Ovikello kilahti. Haluatteko lahjoittaa sotiemme veteraaneille kysyi solttupoika?
Sanoin että kiitos en. Rupesin miettimään että mihin yli 92 vuotias veteraani tarvii eläkettä kummemmin rahaa?
Kommentit (27)
Hitto mikä idiootti. Onneks et antanu rahaa.
Ehkä ovat siirtyneet keräämään isisin veteraaneille. Kuntouttavaa hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Hitto mikä idiootti. Onneks et antanu rahaa.
Todellakin.
Olisin katunut syvästi jos olisin retkahtanut antamaan. Olisi murentanut arvojani todella syvältä.
ap.
Siis kyllä minun isälleni tulee noista rahoista apua. Tai en tiedä, mistä rahoista (saattaa olla kunnan veteraaniapua myös) , mutta saa veteraanisiivouksen tunti per viikko ja lisäksi jalkahoitoa 4 kertaa vuodessa. Ja sitten keväällä ikkunanpesu. (Viime keväänä hajoittivat ison ruudun, kun eivät tukeneet) ja on kai jotain muutakin vielä. Ainakin muutama taksimatka.
Kyllä veteraanit ei tarvi mitään lisää. Ovat ehtoopuolella elämää ja kulutus on olematonta. En anna mihinkään keräyksiin nykyään koska rahat ei mene perille. Joka paikassa kavalletaan. En luota SPR tai Unicef mm.
Mulle on jäänyt ikuisesti mieleen, kun reilut 15 vuotta sitten pikku tyttönä (olin noin 6-7 -vuotias) avasin oven vanhempien ollessa poissa. Ovella oli veteraanien rahankerääjä joka kysyi haluanko lahjoittaa sotiemme veteraaneille. Olin kuullut vanhemmilta ihmisiltä sodasta ja jonkinlainen hämärä käsitys oli myös veteraaneista, joten kaivoin pari kolikkoa säästöpossustani, johon kerääjä totesi, että noilla nyt ei mitään tee ja häipyi.
Muistan olleeni pitään asiasta aivan tolaltani ja ajattelin olevani aivan surkea ihminen, kun en ollut tarjonnut koko säästöpossuani, vaan vain hyödyttömiä kolikoita.
Vanhemmat painottivat siitä lähtien että ovea ei saa avata jos he eivät ole kotona.
Käyttäjä11972 kirjoitti:
Kyllä veteraanit ei tarvi mitään lisää. Ovat ehtoopuolella elämää ja kulutus on olematonta. En anna mihinkään keräyksiin nykyään koska rahat ei mene perille. Joka paikassa kavalletaan. En luota SPR tai Unicef mm.
Kulutus ei ole olematonta. Palveluja tarvitsevat, kun kunto heikkenee ja itse ei pysty. Myös apuvälineitä tarvitaan ja jotkut vaippoja.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä11972 kirjoitti:
Kulutus ei ole olematonta. Palveluja tarvitsevat, kun kunto heikkenee ja itse ei pysty. Myös apuvälineitä tarvitaan ja jotkut vaippoja.
Jos 91v joka ei ole veteraani ei saa näitä luettelemiasi palveluja, niin ei tarvi veteraaninkaan saada.
Vaarini sai aikoinaan kuntoutusviikon Haikossa. Nykyään en tiedä. Jostain kuulin ettei veteraaneille mene juuri mitään (eivät saa palveluja) vaan ne rahat laitetaan johonkin kiinteistöihin jne.
Mun pappa vielä eläessään ihmetteli mihin nämä kerätyt rahat menevät, kun ei koskaan nähnyt penniäkään missään muodossa. Sotainvalidien kautta kyllä sai kylpyläreissuja ja muuta. Nyt pappa on pari vuotta jo ollut haudassa eikä tarvitse rahoja senkään vertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä11972 kirjoitti:
Jos 91v joka ei ole veteraani ei saa näitä luettelemiasi palveluja, niin ei tarvi veteraaninkaan saada.
