Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käyvätkö jotkut oikeasti jollain ravitsemusterapeutilla?

Vierailija
08.05.2018 |

Eivät osaa itse suunnitella syömisiään?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä.

Vierailija
2/11 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai siellä säännöllisesti käydä? Ehkä syömishäiriöistä parantuvat ihmiset ja jotkut joilla on pitkä laihdutusprosessi menossa. Itse olen käynyt kerran terveydenhoitajan kehotuksesta, kun jätin eläinkunnan tuotteet pois ruokavaliostani. En saanut sieltä mitään uutta tietoa tosin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan käyty, koska lapsella on vaikeita ruoka-allergioita. Ravintoterapeutti on katsonut meidän ruokavaliota, että onko se tarpeeksi monipuolinen ja ehdottanut ruokia, joita voi allergiselle tehdä.

Tällaisissa tapauksissa ravitsemusterapiaan mennään yleensä lääkärin lähetteellä tai suosituksella. Se on siis osa sairauden hoitoa.

Voi olla, että et ihan tiedä, mitä ne ravitsemusterapeutit tekevät.

Vierailija
4/11 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin (julkisessa terveydenhuollossa) kun minulla todettiin keliakia. Ihan normijuttu vastaavissa tilanteissa.

Vierailija
5/11 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmaan ainakin lihavuusleikkaukseen menevät käy, kuuluu hoitosuunnitelmaan.

Vierailija
6/11 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt jokusen kerran. En oppinut koskaan lapsuudenkodissani ns. normaalia ruokarytmiä ja ruokavaliota, koska olen alkoholisoituneen yh-äidin tytär. Ihan oikeasti en siis omilleni muutettuani tiennyt, miten pitäisi syödä. Laihdutukseen oli kyllä ohjeita, sitten jossain keittokirjoissa ylityöläitä päiväohjelmia joita ei nyt sinkku viitsi itselleen kokkailla joka päivä (tyyliin kolmen ruokalajin lounas ja päivällinen). Mutta huonosti sellaisia "mitä ihmiset syö yleensä aamulla, päivällä, illalla".

Koska minulla ei ollut tarvetta laihduttaa, sain ravitsemusterapeutilta varsin sallivan ruokavalion. Ei edes pakotettu syömään aamupalaa koska en halua, eikä syömään 3 tunnin välein. Sain syödä edelleen vain kolmasti päivässä, lounas eka aterioista. Kahdelle aterioista laitettiin proteiiniruoasta (liha, kala, munat, juusto tms) ja kasviksista ja pienestä annoksesta hiilariruokaa koostuvat ateriat, sitten välipalana sain syödä vaikka pullan ja kahvia jos haluaisin, välillä kuitenkin hedelmä ja pähkinätkin olisi hyvä vaihtoehto. Tosi positiivinen kokemus, varsinkin kun menin sinne puolustuskannalla ajatellen että yrittää pakottaa syöömään aamupalaa vaikka oksettaa syödä ennen puoltapäivää tms.

Vierailija
7/11 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kun sairastuin kakkostyypin diabetekseen. Terapeutin ohjeilla jouduin lopulta ojasta allikkoon.

Vierailija
8/11 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen ihmetellyt. Miten joku ei edes ruokailuaan osaa hoitaa.

Vierailija
9/11 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä käy. - Ja toivottavasti asioivatkin laillitstetun ravitsemusterapeutin luona. Suomessa Valvira myöntää ravitsemusterapeutille oikeuden toimia laillistettuna ammattihenkilönä. Laillistetun ravitsemusterapeutin pätevyyden saa opiskeltuaan, muistaakseni Itä-Suomen yliopiston terveystieteiden tiedekunnan kliinisen ravitsemustieteen pääaineessa. 

Sen sijaan täysin huuhtaata voi olla turvautuminen esimerkiksi "ravintoterapeutteihin", joka ei ole suojattu ammattinimike, eikä siten kerro mitään käyttäjänsä pätevyydestä. Varokaa!

Vierailija
10/11 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen ihmetellyt. Miten joku ei edes ruokailuaan osaa hoitaa.

avitsemusterapian tarve ("ohjaus")  voi liittyä sairauden ennaltaehkäisyyn tai hoitoon, elämäntapamuutokseen tai vaikkapa urheilusuorituksen parantamiseen. Ravitsemusterapeutin ohjauksen perustana on aina ravitsemustiede ja lääketieteellinen tutkimustieto. - Se on tietysti hienoa, jos sinulla on hallussa tiedot, että miten jatkaa syömistä, jos satut sairastumaan vaikka puhjennut diabetes, keliakia, ruoka-allergia. Et varmaankaan kuulu heihin jotka kärsivät sydän- ja verisuonitaudeista. Myös mm. ärtyneen suolen oireyhtymä,  monet suolistosairaudet ja ruoansulatusongelmat sekä syömishäiriöt tai erityisruokavaliot sekä yli-tai alipaino saattavat tarvita tuekseen ravitsemusterapeutilla käyntiä.

Mutta eihän sitä tarvii, kun itse tietää parhaiten mitä voi syödä ja nauttia; kun eihän se mitään, jos vatsaa kiristää ja ramppaa pytyllä joka toinen tunti tai piereksii pitkin päivää.

Vierailija
11/11 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin, kun sairastuin munuaisten vajaatoimintaan. Helpompi niin kuin alkaa selvittää asioita itse. Käytän muutenkin paljon erilaisia palveluita. Värjäytän hiuksenikin kampaajalla, vaikka voisin tehdä sen itsekin. Vien mattoni pesulaan, vaikka voisin pestä ne itsekin. Käyn ravintolassa syömässä, vaikka voisin laittaa ruuan itsekin. Mulla käy viikkosiivooja, vaikka voisin siivota itsekin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kuusi