Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäisenä sinulla alkoi kuukautiset?

Vierailija
01.05.2018 |

Vastailkaas!

Minkä ikäisenä sinulla alkoi kuukautiset?

Vaihtoehdot

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko outoa etten muista? Tiedän, että joskus ikähaarukalla 11-14, mutta yhtään sen tarkemmin en muista. Ei ollut itselleni niin kovin iso asia sitten varmaan tuo menkkojen alkaminen :).

Vierailija
2/35 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

13-14, en muista tarkkaan.

Vierailija
4/35 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko se teistä kiva vaiko kamala asia?

Vierailija
5/35 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 14, kuukautiset oli järkytys. Kramppeja niin että tuli oksennus, vatsa meni ripulille, verta tulvi niin ettei mikään side pitänyt. Ymmärsin aika nopeasti, ettei se ole normaalia, joten olen juossut lääkäreillä, mitään apua ei ole. Ei ole endometrioosia tai muutenkaan mitään vikaa missään, eikä mitkään kipulääkkeet auta. Olen vihannut kuukautisiani siitä päivästä kun ne alkoivat, olen täysin toimintakyvytön. Nyt olen 30, kohta voin poistattaa kohtuni.

Vierailija
6/35 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 12v ja kivut sekä vuoto oli ihan järkyttävän kamalaa :(

Vierailija
7/35 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 9v. Oli kyllä kamalaa kun alkoi noin aikaisin. Olin ihan täysin lapsi vielä, ja sitten piti alkaa huolehtimaan jostain kuukautisista. Hävetti myös ihan kamalasti.

Vierailija
8/35 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni noin 50 v.

Vierailija
9/35 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 14 kun kuukautiset alkoivat ruskealla vuodolla kesämökkireissulla enkä kehdannut kertoa kenellekään. En aluksi edes tiennyt niiden olevan kuukautiset vaan luulin joksikin sairaudeksi tai tulehdukseksi kun vuoto ei ollut kirkasta verta. Olin loppureissun vessapaperitollo pikkuhousuissa ja kotiin päästyä ymmärsin että nämä ovat menkat.

Muistan miten monilla kavereilla oli alkanut kuukautiset jo ala-asteella ja pidin itseäni aivan epäkehittyneenä kun minulla alkoi "niinkin myöhään" kuin 14-vuotiaana.

Vierailija
10/35 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin viikkoa ennen täyttänyt 12. En tykännyt.

Vierailija
11/35 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olitteko normaalipainoisia vai pullukoita te joilla on kuukautiset alkaneet ennen 11vuotta? Eli onko liikalihavuus syynä kuukautisten aikaistumiseen?

Vierailija
12/35 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 14, kuukautiset oli järkytys. Kramppeja niin että tuli oksennus, vatsa meni ripulille, verta tulvi niin ettei mikään side pitänyt. Ymmärsin aika nopeasti, ettei se ole normaalia, joten olen juossut lääkäreillä, mitään apua ei ole. Ei ole endometrioosia tai muutenkaan mitään vikaa missään, eikä mitkään kipulääkkeet auta. Olen vihannut kuukautisiani siitä päivästä kun ne alkoivat, olen täysin toimintakyvytön. Nyt olen 30, kohta voin poistattaa kohtuni.

Kuulostaa kamalalta.

Itse inhoan jo ihan tavallisia, hieman runsaampia kivuttomia menkkojani.

Kohtua eivät minultakaan poista. Olen 37-vuotias neljän lapsen äiti. Laskeumat löytyy edestä ja takaa jotka korjataan mutta kohtu ei laskeudu niin sitä ei kuulemma poisteta vaikka sitä itse toivoin.

Oletko koitranut kaikki kierukasta lähtien?

Vierailija
13/35 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 ja eräs "kaverini" kiusasi mua siitä kun mulla alkoi niin myöhään. Huoh. Olin kuulemma outo kun ei ollut vielä 12-veenä alkaneet.

Vierailija
14/35 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olitteko normaalipainoisia vai pullukoita te joilla on kuukautiset alkaneet ennen 11vuotta? Eli onko liikalihavuus syynä kuukautisten aikaistumiseen?

Mä olin ala-asteella pullukka, sittemmin kasvu vähän tasoitti, mutta mikään ihan hoikkimus en ollut ylä-asteellakaan, mulla alkoi silti vasta 13-14 v

Vierailija
15/35 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä alkoi syntymäpäivänä, tai päivää ennen 12-vuotispäivää. Olin normaalipainoinen.

Siskollani alkoi 10-vuotiaana, vai oliko juuri täytyänyt 11.. Nelosella oli koulussa. Hän oli todella laiha, alipainoinen siis ja ihan lauta.

Omat menkat kun alkoi niin tosi monella luokkakaverilla oli ne jo.

Siihen aikaan, 80-90-luvun taite, oli lapset vielä normaalipainoisia ja hoikkia lähes kaikki.

Ei siis johdu ylipainosta. Voisin jopa ajatella että runsas ylipaino viivästyttäisi kuukautisia?

Vierailija
16/35 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin silloin sporttinen, normaalipainoinen. Olen pienenä liikkunut paljon ja tyttärelleni on samanlainen keho, veikkaan että nyt 8- v. tyttärellä nousee rinnat vuoden kuluessa koska nyt on alku nänneissä ja kuukautiset tulee myös heti perässä. Hän on 33 kiloinen tosi liikunnallinen. Kropasta näkee kuka liikkuu. Lihas painaa enemmän kuin läski.

Näissä vaikuttaa paljon myös veri. Ystävä päätyi hormonihoitoihin teininä kun kuukautiset eivät alkaneet, sekin oli hänen äidillä.

Vierailija
17/35 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti alipainoinen tai ainakin normaalipainon alarajalla. En tiedä miten liikalihavuus lapsuudessa voisi edistää kuukautisten aikaistumista.

Vierailija
18/35 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoi 9v, en ollut lihava, enkä mikään kukkakeppi. Ihan normaalipainoinen olin.

Vierailija
19/35 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuudennella luokalla joululomalla.

Vierailija
20/35 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko se teistä kiva vaiko kamala asia?

Kamala. Alkuun menkat ei onneksi olleet hirveen kivuliaat, eikä runsaat. Mutta hävetti ihan hirveästi, enkä edes kertonut äidilleni. Sai kuitenkin selville ehkä muutaman kuukauden jälkeen.

Olin 11, ja mun aikaan ne siteet oli vielä sellasia paksuja. Muistan miettineeni, että näkyyköhän nämä nyt housujen läpi.