TV5:lla ohjelma änkyttäjistä
Tämä on aika surullista katsottavaa. Voin samaistua tuohon kaikkeen, erityisesti puhelimessa puhuminen on minullekin aivan kamalaa. Normaalisti änkytykseni on sellaista, että sanon ensin sanan mielessäni monta kertaa että saan sen sanottua ääneen, puheessa tulee pitkiä taukoja. Migreenin jälkeen se on enemmän sellaista "Mi-mi-mi-minun....ni-nimeni on...on... Je...Je...Jenni" Ihan kamalan ahdistavaa. Muita änkyttäjiä paikalla?
Kommentit (10)
Pystyn samaistumaan siltä osin että siinä vaiheessa kun mun sosiaalinen pelko on suurimmillaan niin mun puhe muuttuu vähän änkyttäväksi, katkeilevaksi. Siinä tilanteessa on niin kovat adrenaliinit..
Minua ahdistaa aina puhelimessa kun toisessa päässä ruvetaan melkein heti kyselemään "haloo eikö kuulu onko tässä puhelimessa jotain vikaa!!" :/ Mulla vaan kestää hetki sanoa edes omaa nimeäni tai vaikka "hei".
Olen vielä nuori ja toivon, että tämä helpottuu vähän iän myötä. Olen 15.
Ap
Pakko muuten jakaa yksi kokemus tänne vielä. Presidentinvaalien alla tapasin Matti Vanhasen ja vaihdoin muutaman sanan hänen kanssaan, oli niin ilahduttavaa huomata, että hänkin änkyttää, ja on silti pärjännyt niin hyvin ja vieläpä politiikassa, vaikka siellä on pakko esiintyä. Haluaisin joskus itsekin olla rohkeampi ja olla enemmän esillä, mutta en vain uskalla. Toivoisin, että joskus tulevaisuudessa voisin puhua suurelle yleisölle, ehkä jopa änkyttämättä. :'D
Ap
Kerran kuulin libja-autossa että jotain poikaa kiusattiin änkytyksen takia. Muut pojat matkivat sen yhden pojan änkytystä siis. Tuli niin suru sen pienen pojan puolesta, mutta onneksi bussikuski puuttui asiaan ja otti puhutteluun pojat kun jäivät pois.
Ap, jos haluat, sun on mahdollista hakeutua puheterapiaan. Siellä usein saa puhetta sujuvammaksi. Eikä kannata säikähtää puheterapian nimeä :)
Tässä podcastissa myös eri näkökulmia änkytykseen ja sen kuntoutukseen: http://stuttertalk.com/
voimia
Olen käynyt puheterapiassa nuorempana, mutta siellä keskityttiin enemmän r-vikaan, joka ei ole myöskään parantunut vieläkään.
Itse asiassa jännitän myös tuota ärrän sanomista niin paljon, että jo se saa minut änkyttämään pahemmin. Minusta tuntuu, että nämä molemmat puheviat ovat vain pahentuneet. Ärrävika oikomishoidon takia ja änkytys paheni kun sairastuin migreeniin kuukautisten alkaessa. Harmittaa. :(
Ap
Mulla puheterapia on helpottanut änkytystä hetkellisesti mutta ei pysyvästi. Muutenkin se vaihtelee kausittain ja monen asian summana. Änkytys ei silti ole maailmanloppu, sen ei saa antaa ohjata valintoja. Pitää rohkeasti tehdä mitä haluaa änkytyksestä huolimatta. Suomen änkytysyhdistyksen kautta saa kontakteja muihin änkyttäjiin ja vertaistukea, se auttaa monia.
En minäkään anna tämän kamalasti rajoittaa, mutta on tämä vähän vaikuttanut päätöksiini.
Esimerkiksi siten, etten uskaltanut edes yrittää mihinkään lautakuntaan nuorisovaltuustossa, koska pelkään kuitenkin niin paljon puhumista, ja siellä varmaan pitäisi joskus sanoakin jotain. Olen myös jättänyt aika paljon tapahtumia väliin tämän takia. Nyt tuntuu taas siltä, että migreeni on tulossa, se tarkoittaa sitten myös tuota pahempaa änkytystä. :(
Ap
Lapseni on änkyttänyt pienestä asti juuri tuolla maintitsemallasi tavalla. Välillä helpommin puhuu ja välillä änkyttäminen on voimakkaampaa. Häntä häiritsee se jonkin verran. Olemme tukeneet itsetuntoa emmekä tee koskaan numeroa puheesta.