Jos saisit asua Suomessa missä ja miten tahansa, millainen kotisi olisi ja missä?
Miten iso/pieni, kerrostalossa vai omakotitalossa, ihan pohjoisessa vai etelämpänä?
Kommentit (26)
Helsingin Kampissa ullakkohuoneistossa jossa vino katto ja lattiasta kattoon olevat ikkunat. Joskus aina katselen noita myytäviä asuntoja ja haaveilen lottovoitosta. Ai että.
En haluaisi asua Suomessa ylipäätään, mutta jos sieltä vaikka kesäpaikan tai kakkoskodin hankkisin, niin jostain Turun saaristosta tai muusta rauhallisesta paikasta meren rannan läheisyydessä.
Ei missään tapauksessa kerrostalossa! Parin- kolmen huoneen vanhempi omakotitalo isoine puutarhoineen ja tosiaankin rauhallisesta ympäristöstä.
ty6gr4
Haluaisin asua Ullanlinna-Kaivopuisto-Eira -akselilla jugendtalossa vähintään 3h + keittiö.
Nyt asumme huonolla alueella Vantaalla, vaikka olemme molemmat sentään akateemisia. Tämä suututtaa minua ihan oikeasti; sata vuotta sitten olisimme olleet yläluokkaa ja varakkaita, nyt olemmekin ihan tavallisia tallaajia. Ei siinä opinnot ja hienot meriitit paljon auttanut.
1800-luvun talossa. Rauhaisa pihapiiri pienen metsän kera, lähellä palveluita ja muita ihmisiä.
Lounais-Suomessa, jossain Turun lähellä. Vanhassa talossa, jossa voisin elää osittain omavaraisesti, eli pihalla olisi hyötykasveja, muutamia kanoja jne. Kompostoiva vessa, aurinkopaneelit, kaivovesi jne.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin asua Ullanlinna-Kaivopuisto-Eira -akselilla jugendtalossa vähintään 3h + keittiö.
Nyt asumme huonolla alueella Vantaalla, vaikka olemme molemmat sentään akateemisia. Tämä suututtaa minua ihan oikeasti; sata vuotta sitten olisimme olleet yläluokkaa ja varakkaita, nyt olemmekin ihan tavallisia tallaajia. Ei siinä opinnot ja hienot meriitit paljon auttanut.
Ihan mielenkiinnosta: millä perusteella olisitte olleet sata vuotta sitten yläluokkaa ja varakkaita? Akateeminen koulutus ei nyt perusteeksi riitä, koska sata vuotta sitten piti sellaisen saadakseen olla jo valmiiksi varakas.
Savonlinnassa vähän keskustan ulkopuolella, muttei liian kaukana kuitenkaan omakotitalossa järven rannalla, iso venelaituri ja rantasauna, linnanäkymä. Tällaisia taloja näkyi sightseeing laivalta viime kesänä, voi hurja miten upeita! Ja koko kaupunki.
Vierailija kirjoitti:
Lounais-Suomessa, jossain Turun lähellä. Vanhassa talossa, jossa voisin elää osittain omavaraisesti, eli pihalla olisi hyötykasveja, muutamia kanoja jne. Kompostoiva vessa, aurinkopaneelit, kaivovesi jne.
Minulla muuten sama, mutta sijainti Pirkanmaalla, noin 62 km:n päässä siitä missä nyt asun. Jep, talokin jo katsottuna, rahat vain puuttuu :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta: millä perusteella olisitte olleet sata vuotta sitten yläluokkaa ja varakkaita? Akateeminen koulutus ei nyt perusteeksi riitä, koska sata vuotta sitten piti sellaisen saadakseen olla jo valmiiksi varakas.
Juurikin näin.
Niin, tuon aivopierun heittäjä olisi ollut kyntämässä peltoa renkinä tai ladossa pökittävänä piikana..
Asun nyt juuri niin kuin haluan, olen asunut jo aika pitkään. Rakensimme omakotitalomme tänne pääkaupunkiseudulle lapsuuteni maisemiin isolle kauniille tontille. Mietimme talon pohjapiirustusta ja toimintoja rauhassa ja arkkitehti piirsi sen täydelliseksi. Nyt vuosien aikana olemme saaneet pihastakin ihanan, joten kyllä se tässä on, minun ja perheeni unelmien koti.
Jossain etelässä, ei niin väliä tarkalleen. Pieni talo hieman korkeammalla kallion päällä. Maisema avautuu länteen järven tai meren yli
Pohjois-Pohjanmaalla pienessä omakotitalossa, suht ison järven rannalla. Talo olisi syrjässä, n. 7-10 kilometriä lähimpään keskustaan ja lähimpään naapuriin vähintään puoli kilometriä matkaa. :)
Helsingin kantakaupungissa asun nyt ihan sopivalla neliömäärällä, 57m2, miehen ja kissan kanssa.
Olen tosi tyytyväinen. Mutta haluaisin asua niin, että parveke on merelle päin.
Pohjois-Karjalassa, vanhassa talossa korkean vaaran laella. Kulkupelinä nelivetoauto, jolla pääsee pihaan. Muutaman kilometrin päässä pienen järven rannalla olisi saunamökki. Joensuu ehkäpä vähän yli tunnin ajomatkan päässä. Harvennettava, nuorta mäntyä kasvava metsäpalsta lähellä, voisi itse tehdä polttopuut vanhaan tapaan pokasahalla. Pihassa perunamaa ja ehkä pari elättilammasta, kissoja, koira ja kanoja. Verkot järvessä ja haulikko asekaapissa.
Tämä siis sellaisessa tapauksessa, että ei tarvitsisi murehtia työasioista.
Vierailija kirjoitti:
Pohjois-Karjalassa, vanhassa talossa korkean vaaran laella. Kulkupelinä nelivetoauto, jolla pääsee pihaan. Muutaman kilometrin päässä pienen järven rannalla olisi saunamökki. Joensuu ehkäpä vähän yli tunnin ajomatkan päässä. Harvennettava, nuorta mäntyä kasvava metsäpalsta lähellä, voisi itse tehdä polttopuut vanhaan tapaan pokasahalla. Pihassa perunamaa ja ehkä pari elättilammasta, kissoja, koira ja kanoja. Verkot järvessä ja haulikko asekaapissa.
Tämä siis sellaisessa tapauksessa, että ei tarvitsisi murehtia työasioista.
Tähän lisäyksenä - maisema voisi olla jotakuinkin tällainen:
Asun Kampin keskuksen päällä 51 neliön asunnossa. Jos raha ei olisi este haluaisin asua samassa talossa mutta ylimmässä kerroksessa olevassa 125-neliöisessä duplexissa. Lottovoittoa odotellessa. 😀
Järvenrannalla, ilman naapureita, mutta kohtuullisen matkan päässä kaupungista.
Vanhassa hirsitalossa, niin että piharakennuksessa muodostavat suojaisan sisäpihan. Jossain pikkukylän reunalla. Parikymmentä kilsaa isommasta paikasta vähintään.
Muutamien aiempien kommenttien tapaan suht omavaraisesti ja mielellään Pohjanmaalla.
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi asua Suomessa ylipäätään, mutta jos sieltä vaikka kesäpaikan tai kakkoskodin hankkisin, niin jostain Turun saaristosta tai muusta rauhallisesta paikasta meren rannan läheisyydessä.
Ei missään tapauksessa kerrostalossa! Parin- kolmen huoneen vanhempi omakotitalo isoine puutarhoineen ja tosiaankin rauhallisesta ympäristöstä.
ty6gr4
Missä asut nyt ja miten?
Juuri siellä missä asunkin eli kaksiossa Hgin kantakaupungissa meren rannalla. Olen kieltämättä onnekas.