Heillä meni nuoruutta sodassa karmeissa oloissa kuolemanvaara koko ajan taustalla. Se vaikutti psyykeen. Oli pakko kovettaa itsensä. 18-vuotiaana hengenvaaraan kuukaudesta toiseen.
Tällainen vaikuttaa ihmisessä koko eliniän ja vielä jälkeläisiinkin.
Tämä on kai jonkinlaista vastapalveluksena siitä, että taistelivat Suomen puolesta henkensä uhalla kuukausia tai vuosia. Mun isäni 3 vuotta.
Kannatan kyllä kaikille parempia vanhus palveluja. Eipä siinä mitään. Kyllä mulle sopii, että yhteiskunta antaisi samat palvelut kaikille vaikka yli 75-vuotiaille.
Noi veteraanikeräykset ovat kuin keräykset Afrikan hyväksi, pohjaton kaivo
Vierailija kirjoitti:
Mun pappa vielä eläessään ihmetteli mihin nämä kerätyt rahat menevät, kun ei koskaan nähnyt penniäkään missään muodossa. Sotainvalidien kautta kyllä sai kylpyläreissuja ja muuta. Nyt pappa on pari vuotta jo ollut haudassa eikä tarvitse rahoja senkään vertaa.
Pappasi ei Sotainvalidien ilmeisesti tiennyt, että muutkin veteraanit saavat erilaisia apuja. Esimerkiksi kuntoutusta.
Edelleen veteraanit saavat esimerkiksi kuntoutusta. Sitä on annettu veteraaneille varmaan yli 20 vuotta. Kuntoutuksen saa laitos kuntoutuksen tai viikottaisina käynteinä.
Kyllähän heillä aika hyvin rahaa on, mutta ongelma on ehkä siinäkin että ei enää kunto kestä kuntoutusta kylpylöissä ja muualla. Oma isoisäni sai kyllä aina hyvin palveluita kuolemaansa asti, ei varmaan edes kysellyt kaikkea mihin olisi ollut oikeutettu. Espoo maksoi myös siivouspalvelua, mikä oli ihan hyödyllistä loppuun asti.
Jotenkin itseäni vieroksuttaa, että nämä veteraanijärjestöt jäävät elättämään henkilökuntaansa. En väheksy heidänkään työtään, mutta johonkin se on lopetettava. Rahat voisi lahjoittaa vaikka sotilaskotiyhdistysten toimintaan, koska se jatkuu kuitenkin koko ajan.
Aikanaan äläkkää kun käpykaartilaiset sitten saanut tunnusta mikä oli ihan oikein.
Veteraanit alkaa kyllä olla 92+ ketkä hengissä. Monet kuolleet vuosikymmeniä sitten.
Varusmiehet tietysti on vaan nakitettu kerääjiksi, eivät itse ole aktiivisia.
Vierailija kirjoitti:
Vaarini sai aikoinaan kuntoutusviikon Haikossa. Nykyään en tiedä. Jostain kuulin ettei veteraaneille mene juuri mitään (eivät saa palveluja) vaan ne rahat laitetaan johonkin kiinteistöihin jne.
Höpsis. Kyllä apu perille menee.
Läheinen veteraani saa: ilmaiset ruuat kotiin tuotuna, viikottaisen fysioterapeutin käynnin, 2 tuntia siivousta joka toinen viikko, ikkunanpesu, jalkahoitoa, muutama taksimatka, pyykinpesupalvelu.
Mahtavatko keräykset loppua kun viimeinenkin veteraani on kuollut., vai mitäköhän sitten keksivät. Jostain muistelisin lukeneeni, että veteraanijärjestö on kovasti varoissaan.
Minä taas muistan lukeneeni, että jos kaikki omaisuus jaettaisiin nyt elävien veteraanien kesken, ei kunkin summa olisi kovin suuri. Siis jotain muutama satanen.
Ehkä käyvät bailaamassa ja tarviivat taskurahaa?