ole edes esimiestä tms., jolle voit nuo asiakkaan terveiset mainita, ja joka osaisi laittaa niitä eteenpäin?
Hänenkin täytyisi itse laittaa viestiä sinne asiakaspalveluun, niinkuin sanoin ei ole mitään fiksumpaa keinoa. Laitan kyllä tästä kehitysehdotuksen kun seuraavan kerran menen töihin!
Niin ja hän myös saa ihan palkkaa siitä, että laittaa toiveet eteenpäin. S ja K ryhmissä tämä ainakin onnistuu, joten nyt on kyse lähinnä viitseliäisyydestä (tai jostain muusta konsernista jossa asiakaspalvelua ei tunneta?)
Kuinka vaikeaa on ymmärtää ettei sellaista kanavaa OLE?! Hienoa että sinä tiedät mistä esimieheni palkka koostuu! Mutta, ikävä kyllä, hänkään ei saa palkkaa työstä mikä ei hänelle kuulu. Virallisena ohjeistuksenamme on ohjata asiakkaat asiakaspalveluun toiveidensa kanssa. Itse kyllä usein sanon vaan asiakkaalle että kiitos palautteesta, laitan eteenpäin vaikken todellakaan laita. Ei se asiakas sitä tiedä on toive mennyt läpi vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin töissä huoltoasemalla: Asiakas halusi tiskistä valmiiksi täytetyn leivän. Hän toi leivän minulle ja sanoi haluavansa juuri sen saman leivän ilman rasvaa. No sanoin, että sinne on jo laitettu rasva, mutta voin tehdä hänelle uuden leivän heti. Ei kun haluaa juuri sen leivän. Kysyin voinko käydä keittiössä kaapimassa voit leivältä. En koska ei se silloin ole rasvaton. No voinko leikata leivästä rasvapinnat pois. No et, se ei silti ole rasvaton. Kysyin mitä hän toivoo minun tekevän, kuulemma oli minun ongelmani keksiä miten juuri se hemmetin patonginpala olisi pitänyt palauttaa ajassa taaksepäin ja jättää se rasvaamatta. Kyse ei ollut siitä, että leivässä olisi ollut jotain muuta rasvaa, vaan se että siellä oli voita. En edelleenkään oo keksinyt miten muuten olisin saanut siitä leivästä voin pois..
Eipä teillä selvästi nuorilla aspoilla leikkaa. Olisin itse ottanut asiakkaalta rahat ilman väittelyä, sanonut asiakkaalle että "hetkinen, tuon leivän pöytään kohta", ja sitten ottanut sen leivän, poistanut voidellun osan ja laittanut paikalle tuoreen voitelemattoman palan patonkia.
Piece of cake.
Ja mihin lyöt tuoreen voitelemattoman palan patonkia? Hävikkiin? Annat mennä inventaarioerona? Pomo ja hyvät varastonhallintantatavat kiittävät, kun asiakkaan kohdalla meni yhden täytetyn patongin hinnalla yhdet täytteet ja kaksinkertaisesti patonkia
Tässä on syy suomen surkeaan asiakaspalveluun: parin euron hävikkiä kytätään silmä kovana, mutta asiakastyytyväisyyttä ei yhtään.
Mitäs jos väittäisin että vakioasiakas voi kustantaa sen hävikkiin menneen patongin jos kokee saaneensa hyvää palvelua ja käy hakemassa patonkinsa seuraavat 30 vuotta teidän kiskalta? Olisko ihan hullu ajatus? Vastaavasti huonoa palvelua saanut ostaneen jatkossa patonkinsa muualta.
Miettikääpä sitä.Tässähän se tulikin. Vakioasikkaan arvo voi olla kymmeniä tuhansia. Asiakaspalvelua ei opeteta eikä herranpelossa uskalleta antaa tai kysyä.
Myyjänä itselle ainakin olisi ärsyttävintä jos patonkityypistä tulisi vakioasiakas. Joka kerta saisi olla leikkelemässä voiosioita pois. Entä sitten kun kassalla olisi eri myyjä, tälle asiakkaalle pitäisi alkaa varmaan etukäteen valmistamaan oma patonki. 😀
Että koska minulle, kassatyöntekijälle, ei ole koskaan esitelty teitä, arvoisaa firmamme hallituksen jäsentä, en voi mistään tietää että juuri teille pitää myydä tuotteita täysin ilman katetta.
Se num lock jätetään päälle!!!!!!
