Asiakaspalvelijat: Oudoin asia, jonka olet joutunut selittämään asiakkaalle?
Kommentit (4751)
Asiakas kysyi olisiko meillä gluteenittomia vehnäjauhoja myynissä, sanoin ettei ikävä kyllä sellasisia ole, mutta tästä löytyisi gluteenittomat jauhot on kauraa, tattaria jne. Vaan ei kun gluteenittomia vehnäjauhoja nimenomaan haluaa, sanoin sitten ettei sellaisia ikävä kyllä ole olemassakaan.
Autopaikat on kyllä taloyhtiöissä ihan parhaita riidanaiheuttajia.
Jos paikat on taloyhtiön paikkoja, joita vuokrataan asukkaille, niin ne jaetaan tasapuolisesti ja jonotusperiaatteella. Ei auta vaikka olet hallituksen jäsen tai olet asunut talossa 28 vuotta. Samalla viivalla olet muiden autopaikkatarvitsijoiden kanssa. Myöskään se, että myyjä/vuokranantaja/naapurin Heikki on luvannut sulle autopaikan, ei oikeuta sinua saamaan paikkaa jonon ohi, koska kenelläkään ei ole oikeutta luvata niitä paikkoja. Et myöskään saa kakkospaikkaa toiselle autollesi, jos jonossa on asukkaita jotka odottaa sitä heille ensimmäistä paikkaa.
Onneksi nykyään autopaikat myydään osakkeina, ei tarvitse autopaikkalistoja ja käytäntöjä selittää minäminäminä-ja-kaikki-mulle -idiooteille.
Olin lelukaupassa töissä ja monta kertaa tuli asiakas lelun kanssa kauppaan ja valitti, että ei toimi.
Kysyin oletko vaihtanut patterit, no tottakai olen tulee vastaukseksi.
Testaan sitten tuotteeseen uusilla pattereilla ja tuote toimii aivan normaalisti. Näitä oli paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin töissä huoltoasemalla: Asiakas halusi tiskistä valmiiksi täytetyn leivän. Hän toi leivän minulle ja sanoi haluavansa juuri sen saman leivän ilman rasvaa. No sanoin, että sinne on jo laitettu rasva, mutta voin tehdä hänelle uuden leivän heti. Ei kun haluaa juuri sen leivän. Kysyin voinko käydä keittiössä kaapimassa voit leivältä. En koska ei se silloin ole rasvaton. No voinko leikata leivästä rasvapinnat pois. No et, se ei silti ole rasvaton. Kysyin mitä hän toivoo minun tekevän, kuulemma oli minun ongelmani keksiä miten juuri se hemmetin patonginpala olisi pitänyt palauttaa ajassa taaksepäin ja jättää se rasvaamatta. Kyse ei ollut siitä, että leivässä olisi ollut jotain muuta rasvaa, vaan se että siellä oli voita. En edelleenkään oo keksinyt miten muuten olisin saanut siitä leivästä voin pois..
Eipä teillä selvästi nuorilla aspoilla leikkaa. Olisin itse ottanut asiakkaalta rahat ilman väittelyä, sanonut asiakkaalle että "hetkinen, tuon leivän pöytään kohta", ja sitten ottanut sen leivän, poistanut voidellun osan ja laittanut paikalle tuoreen voitelemattoman palan patonkia.
Piece of cake.
Ja mihin lyöt tuoreen voitelemattoman palan patonkia? Hävikkiin? Annat mennä inventaarioerona? Pomo ja hyvät varastonhallintantatavat kiittävät, kun asiakkaan kohdalla meni yhden täytetyn patongin hinnalla yhdet täytteet ja kaksinkertaisesti patonkia
Tässä on syy suomen surkeaan asiakaspalveluun: parin euron hävikkiä kytätään silmä kovana, mutta asiakastyytyväisyyttä ei yhtään.
Mitäs jos väittäisin että vakioasiakas voi kustantaa sen hävikkiin menneen patongin jos kokee saaneensa hyvää palvelua ja käy hakemassa patonkinsa seuraavat 30 vuotta teidän kiskalta? Olisko ihan hullu ajatus? Vastaavasti huonoa palvelua saanut ostaneen jatkossa patonkinsa muualta.
Miettikääpä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Asiakas kysyi olisiko meillä gluteenittomia vehnäjauhoja myynissä, sanoin ettei ikävä kyllä sellasisia ole, mutta tästä löytyisi gluteenittomat jauhot on kauraa, tattaria jne. Vaan ei kun gluteenittomia vehnäjauhoja nimenomaan haluaa, sanoin sitten ettei sellaisia ikävä kyllä ole olemassakaan.
