Jos mietin vastenmielisimpiä luonteenpiirteitä ihmisessä
niin yksi niistä on se jos huomaan että joku pitää itseään parempana. Sen ei tarvitse olla mitään selkeää, riittää että joku pieni sivulause tai joku lipsautus josta sen huomaa. Silloin tekee mieli vaan poistua paikalta ja jättää yhteydenpito ihan minimiin. Kertooko tällainen mun huonosta itsetunnosta vai mistä?
Kommentit (33)
Uskovaiset ovat hyviä tuossa.
He ovat niin varmoja omasta paremmuudestaan, että oikein huokuvat ylimielistä auraa ympärilleen.
Vierailija kirjoitti:
Uskovaiset ovat hyviä tuossa.
He ovat niin varmoja omasta paremmuudestaan, että oikein huokuvat ylimielistä auraa ympärilleen.
Tämä siis pätee niin uskovaisiin kuin muihinkin itseään parempana pitäviin.
ap
Mun yks kaveri on just sellainen itsensä kehuja ja muiden halveksija. Todella myötähäpeällistä ja tämä on se syy miksi hän ei saa miestä.
Pettäjä; joka pettää toisen luottamuksen ei ole elämän arvoinen. Voi olla tärkeässä asiassa pettämistä tai fyysistä pettämistä.
Pidän itseäni joskus parempana, koska minulla on hemmetin huono itsetunto. :(
Siis on huono itsetunto, jos kokee jonkun pitävän itseään parempana = erilainen elämä ja eri kiinnostuksen kohteet eikä kestä vaikka toisten puulpaardeja.
Semmoista on elämä ainaista kilpailua, huono itsetunto sen aiheuttaa että joku korottaa itsensä. Jokainen sortunut jossain määrin.
Sitten haukutaan hienostelusta ja ihminen pahoittaa mielensä ettei kelpaa porukkaan.
Tekisin näin, antaisin intoilla rauhassa, voi käydä kuten etanan ja jäniksen juoksukilpailussa, jänis lepäsi laakereillaan ja etana voitti.
Onko se siis huonoa itsetuntoa jos on tarve ylentää itseään muihin nähden ja pitää itseään muita parempana?
Mua ei häiritse. En epäile omaa tärkeyttäni sellaisen rinnalla.
Ilkeys on minusta vastenmielisintä. Sellainen ilkeys, jolla mitätöidään toisen ilo on pahinta.
Vierailija kirjoitti:
Ilkeys on minusta vastenmielisintä. Sellainen ilkeys, jolla mitätöidään toisen ilo on pahinta.
Kyllä, tämäkin. Lisäksi jos ilkeys yhdistyy tuollaiseen itseään parempana pitämiseen, syntyy karmaiseva yhdistelmä.
Voihan se olla että joku sun kaverisi on oikeasti parempi jossain? Kaikkihan me ollaan jotakuta parempia ja huonompia. Miten tuo parempana pitäminen ilmenee? Joku huonoitsetuntoinen voi katsoa kieroon että "parempana pitäjä" on ylemmin koulutettu tai rikkaampi eikä ymmärrä hävetä sitä (vaikka ei sitä erityisesti korostakaan):
Vierailija kirjoitti:
Onhan se, mutta usein sellaista ihmistä on itseään kohdeltu samoin. Eli siis miksi pahastuisin sellaisesta, kun sen näkee, että siinä puhuu kyseisen ihmisen trauma, eikä hän oikeasti haluaisi kenenkään iloa tuhota.
Minusta se kertoo sen, että sinä uskot olevasi huonompi, ja uskot tämän toisen sanoja väitteen paremmuudesta.
Tuollaisen asenteen voi myös ottaa toisesta korvasta sisäön ja toisesta ulos. ”Jahas, sinä uskot noin. Usko ihan rauhassa mitä haluat. Niin minäkin uskon mitä minä haluan”.
yksi vastenmielinen piirre on huono itsetunto tai -varmuus. Siis sellainen missä sitä tuodaan esiin usein joko itsensä mollaamisella tai olemalla riippuvaisia muista ja muiden mielipiteistä. On tullut sellaisia ihmisiä vastaan ja ärsyttää se ns. Perseen nuoleminen kun koittaa hakea muiden hyväksyntää tai kun toinen mollaa itseään ja sitä saa koko ajan lohduttaa ettei kukaan muu kuin hän itse näe asiaa noin. Mielummin olen niiden kanssa jotka omaa terveen itsetunnon.
Vierailija kirjoitti:
Minusta se kertoo sen, että sinä uskot olevasi huonompi, ja uskot tämän toisen sanoja väitteen paremmuudesta.
Tuollaisen asenteen voi myös ottaa toisesta korvasta sisäön ja toisesta ulos. ”Jahas, sinä uskot noin. Usko ihan rauhassa mitä haluat. Niin minäkin uskon mitä minä haluan”.
Kaikki meistä eivät voi uskoa mitä itse haluavat, vaan huonoa itsestään.
https://yle.fi/ylex/uutiset/au_pairit_australiassa_-susa_valilla_on_hau…
Oksentaisin, jos joutuisin keskustelemaan hänenlaisensa ihmisen kuvatuksen kanssa.
Miten se ilmenee, että uskoo olevansa sinua parempi? Toisaalta, ehkä tosiaan on joissain asioissa. Meinaan jos joku pitää itseään hyvänä jossain, niin eihän se tarkoita automaattisesti vertailua.
Niin siis ai just pitää itteensä sua parempana, vai yleisesti parempana?
Mua taas ärsyttää semmonen typerän roolin vetäminen, ja yhen tuttavan jutut luokkaa "joo ne pitää puul paardit Köpiksessä"... En jaksa sitä yhtään.