Tein vesilaskun asiakkaalle, kulutusta oli 200 euron edestä, vesiennakkoa hän oli maksanut vuoden aikana 240 euroa, joten hyvitystä hänelle tuli 40 euroa. Asiakas sanoi, että älä huomioikaan vielä tätä viimeisintä vesiennakkoa siinä laskulla (en tiedä syytä tähän). Korjasin laskun, tulos oli siis sama 200 euroa kulutusta, 220 euroa ennakkoa, palautusta 20 euroa. Asiakkaan mielestä sitä palautusta olisi pitänyt silti saada 40 euroa, vaikka kaikkia ennakoita ei saanut huomioida. Ei millään meinannut mennä kalloon, vaikka mielestäni tuo on todella yksinkertainen laskukaava.
Kerran jouduin selittämään yhdelle kymmen henkiselle seurueelle erään kartanon sijainnin kun sanoivat menevänsä sinne mustaa surmaa pakoon.
Olen töissä sairaalassa. Miltei joka päivä tulee eteen tilanne, jolloin ihminen soittaa, että koska pääsee erääseen tutkimukseen ja miksei vieläkään yms. Kun kysyn, että saanko henkilöturvatunnuksen, niin hyvin usein kuuluu, että " no olen minä siellä teillä ennenkin käynyt" tai " justhan minä eilen sitä viimeks kysyin" . Joo. Yliopistosairaalassa tietenkin tunnistan jo äänestä, että Meikäläisen Maijahan se siellä on ja kyllä mulla Maijan sotu on tässä ulkoa muistissa, kaikkihan Maijan tuntee. Sitten kun se sotu vihdoin saadaan sanottua, niin sekin osataan tehdä monella tapaa väärin. Luulisi, että aikuiselle, ei dementoituneelle, se olisi itsestään selvää, mutta vaikka minkälaisia variaatioita siitä on.
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä sairaalassa. Miltei joka päivä tulee eteen tilanne, jolloin ihminen soittaa, että koska pääsee erääseen tutkimukseen ja miksei vieläkään yms. Kun kysyn, että saanko henkilöturvatunnuksen, niin hyvin usein kuuluu, että " no olen minä siellä teillä ennenkin käynyt" tai " justhan minä eilen sitä viimeks kysyin" . Joo. Yliopistosairaalassa tietenkin tunnistan jo äänestä, että Meikäläisen Maijahan se siellä on ja kyllä mulla Maijan sotu on tässä ulkoa muistissa, kaikkihan Maijan tuntee. Sitten kun se sotu vihdoin saadaan sanottua, niin sekin osataan tehdä monella tapaa väärin. Luulisi, että aikuiselle, ei dementoituneelle, se olisi itsestään selvää, mutta vaikka minkälaisia variaatioita siitä on.
Se on henkilötunnus, eli hetu. Ei mikään henkilöturvatunnus tai sotu. Luulisi, että aikuiselle, ei dementoituneelle, se olisi itsestään selvää, mutta vaikka minkälaisia variaatioita siitä on.
Joo, arvasinkin että joku viisastelija tarttuu tuohon. No, ei kauaa kestänyt. Eli sosiaaliturvatunnus tietenkin. Ja sotu, ei hetu...
Vierailija kirjoitti:
Asiakas kysyi olisiko meillä gluteenittomia vehnäjauhoja myynissä, sanoin ettei ikävä kyllä sellasisia ole, mutta tästä löytyisi gluteenittomat jauhot on kauraa, tattaria jne. Vaan ei kun gluteenittomia vehnäjauhoja nimenomaan haluaa, sanoin sitten ettei sellaisia ikävä kyllä ole olemassakaan.
Gluteenittomissa jauhoseoksissa on yleensä pääraaka-aineena vehnätärkkelys. Eiköhän se asiakas etsinyt tällaista tuotetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin töissä huoltoasemalla: Asiakas halusi tiskistä valmiiksi täytetyn leivän. Hän toi leivän minulle ja sanoi haluavansa juuri sen saman leivän ilman rasvaa. No sanoin, että sinne on jo laitettu rasva, mutta voin tehdä hänelle uuden leivän heti. Ei kun haluaa juuri sen leivän. Kysyin voinko käydä keittiössä kaapimassa voit leivältä. En koska ei se silloin ole rasvaton. No voinko leikata leivästä rasvapinnat pois. No et, se ei silti ole rasvaton. Kysyin mitä hän toivoo minun tekevän, kuulemma oli minun ongelmani keksiä miten juuri se hemmetin patonginpala olisi pitänyt palauttaa ajassa taaksepäin ja jättää se rasvaamatta. Kyse ei ollut siitä, että leivässä olisi ollut jotain muuta rasvaa, vaan se että siellä oli voita. En edelleenkään oo keksinyt miten muuten olisin saanut siitä leivästä voin pois..
