Miksi ihmiset käyttää biojätepusseina niitä "muovisia"?
Ja miks niitä edelleen myydään vieläpä tosi monelta valmistajalta? Kun eikö sen sellaisen biohajoavan muovin valmistus ollut tosi epäekologista ja se myös sulaa/maatuu huonosti biojätteessä?
Mutta kaikkein eniten mä ihmettelen sitä siksi, että mun kokemusten mukaan paperiset biojätepussit on tosi paljon siistimpiä. Molempia olen kokeillut vuosien ajan. Paperinen ei koskaan sillai ikäänku sula käytössä. Se saattaa kostua, mutta pitää ryhtinsä.
Erityisesti siis jos sen pohjalle on laittanut jotain, tyyliin kananmunankennoja, vessapaperirullan hylsyjä tms vähän paksumpaa, joka imee turhan kosteuden.
Se on helppo napata kouraan ja heittää biojätteeseen matkalla ulos. Sellaisen muovisen joutui aina tyhjentämään ämpärin kanssa ja sitten kiikuttaan ämpärin takaisin sisään. Koska se biomuovi ei kestä painoa juuri ollenkaan oltuaan edes päivän käytössä. JA se oli myös aina ulkopinnaltaan limainen eli sen vieminen oli tosi sottaista puuhaa. Piti erikseen tavallaan keskittyä siihen projektiin sen sijaan, että vaan nappaa messiin ja jatkaa matkaa laukkujen yms kimpsujen kanssa. Kerrostalossa kun asun, se vei turhaan aikaa, oli vaivalloista.
Kuitenkin se taloyhtiön biojäteroskis on yleensä täynnä biomuvoisia pusseja. Kaupassa myydään yhtä paperipussipakkausta ja ehkä kymmentä biomuovista. Ja sitten moni tuttu esim sanoo, ettei jaksa koko biojätettä ollenkaan just koska kaikki toi sottaisuus ja vaiva.
Mitä mieltä ootte? BIomuvoinkäyttäjät, ootteko kokeilleet paperisia tai vaik pahvisia juttuja (tyyliin muropaketit yms)
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän biojätepusseina kaupan hedelmäpusseja. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että laittaisin muovipussin biojätteen sekaan. Tyhjennän pussin ja laitan sen sekajätteeseen. Olen kokeillut muita vaihtoehtoja, mutta koska inhoan todella roskaämpäreiden pesemistä, palaan aina hajut ja nesteet sisällään pitävään muoviin.
Missä kunnassa biojätteet saa kipata biojäteastiaan pakkaamattomina? Eikö ohje ole nimenomaan, että biojätepussi pitää pystyä sulkemaan? Siis esim. paperipussia ei saa täyttää niin täyteen, että reunoja ei enää pystyisi taittelemaan.
En oo tuo lainaamasi, mutta mun edellisessä asunnossa, joka muuten on samaa kaupunginosaa nykyisen kans, biojätteet piti kipata pakkaamattomina. Nykyisessä taasen ne pitää kääriä joko paperiseen tai niihin vihreisiin biojätepussiin. Eli ilmeisesti on ihan taloyhtiökohtaista.
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä juttu toi on, että biojätteeseen pitäisi laittaa tavallisia muovipusseja? Eihän ne maadu mihinkää? Kertokaa enemmän. Kyllä toi ainakin Helsingissä on nimenomaan visusti kielletty. Ei biojätteeseen saa laittaa MITÄÄN, mikä ei maadu,
>Se on kuntakohtaista ja ohjeet perusteluineen löytyy kotiin jaettavasta ohjeesta, joten turha sun on huutaa.
joo öö, sorry, en kyllä tarkoittanut huutaa vaan vain korostin, että ei saa laittaa muuta kuin maatuvaa. Mähän nimenomaan pyysin kertomaan lisää, koska kiinnostaa tietää ja kuulen ekaa kertaa tuollaisesta ja se kuulosti musta absurdilta.
(Olen asunut Suomessa vain Helsingissä ja täällä on biojätteet olleet 26 vuotta, ei täällä mitään tietoja kotiin enää jaella eikä meille erityisesti jaella toisten kuntien ohjeita. Musta kuulosti hiton hankalalta, että joku kone erottelee muovit semimaatuneesta biojätteestä. No, varmaan se kyllä on mietitty paremmin kuin mitä mä osaisin.)
Täällä on kielletty käyttää noita muovisia, mutta joistakin kaupoista ei paperisia edes saa.
Löysin hyviä ja kestäviä paperisia pusseja, jotka kestävät banaaninkuorikuorman.