Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset puhuvat, että ostavat tai syövät sipsiä? Nehän ovat sipsejä!

Vierailija
08.05.2018 |

Eivät kai he yhtä sipsiä syö ja jätä sitä kesken? Todella usein palstalla näkee, että joku sanoo ostavansa sipsiä.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sipsejä/sipsit" on taas yksi virheellisesti väännetty tuplamonikko (chip – chips). Samaa sarjaa pinssien ja muffinssien kanssa. Pin = pinni, neula; muffin = muffini; chip = lastu.

Vierailija
2/45 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötkö myös nakkia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet eteläpohjalainen, syöt sipisiä ja nakkia silloin kun syöt nakkeja ja sipsejä.

Vierailija
4/45 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön chipsejä (lausutaan tsipsejä). Niinku oikea taivutus on. Tosin älkää syökö , niissä on 2600 kJ 100g kohden.

Vierailija
5/45 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syövät ihmiset perunaakin, vaikka ne ovat perunoita.

Vierailija
6/45 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä syön chipsejä (lausutaan tsipsejä). Niinku oikea taivutus on. Tosin älkää syökö , niissä on 2600 kJ 100g kohden.

Tietenkin ne ovat chipsejä. Tällä palstalla ei vain uskalla kirjoittaa chipsejä, koska sitä pidetään hienosteluna. Eihän kukaan voi sanoa oikeasti sipsejä. Mutta ilmeisesti sanoo.

Vierailija
7/45 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin ne ovat chipsejä. Tällä palstalla ei vain uskalla kirjoittaa chipsejä, koska sitä pidetään hienosteluna. Eihän kukaan voi sanoa oikeasti sipsejä. Mutta ilmeisesti sanoo.

Häh, en ole ikinä kuullut että joku oikeasti lausuisi "tsipsejä". Se se vasta hienostelua olisi.

Vierailija
8/45 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostan myös perunaa, porkkanaa, kaalia ja maitoa. Kummalliselta näyttää ostoskorini (puolikas peruna, pätkä porkkanaa, lohko kaalia ja loraus maitoa.)

Vierailija
9/45 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

gfhfghdfhdfgh kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh, en ole ikinä kuullut että joku oikeasti lausuisi "tsipsejä". Se se vasta hienostelua olisi.

Ei sitä lausuta tsipsejä, sehän nyt noloa olisi. Vaan chipsejä. Se on normaali tapa lausua se. Jos joku sanoo sipsejä, hän on kyllä todella maalainen. Koulutuksestakaan ei ole takeita.

Vierailija
10/45 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät kai he yhtä sipsiä syö ja jätä sitä kesken? Todella usein palstalla näkee, että joku sanoo ostavansa sipsiä.

Ehkäpä syövätkin... :D 

Vierailija
11/45 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ajattelepas niitä polosia, jotka syövät konfetteja! 

Vierailija
12/45 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis oikeasti jos on pakko käyttää fingelskaa, niin sehän olisi "syön sipejä" tai "syön chipejä". Koska tosiaan tuo muoto "chips" on jo monikko. Kuten joku jo mainitsikin, samoin kuin vaikka muffins = muffinit. Jolloin "muffinseja" tarkoittaisi kai sitten "muffineitaneita".

Vierailija
13/45 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön makaronia, vaikka lautasella on enemmän kuin yksi makaroni.

Vierailija
14/45 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

# ongelmat

Vierailija
15/45 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis minä syön Munsalan kansallispukua, kunhan joku ensin tekisi sen minulle.

Vierailija
16/45 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kun asiaa mietin niin sanon "tekee mieli sipsiä", mutta kuitenkin "ostan sipsejä" ja "syön sipsejä".

Vierailija
17/45 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fingelskaa on mielestäni tähän asiaan turha sotkea, ”ongelma” on suomenkielessä. Suomalainen shipsi on englanniksi crisp.

Vierailija
18/45 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön karkkia. En sipsejä. Enkä varsinkaan sipsiä tai tsipsejä

Vierailija
19/45 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannin "tietäjät" täällä pätee, ja samaan hengenvetoon syövät muffinia. Naminami vaan teille.

Vierailija
20/45 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ap harrastaa seksiä, hän kai harrastaa seksin? Munaa/pillua saadessaan saa munan/pillun?

Kyllä partitiivi on ihan laillinen ja oikeakielinen objektin sija, etenkin ellei syö (suatana) kaikkia maailman sipsejä.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Partitiivi

Sipsi on niin vanha lainasana, että tämä kirjoitus- ja äänneasu ovat vakiintuneet käyttöön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi