Auttakaa uusavutonta! (terveysaseman vaihto ja veren hemoglobiinin/ferritiinin mittaus?)
Haluaisin jossain mahdollisimman halvalla ja helpolla saada mitattua onko mulla raudasta puutetta. Luin että tuo ferritiini on luotettavampi tapa selvittää kuin hemoglobiini. Haluaisin ihan van sellaseen sormenpääpikatestiin. Pääseekö sellaseen terveysasemalle, eikai sen ottamisessakaan menis kuin 5 min?
Mulla nyt on "ongelmana" myös osittain se että mun terveysasema on yli 100km päässä entisellä kotipaikkakunnalla kun en ole sitä vaihtanut kun on tuntunut niin hankalalta. Ilmeisesti pitäisi jossain kirjekuorissa lähetellä jotain lomakkeita molemmille terveysasemille? Mistä löydän edes osoitteen ja mitä kirjoitan kuoreen jne? Vai voiko tuota ferritiiniä (tai edes hemoglobiinia) mittauttaa oman kunnan terveyskeskuksessa vaikka hoitava terveyskeskus olisi toisessa kunnassa?
Neuvokaa mua nyt mahdollisimman yksityiskohtaisesti että mitä teen kun haluan tietää kärsinkö raudanpuutteesta. Melkein jo tilasin netistä 25 eurolla ferritiiniä mittaavan kotitestin mutta ei vaan millään huvittais laittaa niin paljoa rahaa siihen kun muutenkin tiukilla.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on nyt lähin terveysasemasi? Voin rtsiä sinulle puhelinnumeron.
Tosin ei sinne saa varattua aikaa syyllä haluan xxx tutkimuksetNo ei mulla oo muuta syytä kuin että pidän mahdollisena että mulla on raudasta puutetta ja haluaisin saada hyvinvointini vuoksi tietää että pitääkö syödä enemmän rautapitoisia ruokia tai mahdollisesti rautatabletteja. Saakohan tuolla?
Mutta siis mä olen vielä puoli vuotta sitten käyny vanhan paikkakunnan terveysasemalla hammaslääkärissä eikä sillon mulle ainakaa mitään sanottu etten olis enää sen asiakas. Olen siis asunut toisella paikkakunnalla jo yli vuoden.
ap
Ei riitä syyksi
No jospa vähän luettelisin sinne jotain oireita? Sitten varmaan päästäisivät. En oo varma onko mulla siis oikeesti ollut mitään oireita. Ainoa oikea (mahdollisesti) anemian oire on levoton olo jaloissa, mikä voi tietenkin johtua jostain ihan muustakin eikä se mun elämää ole pahemmin häirinnyt. Kuitenkin koen tarpeelliseksi selvittää mun rautatasot.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän tässä nyt on taustalla sulla?
Terveysasema vaihtuu sen mukaan missä asut, et ole sidottuna yhden terveysaseman potilaaksi loppuelämäksesi vaan se on jo vaihtunut kun olet muuttanut. Eli ei ne siellä vanhalla sulta mitään mittailisi edes vaan sinne uuden paikkakunnan terveyskeskukseen soitat ja varaat ajan. Puhelinnumero löytyy varmasti netistä, ei se haittaa vaikka pari kertaa soittaisi väärään numeroon ja lopulta löytyy oikeakin.
Ei vaihdu enää nykyään automaattisesti. Terveysaseman kun saa valita mistä päin Suomea tahansa, eikä muutto sitä vaihda enää suoraa vaan se pitää itse vaihtaa aina jos sen haluaa vaihtaa.
ap
Saa valita joo mutta kyllä jos sä vaihdat paikkakuntaa niin oletuksensa se uuden paikkakunnan terveysasema on se sun asemas, ei sinne mitenkään erikseen tarvitse papereita lähetellä tai rekisteröityä.
Voinko siis vaan mennä uuteen ja sanoa että käyn nyt tästälähin täällä? Vai tekikö ne edellisessä paikassa jonkin virheen kun antoivat mun varata sinne ajan? Mä olen luullut koko ajan että mua palveleva terveysasema on siellä vanhalla paikkakunnalla ja en ole kyseenalaistanut sitä kun sieltä kerta hoitoakin olen saanut vaikka en siellä enää asukaan.
ap
Etsi numero ja soita. Täällä puuhuu Liisi Lapsekas. Olen muuttanut tänne ja haluan varata akan. Minä haluan mittauttaa ihan mielenkiinnosta rauta-arvoni
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on nyt lähin terveysasemasi? Voin rtsiä sinulle puhelinnumeron.
Tosin ei sinne saa varattua aikaa syyllä haluan xxx tutkimuksetNo ei mulla oo muuta syytä kuin että pidän mahdollisena että mulla on raudasta puutetta ja haluaisin saada hyvinvointini vuoksi tietää että pitääkö syödä enemmän rautapitoisia ruokia tai mahdollisesti rautatabletteja. Saakohan tuolla?
Mutta siis mä olen vielä puoli vuotta sitten käyny vanhan paikkakunnan terveysasemalla hammaslääkärissä eikä sillon mulle ainakaa mitään sanottu etten olis enää sen asiakas. Olen siis asunut toisella paikkakunnalla jo yli vuoden.
ap
Ei riitä syyksi
No jospa vähän luettelisin sinne jotain oireita? Sitten varmaan päästäisivät. En oo varma onko mulla siis oikeesti ollut mitään oireita. Ainoa oikea (mahdollisesti) anemian oire on levoton olo jaloissa, mikä voi tietenkin johtua jostain ihan muustakin eikä se mun elämää ole pahemmin häirinnyt. Kuitenkin koen tarpeelliseksi selvittää mun rautatasot.
ap
Unohda höpötykset
Tämä täytyy olla provo. Ei kukaan ole näin lapsellinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän tässä nyt on taustalla sulla?
Terveysasema vaihtuu sen mukaan missä asut, et ole sidottuna yhden terveysaseman potilaaksi loppuelämäksesi vaan se on jo vaihtunut kun olet muuttanut. Eli ei ne siellä vanhalla sulta mitään mittailisi edes vaan sinne uuden paikkakunnan terveyskeskukseen soitat ja varaat ajan. Puhelinnumero löytyy varmasti netistä, ei se haittaa vaikka pari kertaa soittaisi väärään numeroon ja lopulta löytyy oikeakin.
Ei vaihdu enää nykyään automaattisesti. Terveysaseman kun saa valita mistä päin Suomea tahansa, eikä muutto sitä vaihda enää suoraa vaan se pitää itse vaihtaa aina jos sen haluaa vaihtaa.
ap
Saa valita joo mutta kyllä jos sä vaihdat paikkakuntaa niin oletuksensa se uuden paikkakunnan terveysasema on se sun asemas, ei sinne mitenkään erikseen tarvitse papereita lähetellä tai rekisteröityä.
Voinko siis vaan mennä uuteen ja sanoa että käyn nyt tästälähin täällä? Vai tekikö ne edellisessä paikassa jonkin virheen kun antoivat mun varata sinne ajan? Mä olen luullut koko ajan että mua palveleva terveysasema on siellä vanhalla paikkakunnalla ja en ole kyseenalaistanut sitä kun sieltä kerta hoitoakin olen saanut vaikka en siellä enää asukaan.
ap
Etsi numero ja soita. Täällä puuhuu Liisi Lapsekas. Olen muuttanut tänne ja haluan varata akan. Minä haluan mittauttaa ihan mielenkiinnosta rauta-arvoni
Ei vaan siksi että olen riittävästä raudansaannistani epävarma ja mua on edellisten 3 kuukautisten ajan heikottanut hieman aikaisemmasta poikkeavasti. Voiskohan tuo kelvata ihan oikeaksi syyksi? En mä nyt pelkäksi ajanvietteeksi sitä halua selvittää vaan siksi että olen hemoglobiinistani oikeasti huolissani! Mulla ei vaan ole ollut mitään kovin räikeitä oireita vaan ihan pikkujuttuja jotka herättänyt tän epävarmuuden. Hyvähän se on kuitenkin ajoissa huomata eikä sitten kun hemoglobiini on jotain 80.
ap
Vierailija kirjoitti:
Olen tässä asiassa kyllä uusavuton, sitähän sanoin jo otsikossakin, vai mihin viittaat lapsellisuudella? Siksihän kysyinkin muilta tietoa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tässä asiassa kyllä uusavuton, sitähän sanoin jo otsikossakin, vai mihin viittaat lapsellisuudella? Siksihän kysyinkin muilta tietoa.
ap
Ei se mitään jos kysyy ja on avuton. Kaikki me ollaan joskus vähän pihalla. Osaat varmaan käyttää googlea? Etsi sen paikkakunnan terveyskeskuksen numero missä nyt asut. Soita sinne ja kysy minne terveyskeskukseen kuulut. Jos olet vaihtanut kirjasi uuteen paikkakuntaan, niin silloin kuulut sen alueen piiriin. Näin ainakin oli joku aika sitten, en tiedä onko muutos voinut tulla näin pian. Ja jos on, niin sekin selviää ihan soittamalla. Ei ne sua puhelimen kautta pure. Itsekkin joskus muutin ja koitin varata aikaa entiseen lääkäriin, josta sanottiin, että kuulun toiseen piiriin joten soitappas sinne. Simple as that.
Ehkä pikemminkin olisin huolissani heikotuksesta ja miksi oletat sen johtuvan juuri verestäsi? Jos syöt ihan normaalia ruokaa ja menkat ovat normaalit (oletan, että olet nainen) niin ferritiinin ei pitäisi olla alhainen. Voihan heikotus johtua monesta monesta muustakin asiasta. Nukkumisesta, verenpaineesta, syömisestä, liikkumisesta. Jos olet oikein huolissasi ja meinaat ihan pökertyä niin tilaa lääkäriaika sen verikokeen sijaan. Tuo, että haluat juuri ferritiinin tietää kuuluu näihin itseoppittuihin googlediagnooseihin.
Jos paikkakunnallasi on yksityinen terveysasema soita sinne, harva lääkäri kirjoittaa lähetettä ferriitin mittaukseen, ainakaan noilla tiedolla. Hoitaja ei ainakaan sitä ota ilman lähetettä, eikä sitä voi sormenpäästä otettavasta verinäytteestä ottaa.
Helppo tapa saada pelkkä hb selville on mennä verenluovutukseen, ainakin ennen sai vielä rautabletit mukaan jos hb oli alhainen, lisäksi saa syödä ja juoda hyvät eväät. Nuorelle köyhälle opiskelijalle vinkiksi.
Olisikin kiva jos lääkärille voisi mennä ja luetella, mitä testejä haluaa tehtävän. Ai miin, yksityisellä voi..
Eikä yksinkertaisinta olisi lisätä rautalitoisia ruokia ja vähentää kalsiumia samalla ruokailulla? Tai sitten ostaa jotain rautavalmiatetta.
Ei vaihdu automaattisesti terveysasema nykyään. Jos et netissä tee muutosta. Voit soittaa terveysasemalle jolle haluat muuttaa. Siitä se hoituu itsestään. Ei se ihan niin onnistu missään että haluaa jonkun verikokeen. Lääkäri ottaa tarpeelliset kokeet, niiden mukaan lisäkokeita. Jos haluaa määrätyn kokeen, pitää tilata yksityislääkäri ja kertoa toiveet. Tai mennä yksityiseen labraan, otattaa kokeita mitä haluaa.
Kuule, jos ei ole tuon pahempia oireita, mutta haluaa parantaa raudansaantia, niin keskity lisäämään rautapitoisia ruokia ruokavalioosi. Sillä saat itsesi kuntoon nopeammin kuin sekoilemalla verikokeiden ja terveysasemien kanssa.
Jos syöt useamman kerran viikossa lihaa, veriruokia, ja maksaa, ongelmia tuskin on.
Muita raudanlähteitä ovat soijarouhe, merilevät, linssit ja pavut, nyhtökaura, kikherneet, tofu, kananmuna, sardiini, katkarapu, jne...
Osta myös nokkosrouhetta ja ripottele sitä ruokiin. Lisäile myös basilikaa silloin tällöin kunnolla vaikka salaattiin. Syö välipalaksi rusinoita, yms.
Kaupasta löytyy myös nestemäisiä rautatuotteita, joita on ihan tervellistä käyttää silloin tällöin. Esim. Ferroforte B.
Muista että rauta tarvitsee imeytyäkseen C-vitamiinia. Lisäksi vältä rautapitoisten ruokien kanssa kalsiumia, koska se taas heikentää imeytymistä.
Soita sinne uuteen