Sunnuntai gluteenittomat jauhot on vehnätärkkelystä. Voisiko ne laskea vehnäjauhoiksi? Tuli meinaan yllätyksenä, kun tarkoitus oli välttää vehnää, ei niinkään gluteenia... ajattelin tottakai, että gluteeniton jauho olisi vehnätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin töissä huoltoasemalla: Asiakas halusi tiskistä valmiiksi täytetyn leivän. Hän toi leivän minulle ja sanoi haluavansa juuri sen saman leivän ilman rasvaa. No sanoin, että sinne on jo laitettu rasva, mutta voin tehdä hänelle uuden leivän heti. Ei kun haluaa juuri sen leivän. Kysyin voinko käydä keittiössä kaapimassa voit leivältä. En koska ei se silloin ole rasvaton. No voinko leikata leivästä rasvapinnat pois. No et, se ei silti ole rasvaton. Kysyin mitä hän toivoo minun tekevän, kuulemma oli minun ongelmani keksiä miten juuri se hemmetin patonginpala olisi pitänyt palauttaa ajassa taaksepäin ja jättää se rasvaamatta. Kyse ei ollut siitä, että leivässä olisi ollut jotain muuta rasvaa, vaan se että siellä oli voita. En edelleenkään oo keksinyt miten muuten olisin saanut siitä leivästä voin pois..
Eipä teillä selvästi nuorilla aspoilla leikkaa. Olisin itse ottanut asiakkaalta rahat ilman väittelyä, sanonut asiakkaalle että "hetkinen, tuon leivän pöytään kohta", ja sitten ottanut sen leivän, poistanut voidellun osan ja laittanut paikalle tuoreen voitelemattoman palan patonkia.
Piece of cake.
Ja mihin lyöt tuoreen voitelemattoman palan patonkia? Hävikkiin? Annat mennä inventaarioerona? Pomo ja hyvät varastonhallintantatavat kiittävät, kun asiakkaan kohdalla meni yhden täytetyn patongin hinnalla yhdet täytteet ja kaksinkertaisesti patonkia
Tässä on syy suomen surkeaan asiakaspalveluun: parin euron hävikkiä kytätään silmä kovana, mutta asiakastyytyväisyyttä ei yhtään.
Mitäs jos väittäisin että vakioasiakas voi kustantaa sen hävikkiin menneen patongin jos kokee saaneensa hyvää palvelua ja käy hakemassa patonkinsa seuraavat 30 vuotta teidän kiskalta? Olisko ihan hullu ajatus? Vastaavasti huonoa palvelua saanut ostaneen jatkossa patonkinsa muualta.
Miettikääpä sitä.
Ensinnäkin, ei se ole mitään huonoa palvelua, jos ei pysty asiakasta palvelemaan huijaamatta asiakasta.
Toiseksi, puhe on asiakaspalvelijoista, ei yrittäjistä, omistajista, konsernista. Jälkimmäiset ovat tahot, joille asiakaspalvelija joutuu selittämään kuin tuhka tuuleen kadonneet raaka-aineet, ja ne myös päättävät siitä, kumpaa asiakaspalvelija pitää tärkeämpänä, ylimääräisen hävikin tekemistä asiakkaan pyynnön vuoksi vai varastonhallintaa.
Ja toki ilmaisen patongin antaminen kannattaa, jos asiakkaasta tulee kantis "meidän kiskalle" seuraavaksi kolmeksikymmeneksi vuodeksi, jos siitä olisi jonkinlainen takuu - paitsi jos hänelle ja mahdollisesti hänen tuttavilleen, joille hän sanaa levittää, pitää joka kerran antaa käytännössä kaksi patonkia yhden hinnalla. Oma hyvä puolensa on myös siinä, jos asiakas, joka ei ymmärrä miten kyseinen liike tuotteineen toimii, ei asioi siellä enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piece of cake.
Miettikääpä sitä.
Tässähän se tulikin. Vakioasikkaan arvo voi olla kymmeniä tuhansia. Asiakaspalvelua ei opeteta eikä herranpelossa uskalleta antaa tai kysyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noutopistepostin/asiamiespostin asiakkaat, jotka ovat sitä vuosikertaa itsekin, että pelkkä "meillä ei ole kopiokonetta" ei riitä vastaukseksi. (Postin omissa toimipisteissä saattaa vielä kopiokone olla.) "Kyllä teillä pitäisi olla, kun olette posti" (no emme ole, kun olemme pääasiallisesti kauppa ja niitä kopioita haluttaisiin ehkä pari vuodessa). Viimeisin asiakas myös jäi asiaa paapattamaan "mutta kun tehän tarvitsette sitä konetta itsekin"..ei todellakaan tarvita. Kopiokoneita ylipäänsä on pitänyt olla toimistoissa 20-30 vuotta sitten, meillä ei tarvitse ottaa paperisia valokopioita mitään varten. :)
Jos löytyy tulostin, on siinä yleensä skanneri, jolloin teillä on kopiokone. Toimii aivan kuin varsinainen kopiokone.
Ei välttämättä. Ei meidänkään sadan hengen yrityksessä olevissa tulostimissa ole skanneria, mutta siinä on monta lokeroa eri papereille. Eikä skanneria tarvitsekaan, kuten sanottua.
Että jouluna syömättä jääneitä pähkinöitä ja rusinoita ei voi palauttaa. Jos ostamasi pähkinä- ja rusinapussi oli liian suuri, etkä jouluna niitä ehtinyt syödä, niin niitä voi syödä joulun jälkeenkin.
jouduin kerran mc donalsissa työskennellessäni kertomaan asiakkaalle, että laadukkaan pikaruokakäymälämme kananugetit sisältävät kanan lihaa.
t. Kosti567
Vierailija kirjoitti:
lduxodwnb kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
fkieiwk kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kaupassa töissä enkä voi vaan tilata kauppaan jotain mikä ei kuulu valikoimaamme. Sinun tulee laittaa toive asiakaspalveluumme haluamastasi tuotteesta, minä en voi asialle mitään. Ja sitten ollaan et "en mä todellakaan ala mitään laittaan laittaisitkö sä" juu toki omalla vapaa-ajallani haluan toivoa valikoimiimme sitä sun tätä päivittäin.
Kyllä ainakin K-marketin kassa otti toiveeni vastaan ja muutaman päivän päästä sitä löytyi hyllystä!
Loistavaa palvelua, kiitos.Juu no meillä ei tuollaista mahdollisuutta ole kun yksittäinen kauppa ei voi valikoimiinsa vaikuttaa.
Mutta kyllä minkä vain asiakaspalvelijan kautta pitäisi pystyä palautetta/toiveita saamaan viestitettyä ylöspäin, ei niin että asiakaspalvelija vain sanoo "mee ite nettiin laittaa". Ei tietystikään asiakaspalvelijan vapaa-aikaa käyttäen, vaan niin että talossa on joku järjestelmä jota kautta asiakkaiden palautteet laitetaan eteenpäin.
Itsekin olen siis asiakaspalveluhommissa.
Niinkuin sanoin, meillä ei sellaista kanavaa ole, mikä on todella idioottimaista. Niinpä ainoa mitä voin tehdä on ohjata asiakkaat laittamaan toiveensa nettisivujen/puhelun kautta.
Siis eikö sulla ole edes esimiestä tms., jolle voit nuo asiakkaan terveiset mainita, ja joka osaisi laittaa niitä eteenpäin?
Hänenkin täytyisi itse laittaa viestiä sinne asiakaspalveluun, niinkuin sanoin ei ole mitään fiksumpaa keinoa. Laitan kyllä tästä kehitysehdotuksen kun seuraavan kerran menen töihin!
Niin ja hän myös saa ihan palkkaa siitä, että laittaa toiveet eteenpäin. S ja K ryhmissä tämä ainakin onnistuu, joten nyt on kyse lähinnä viitseliäisyydestä (tai jostain muusta konsernista jossa asiakaspalvelua ei tunneta?)
Olin töissä lounasravintolassa joka sijaitsi erään ison tavarakaupan kanssa samoissa tiloissa. Tämän toisen firman johtaja pyysi meitä valmistamaan maksua vastaan aamupalaa työntekijöille ja niin teimme. Aamupala ei ollut runsas (puuro, leipää, munia ja kahvia) mutta hinta oli 2e per nenä eli ei kallis. Aamupala oli ennen ku avattiin ovet mutta työntekijät päästettiin sivuovesta sisälle.
Joskus oli ongelmia tämän kanssa kun esim. Jotkut vaati et aamupalan pitäisi olla runsaampi muttei hinta saisi nousta.
Jotkut asiakkaat yritti päästä sisälle vaikka ovet oli lukossa. Olivat kuulleet tai huomanneet aamupalan eivätkä uskoneet ettei se ole ku tämän yhden firman työntekijöille.
Lähes joka aamu joku hakkasi ovea ja jotkut jopa uhkaili meitä et soittaa tämän isomman firman johtajalle, vaikkei edes työskennellä hänelle.
Kirjastossa olen joutunut selittämään monellekin asiakkaalle, että kun kirjan uusii, sen eräpäivä menee aina uusintahetkestä esimerkiksi kuukauden päähän, jos laina-aika on kuukausi. Asiakkaat ovat luulleet, että uusimalla kerralla esimerkiksi viidesti saa pitää sitä samantien viisi kuukautta.
Tuosta on the rocks- tyypistä tulivat mieleeni eräät oman elämänsä kaijakoot, meiningillä korkkarit kattoon ja tissit tiskiin yökerhossa.
"Tyttö hei, tyttö! Nyt äkkiä meille neljä Camparia että päästään tanssiin!"
Ok, neljä Camparia.
"Hei tyttö, hei! Missä se appelsiinimehu nyt on?!"
Hm. Sori, tilasit vain Camparia. Hetkinen.
"Hei missä sun pomo on, sä taidat olla liian tyhmä näihin hommiin!" Tähän vielä keski-ikäisen ylimeikatun naikkosen röhönaurua.
Kumma kyllä, pomonkaan mielestä minä en ollut se tyhmä tuossa tilanteessa.
Pankissa töissä ollessa tulee sankareita vastaan joka päivä. Klassisin on se kun tullaan nostamaan rahaa puolison tililtä eikä ole käyttöoikeuksia, ”no on se nyt kumma me ollaan oltu näin ja näin kauan naimisissa”. Sitten tietysti toinen on paha jos kysyt henkkareita, ”minä oon ollut tämän pankin asiakas 30 vuotta että on se kumma jos ei mua tunneta”. Taisin lintsata sen työpäivän kun opeteltiin kaikkien asiakkaiden naamavärkit ulkoa.
Sen että 5 hengen taxiin mahtuu vain 4 asiakasta sillä taxissa pitää olla myös kuljettaja. Asiaks sanoi että olen kusettaja sillä hänellekin on henkilöauto ja aina on siihen 5 mahtunut. Suuttui kun kysyin kuka sitä silloin on ajanut...vastasi kiroillen että minä tietenkin.
Asiakas soitti tuohtuneena, että kun hän osti laivayhtiö VL:n menopaluu risteilyn Tallinnaan ja yritti tulla takaisin EL:n laivalla, niin sanoivat satamassa, ettei se käy, vaan pitää palata VL:n paatilla. Että mitä tämä tämmöinen on, kun hän harvoin matkustaa ja sitten kun matkustaa, niin ei paluulippu ei käykään mille vaan Tallinnan laivalle.
- Niin, kun ne on firmakohtaisia.
- No se pitää sanoa heti, kun ostaa sen menopaluulipun! En minä voi sitä tietää, kun matkustan niin harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se nyt ei ollu vaihtoehto, että olisin saanut samanlaisen patongin jostain. Meillä leivottiin ja paistettiin tarvittava kpl määrä niitä aamuisin ja kaikki täytettiin. Olisin saanut kyllä tehtyä uuden leivän, mutta se olisi ollut kolmion mallinen.
Asiakas sai lahjakortin kahvilaan seuraavaksi kerraksi ja jatkossa jätettiin aina pari patonkia täyttämättä. Tulikin uudestaan, myös mun työvuoroina.Eipä teillä selvästi nuorilla aspoilla leikkaa. Olisin itse ottanut asiakkaalta rahat ilman väittelyä, sanonut asiakkaalle että "hetkinen, tuon leivän pöytään kohta", ja sitten ottanut sen leivän, poistanut voidellun osan ja laittanut paikalle tuoreen voitelemattoman palan patonkia.
Piece of cake.
Miettikääpä sitä.Tässähän se tulikin. Vakioasikkaan arvo voi olla kymmeniä tuhansia. Asiakaspalvelua ei opeteta eikä herranpelossa uskalleta antaa tai kysyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piece of cake.
Miettikääpä sitä.Tässähän se tulikin. Vakioasikkaan arvo voi olla kymmeniä tuhansia. Asiakaspalvelua ei opeteta eikä herranpelossa uskalleta antaa tai kysyä.
No se nyt ei ollu vaihtoehto, että olisin saanut samanlaisen patongin jostain. Meillä leivottiin ja paistettiin tarvittava kpl määrä niitä aamuisin ja kaikki täytettiin. Olisin saanut kyllä tehtyä uuden leivän, mutta se olisi ollut kolmion mallinen.
Asiakas sai lahjakortin kahvilaan seuraavaksi kerraksi ja jatkossa jätettiin aina pari patonkia täyttämättä. Tulikin uudestaan, myös mun työvuoroina
Olin myyjänä yhdessä tavaratalossa. Urani aikana törmäsin usein kysymyksiin joista osa sai epäilemään, että olin piilokamerassa. Oletettavasti aivan täysjärkiset asiakkaat käyttäytyivät usein kuin idiootit.
Paras kaikista on varmaankin seuraava tapaus. Eräs rouva osti lampaantaljan ja kysyi kasvaako lampaalle uusi turkki? Vastasin, että kyllä kasvaa - elävälle lampaalle. Ei sille jonka nahan juuri ostit.