Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun lapsilta kielletään esikoulussa ja koulussa kaikki normaaliin lapsuuteen liittyvät asiat esim. puuhun kiipeäminen ja lätäköihin pomppiminen moni asia jää oppimatta

Vierailija
09.05.2018 |

Suns Kymäläinen on yksi joka ihmettelee Heinämäki- ohjelman hyllyttämistä ylilyöntinä.

– En ymmärrä, mikä siinä on niin pahaa. Mielestäni tämä on ylilyönti.

Kymäläinen on ennen kansanedustajan uraansa työskennellyt päiväkodissa. Tuolloin lapset leikkivät Intiaanipäällikkö heiluva hammas -leikkiä, ja jopa erillisiä intiaaniteemaisia viikkoja vietettiin.

– Leikkiminen on lapsille yksi osa erilaisiin kulttuureihin tutustumista, ja täysin normaalia. Välillä leikitään cowboy-leikkiä, välillä Täti Monikaa. En ole nähnyt missään näissä mitään pahaa, sillä ne eivät sisällä tietentahtoista irvailua.

Liialliset rajoitukset huolettavat Kymäläistä isommassakin mittakaavassa.

– On havaittu, että koululaiset eivät esimerkiksi osaa juosta takaperin, tehdä kuperkeikkaa tai muuta vastaavaa. Näiden asioiden kanssa joudutaan tekemisiin, kun varhaiskasvatuksen vastuukysymyksistä on tullut niin kovia, ettei liukurilla saa laskea puuhun kiipeämisestä puhumattakaan.

https://www.lappeenrannanuutiset.fi/artikkeli/659655-suna-kymalainen-he…

Samaa mieltä. Nykyään ei saa kiivetä puihin tai pomppia lätäköihin. Itsestäni oli ihanaa ala-asteella kiipeillä puissa ja sieltähän ne parhaimmat piilopaikatkin löytyi kun leikittiin ulkona piilosta.

Nykyään kaikki hauska kielletään lapsilta. Heti tulee wilma-merkintää että jonne-petteri on pomppinut kuralammikoissa ilman lupaa. 😳

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis Suna Kymäläinen...

Vierailija
2/13 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan leikkipuistoissa pitkiä katseita, kun opastan taaperoa kiipeilemään kiipeilytelineissä, ja kiipeilen itsekin :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan leikkipuistoissa pitkiä katseita, kun opastan taaperoa kiipeilemään kiipeilytelineissä, ja kiipeilen itsekin :D

Ootko ihan varma, ettet kuvittele niitä pitkiä katseita? Mun mielestä tuo on ihan normaalia.

Vierailija
4/13 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon niin sokerista tehty nää nykypennut. Me rakennettiin majoja, kiipeiltiin puissa, kirkonrottaa, lipunryöstöä, sotaa kävyillä, miekkailua kepeillä, kukkulan kuningasta, pilapimpotuksia, kuulasotaa etc.

Näin oli vielä 90 luvulla ennen kuin kuohittiin lapset ja mentiin eu:hun.

Vierailija
5/13 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet just siisti mutsi! (tai faija)

Vierailija
6/13 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä lätäköihin pomppimista ja puuhun kiipeämistä voi tehdä vapaa-ajalla. Itse en aikoinani opetellut kuperkeikkaa missään tarhassa vaan ihan vanhempien opastuksella.

Vierailija
7/13 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lapsettomana katselin juuri okt ja mietin miten ihana meillä lapsuudessa oli koti kun lähellä oli kaikkea metsästä ojiin missä kiipeiltiin ja pompittiin kivillä jne. Ihan innoissani sitten aloin miettimään ”leikkikeskuksen” rakentamista jos talon hankkii :D Ideana mm isot puunrungot missä voi tasapainoitella jne. Naapurit pitäisi varmaan hulluna kun lapsettomana kyhäisi leikkipuistoa pihaan ja itse siellä riehuisi innoissaan. Ehkä voisi odottaa jos niitä omia tulee :D

Samalla kyllä mietin miten ennenvanhaan vanhemmat oli niin ns hälläväliä kun Itsekkin mietin että varmaan kauhulla olisin jos oma taapero vetäisi samanlailla kuin itse vaikka hyväähän se vaan tekee motoriikalle ja kunnolle jne.

Vierailija
8/13 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan halunnut kiivetä mihinkään, en mennä karuselleihin tai liukumäkiin. En tiedä onko elämäni pilalla sen takia. Mitä oleellista olen jäänyt oppimatta. On tässä kuitenkin kohta 60 v ikää, mutta ehkä se oleellinen oppimattomuus näkyy vanhainkodissa. Omat lapseni ovat saaneet kiivetä, jos ovat halunneet ja hyppiä vaikka saviojassa. Mutta epäilen suuresti, että keneltäkään jää mitään oleellista puutetta, vaikka ei noista välittäisikään.

Vierailija
9/13 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan halunnut kiivetä mihinkään, en mennä karuselleihin tai liukumäkiin. En tiedä onko elämäni pilalla sen takia. Mitä oleellista olen jäänyt oppimatta. On tässä kuitenkin kohta 60 v ikää, mutta ehkä se oleellinen oppimattomuus näkyy vanhainkodissa. Omat lapseni ovat saaneet kiivetä, jos ovat halunneet ja hyppiä vaikka saviojassa. Mutta epäilen suuresti, että keneltäkään jää mitään oleellista puutetta, vaikka ei noista välittäisikään.

Voi, että kyllä mä muistan ne laihat nörtit ketkä eivät osallistuneet painiin. Olivat liian heikkoja fyysisesti ja henkisesti poikien nujakointiin.

Vierailija
10/13 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien kakaroiden tarha-ajasta on kieltämättä aikaa, yli kymmenen vuotta, mutta kyllä silloin vielä siellä leikittiin ja touhuttiin hyvinkin paljon, kiipeiltiin, hypittiin, juostiin... Voi tietysti olla, että se johtui siitä, että meidän päiväkoti oli liikuntapainotteinen, mutta kyllä käsittääkseni kaikissa tämän kylän päiväkodeissa oli kiipeilytelineet sun muut, ja jos pihalla oli puu, siinä kiipeiltiin. 

Vierailija
11/13 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Röhkiminenkin kielletään. 😂

Vierailija
12/13 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
13/13 |
10.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eiköhän se ole ensisijaisesti kotien tehtävä opettaa lapselle erilaisia taitoja ja tukea motorista kehitystä.

Koulussa moni asia on kielletty ihan vastuukysymysten ja arjen sujuvuuden vuoksi.

Ei nyt unohdeta kotien vastuuta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän