Ylipainoinen ja alipainoinen lapsi. En osaa toimia oikein, kun toista pitäisi laihduttaa ja toista lihottaa!
Jos menemme pyörillä puistoon, laiha lapsi laihtuu lisää. Jos teen mannapuuroa johon tiputan voisilmän, laiha lapsi syö pari lusikallista ja tukevampi kolme kipollista . Mulla on keinot loppu :( Samoin ukolla.
Molemmat muksut siis tyttöjä, vanhempi 8v 138/36, iso maha ja kaksoisleuka eli ei pysty kiertämään totuutta jollain " lapsi on vain roteva"-selityksellä kun näkeehän sitä sokeakin että tyttö on ylipainoinen.
Ja 5 v, 118/18, kylkiluut loistaa ja housut tippuu. On järkyttävää nähdä oman lapsen, noin pienen, kroppa liki anorektisena!
Nuorempaa on tutkittu, suljettu pois allergioita, keliakia ja nielurisat.
Kumpikaan lapsi ei harrasta mitään, liittyen rahatilanteeseemme. Emme kuitenkaan mätä päivittäin nuudeleita ja kalapuikkoja vaan yritämme syödä terveellisesti, ruokajuomana vettä ja salaattia joka aterialla.
Toki välillä on tortilloja tai niitä kalapuikkoja ja sitten viikonloppuisin herkutellaan koko perheen voimin esim. jäätelöllä tai sipseillä.
Kommentit (10)
Annat niiden ensin annostella itselleen ruoat ja sitten vaihdat lautaset päikseen.
Ei lapselta kyllä kannata liikuntaa karsia, vaikka laiha olisikin! Liikunta edistää terveyttä, paino korjataan ruokavaliolla.
Nro 3:lta vielä lohdutuksen sana: vanhempamme tuskailivat aivan samaa, kun minä ja veljeni olimme pieniä. Veljeni oli se luuviulu, jolta todella törröttivät kylkiluut, vaikka söikin hyvin ja monipuolisesti, liikkui paljon. Minä olin se pullero, vaikka samaa ruokaa söin ja olin myös todella aktiivinen lapsi, päivät kuluivat metsissä juosten ja jalkapalloa pelaten. Ikä tasasi kummankin painon lopulta. Veli sai lihaa luiden ympärille, minä sutjakoiduin hyvinkin hoikaksi murrosiässä. Nyt molemmat normaalipainoisia ja terveitä. Pitäkää kiinni terveellisistä elämäntavoista ja muistakaa, että usein pituuskasvu korjaa lasten pulleuden. Kunhan oppivat hyvät ruokatottumukset kotoa, niin tervettä painoa on helppo pitää yllä sitten teininä ja aikuisena. :)
"Rotevalla" voi olla nälkä kun kasvaa. Siinä menee maha pois. Lasten painoindeksilaskurin mukaan on vain 2 kiloa ylipainoinen. Älä ihmeessä laita millekään laihikselle, voi häiritä kasvua ja hidastaa aineenvaihduntaa ja lopulta pahentaa tilannetta!
Liikunnasta voi tulla sille laihemmalle myös nälkä.
Eli molempien kanssa normaalia elämää pyöräilyineen ja lakkaat stressaamasta sen pullavamman puolesta. Voisiko se laihempi jopa aistia sun käytöksesi vanhempaa lasta kohtaan ja alitajuisesti tai tietoisestikin se vaikuttaa ruokailuun laihemman sisaruksen kanssa? Lapset havaitsee nämä asiat tosi tarkasti.
Meilläkin toinen lapsi pyöreä ja toinen laiheliini mutta onneksi kuitenkinihan normaalin rajoissa eli ei tartte laihduttaa tai lihottaa kumpaakaan. Lapset on niin erilaisia, sisaruksetkin. Sulla tietenkin eri jos on oikeasti yli- tai alipainoa voi hitsi että on hankala homma 🙉 oletko nyt aivan varma tuosta eli yli- alipaino on todettu ihan lääkärin tai terveydenhoitajan toimesta vaimoni omaa kuvitelmaa? Meilläkin yks vähä-älyinen tuttu yritti vihjailla 3-vuotiaan lapsen ylipainosta kun ei luuviulu ollut johon oli pakko sanoa että kuule ihan sinua fiksummat ihmiset ovat todenneet lapsen ihan normipainoiseksi pituuteensa nähden 😁
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin toinen lapsi pyöreä ja toinen laiheliini mutta onneksi kuitenkinihan normaalin rajoissa eli ei tartte laihduttaa tai lihottaa kumpaakaan. Lapset on niin erilaisia, sisaruksetkin. Sulla tietenkin eri jos on oikeasti yli- tai alipainoa voi hitsi että on hankala homma 🙉 oletko nyt aivan varma tuosta eli yli- alipaino on todettu ihan lääkärin tai terveydenhoitajan toimesta vaimoni omaa kuvitelmaa? Meilläkin yks vähä-älyinen tuttu yritti vihjailla 3-vuotiaan lapsen ylipainosta kun ei luuviulu ollut johon oli pakko sanoa että kuule ihan sinua fiksummat ihmiset ovat todenneet lapsen ihan normipainoiseksi pituuteensa nähden 😁
”Vai ihan omaa kuvitelmaa” ei ”vaimoni kuvitelmaa” 😉
8-vuotiaalla voi olla tulossa murrosikää edeltävä pituuskasvupyrähdys. Älkää varsinaisesti laihduttako, yrittäkää liikkua yhdessä (esim. pyöräily, uinti, pihaleikit ovat edullisia). Jos on tapuvainen ottamaan useita annoksia ruokaa, voisi kysyä onko vielä oikeasti nälkä, jos kolmas puurolautasellinen on jo menossa. Usean annoksen ottaminen voi olla tottumustakin. Itse "urheilin" tällä tavoin lapsena – halusin olla esim. koulun ruokalan tädeille mieliksi syömällä muiden inhokkia pinaattikeittoa kolme lautasellista :-D.
Tee puuroa ja muita ruokia vain sen verran, ettei voi mättää kolmea lautasellista. Miksi alunperinkään on opetettu siihen, että yhdellä aterialla vedetään tuollaisia määriä.
Annoskokoihin voit vaikuttaa. Tämän voi tehdä huomaatta myös siten, että käyttää erikokoisia lautasia, kulhoja jne. Molemmille ns. täysi lautanen, mutta erikokoiset lautaset.
Onko vanhemman kohdalla tuo ns. suuri syöminen ollut jatkuvaa? Itse olen ainakin oman lapsen kohdalla, että välillä syö ihan järkyttäviä määriä ja välillä ns. normaalisti tai vähän. Tähän vaikuttaa ilmeisesti kasvu, vaikka onkin kasvanut aika tasaisesti koko ajan. Urheilee ja liikkuu myös paljon.
Voisilmän voi laittaa vain laihan puuroon. Kaikkeen laihan ruokaan voi erikseen lisätä vaivihkaa energiaa. Ja voitte puuhata myös erikseen. Ylipainoisen kanssa liikuntaharrastus ja toisen kanssa toinen vanhempi sillä aikaa muuta. Ei tarvi yhdessä kaikkea tehdä.