10vuotiaan laihduttaminen
Eli olen 10v (vasta) ja olen noin 143cm pitkä ja painan 49-51kg! Eli olen noin 10kg ylipainoinen. Yhdesn kaverin kanssa pieni laihdutusprojekti et kerrotaan välillä et mitä syödään tai et mennään pyöräilemään yhdessä tms. En uskalla kysyy vanhemmilta et saanko mennä salille. Se vaan tuntuu niin häpeälliseltä. Mun paino on projektin aikana ollu alimmillaan 48,9 mutta seuraavana päivänä olin taas 49,5 JOJOILEN KOKO AJAN! :.( Oi-kees-ti menee hermo! auttakaa joku kiltti et miten saan motivaatiota ja et miten en jojoilis koko ajan. Tavoite paino olis 35kg. Mut yritän vetää sille et eka 45 sit 40 ja sit siihen 35... Koulumatka mulla on noin 1km jah mulla ei tällä hetkellä oo mitään kunnon harrastusta :(( Help me!
Kommentit (15)
Jah en haluais kommentteja et ''Ei sun tarvii laihduttaa!'' tai ''Oot ihan liian nuori!'' En jaksa haukkumista! Haluaisin harrastaa voimistelua tms muttah en viitti ennen kuin oon jotain 45kg etten oo ihan näin lihava!
ap
Yritän vähentää muttah meillä kotona syödään tosi paljon lihaa ja vähän salaattia... Ja oon aina ollu sellanen ''Kasviksien vihaaja'' nii pitäskö vaik välil syödä kavereil tai jtn?
Juo tarpeeksi vettä, noin 8 lasia. Varoen, ettet saa vesimyrkytystä. Myös vihreä tee kiihdyttää aineenvaihduntaa ja polttaa rasvaa, kunhan et lisää sokeria, maitoa tms. Harrasta liikuntaa joka päivä ainakin puoli tuntia ja syö säännöllisesti. Aamupala on tärkeä, ettei ahmi myöhemmin päivällä.
Jos et halua vanhempiesi tietää tästä, niin mene terkkarille puhumaan. Sieltä saat kunnon ohjeet, älä ala ominpäin millekkään dieetille koska olet vielä kasvuiässä, voit jäädä lyhyeksi. Muutenkin tuollaiset päivittäiset heitot ovat normaaleja, ruoka tuo painoa, mutta vessassa sitä taas lähtee. Jos haluat vertailukelpoiset painot niin mittaa heti aamulla herättyä.
Epätoivoinen 10v kirjoitti:
Jah en haluais kommentteja et ''Ei sun tarvii laihduttaa!'' tai ''Oot ihan liian nuori!'' En jaksa haukkumista! Haluaisin harrastaa voimistelua tms muttah en viitti ennen kuin oon jotain 45kg etten oo ihan näin lihava!
ap
Siitä nyt ei pääse yli eikä ympäri, että diettaamiseen olet liian nuori. Mutta liikuntaharrastukseen et ole. Tuo voimistelu jo nyt aloitettuna tukisi hyvin painonhallintaa myöhemminkin elämässä, ja kannattaa tosiaan pyytää vaikka koulun terkkarilta apua terveellisen ruokavalion koostamiseen. Terveellinen ruoka ja säännöllinen liikunta ovat tärkeimmät kulmakivet painonhallinnassa. Unohda siis dietit ja kuntoile sen vuoksi kun se on kivaa (etsi siis sopiva laji itsellesi). Näin saavutat parhaat ja läpi elämän kestävät tulokset.
Vierailija kirjoitti:
ap
Siitä nyt ei pääse yli eikä ympäri, että diettaamiseen olet liian nuori. Mutta liikuntaharrastukseen et ole. Tuo voimistelu jo nyt aloitettuna tukisi hyvin painonhallintaa myöhemminkin elämässä, ja kannattaa tosiaan pyytää vaikka koulun terkkarilta apua terveellisen ruokavalion koostamiseen. Terveellinen ruoka ja säännöllinen liikunta ovat tärkeimmät kulmakivet painonhallinnassa. Unohda siis dietit ja kuntoile sen vuoksi kun se on kivaa (etsi siis sopiva laji itsellesi). Näin saavutat parhaat ja läpi elämän kestävät tulokset.
Miksi lähdet mukaan kymmenenvuotiaan kirjoitusvirheeseen? Eikö sinussa ole sen vertaa aikuista, että korjaisit sen omassa tekstissäsi? Dieetti? Millaisia ihmiset oikein ovat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Miksi lähdet mukaan kymmenenvuotiaan kirjoitusvirheeseen? Eikö sinussa ole sen vertaa aikuista, että korjaisit sen omassa tekstissäsi? Dieetti? Millaisia ihmiset oikein ovat?
Ei kun nyt sekoitin kaksi ketjua. Toisessa ketjussa oli jo otsikossa muoto dietti. Tässä kommentoija on vain itse kirjoittanut dieetin väärin. Se taas antaa kymmenenvuotiaalle väärän mallin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei kun nyt sekoitin kaksi ketjua. Toisessa ketjussa oli jo otsikossa muoto dietti. Tässä kommentoija on vain itse kirjoittanut dieetin väärin. Se taas antaa kymmenenvuotiaalle väärän mallin.
Anteeksi kamalasti. Olen huono ihminen. Sulla ei varmastikaan ikinä tule kirjoitusvirheitä, eihän?
Ensimmäistä kertaa vauvafoorumia lukiessani tulin tosi surulliseksi. Kyllä muistan, että itsekkin 10-vuotiaana ostaneeni käsipainot ja niillä treenanneeni mutta ei mulla tuollaisia ulkonäköpaineita ollut.
Lopeta vaan herkkujen syöminen ja nauti elämästä liikkumalla. Se lapsenpyöreys katoaa siinä teinivuosina, tämä on fakta. Nyt jos liikaa ajattelet tuollaisia niin sairastut vielä johonkin anoreksiaan tai vastaavaan joka on mielisairaus.
M28
Eikö kellään oo enää vinkkejä? Olis kans kiva et jos joku antais jonkun ''Treeniohjelman'' mut kotona tehtävän. Muistakaa sit et oon vast 10 etten mitään aikuisten ohjelmaa välttämättä jaksa...
Kuule eiköhän olisi paras että menet kouluterkkarille juttelemaan.
Hienoa, että olet kiinnostunut terveydestäsi! Käy ihan ekaks juttelemassa terkkarille. Ja kyllä niille vanhemmillekin voi huolistaan kertoa :-)
Kasviksia voit syödä koulussa enemmän ja lihaa kotona. Voit pienentää himpun verran annoskokoa, mutta aluksi vaikka vaan puoli desiä. Katso, ettet napostele eli keskity syömään vain ruoka-aikoina.
http://selko.fi/artikkelit/terveellinen-ruoka/saannolliset-ruoka-ajat/
Voit myös aluksi lisätä arkiliikuntaasi, esim. välkällä mennä mukaan peleihin, hyppiä narulla tms. Pyöräilyt kaverin kanssa on hyvä idea! Onko lähellänne leikkipuistoa tai vastaava, jossa voisitte pallotella tai kiipeillä?
Tässä linkki liikunnasta:
http://www.ukkinstituutti.fi/ammattilaisille/terveysliikunnan-suosituks…
Tsemppiä!
No syö vähemmän ja liiku enemmän. Siinähän se! Jätä herkut pois ja syö kasviksia.