Eipä teillä selvästi nuorilla aspoilla leikkaa. Olisin itse ottanut asiakkaalta rahat ilman väittelyä, sanonut asiakkaalle että "hetkinen, tuon leivän pöytään kohta", ja sitten ottanut sen leivän, poistanut voidellun osan ja laittanut paikalle tuoreen voitelemattoman palan patonkia.
Piece of cake.
Ja mihin lyöt tuoreen voitelemattoman palan patonkia? Hävikkiin? Annat mennä inventaarioerona? Pomo ja hyvät varastonhallintantatavat kiittävät, kun asiakkaan kohdalla meni yhden täytetyn patongin hinnalla yhdet täytteet ja kaksinkertaisesti patonkia
Tässä on syy suomen surkeaan asiakaspalveluun: parin euron hävikkiä kytätään silmä kovana, mutta asiakastyytyväisyyttä ei yhtään.
Mitäs jos väittäisin että vakioasiakas voi kustantaa sen hävikkiin menneen patongin jos kokee saaneensa hyvää palvelua ja käy hakemassa patonkinsa seuraavat 30 vuotta teidän kiskalta? Olisko ihan hullu ajatus? Vastaavasti huonoa palvelua saanut ostaneen jatkossa patonkinsa muualta.
Miettikääpä sitä.Tässähän se tulikin. Vakioasikkaan arvo voi olla kymmeniä tuhansia. Asiakaspalvelua ei opeteta eikä herranpelossa uskalleta antaa tai kysyä.
Varsinkaan ketjuliikkeissä/firmoissa yksittäinen aspa ei vaan yksinkertaisesti saa lähteä soveltamaan jonkun yhden törpön toiveiden mukaan koko ketjun käytäntötapoja. Ne toimintatavat on jostain tietystä syystä kehitetty tietynlaisiksi ja piste, ei siitä tulis yhtään mitään, jos vaikka jossain ruuhkassa pitäisi alkaa jokaisen asiakkaan pillin mukaan tanssimaan. Jos olisitte ikinä päivääkään töissä jossain ketjuliikkeessä niin tajuaisitte nämä asiat ja että miksi ne säännöt on olemassa. Yksityisyrittäjät sitten taas voivat joustaa ja tehdä oman mielensä mukaan, mutta ei me ketjuliikkeiden rivityöntekijät.
Että vaikka olen tässä yhdessä tietyn alan liikkeessä töissä niin mun avain ei käy kaikkien muidenkin kauppakeskuksessa olevien liikkeiden oveen ja vaikka se viereinen liike sattuukin olemaan saman alan yritys niin en ole myös heidän palkkalistoillaan, että en valitettavasti voi sitä viereistä ovea avata vaan kyllä sieltä kohtapuoliin ihan sen firman oma työntekijä tulee liikkeen avaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole asiakasta kohdattu, mutta työpaikkamme alusvaateosastolla on useamman kerran käynyt niin, että asiakas ostaa itselleen uudet alushousut, mutta jättää vanhat ja likaiset sinne sovituskoppiin. Siellä on vaikka mitä menkkatahroista lähtien.
Miksei niitä voi itse viedä roskikseen?
Sovituskoppiin on myös menty kahvin kanssa, jolloin sitä on vahingossa kaatunut lattialle ja sitten ne sovitetut vaatteet on laitettu siihen lammikon päälle ja kuivattu. Ja jätetty siihen mytyksi.
Menevätkö sovituskoppiin maksamisen jälkeen vai miten tämä käytännössä onnistuu?
Vierailija kirjoitti:
Joo, arvasinkin että joku viisastelija tarttuu tuohon. No, ei kauaa kestänyt. Eli sosiaaliturvatunnus tietenkin. Ja sotu, ei hetu...
Se on ollut vuodesta 1971 lähtien hetu
Ei tainnut olla kassan päätettävissä antaa jäätelöpuikko, jos raflan omistaja on muuta määrännyt! Kai sen tajuatte!