Miten tehdään perunamuusi, joka ei ole liisterinen?
Kommentit (24)
Käytä jauhoisia perunoita, esim rosamunda. Keitä kuoritut perunat pehmeäksi, kaada keitinvesi pois. Höyryävän kuumien perunoiden sekaan voita ja maitoa, vatkataan sähkövatkaimella tai muussataan perunanuijalla (survimella tai mikä sen nimi nyt oikein on), maustetaan suolalla. Älä käytä kiinteitä tai yleisperunoita, vaan jauhoisia. Älä vatkaa sauvasekoittimella.
Tehdään jauhoisista perunoista niin hyvä tulee
Et kai vain käytä sauvasekoitinta? Mä ensin käytän perunatömppää, sitten vatkaan sähkövatkaimella.
Vanhoja jauhoisia perunoita. Keitä ihan kypsäksi. Hienonna survimella tai nopeasti sähkövatkaimella ennen kuin lisäät joukkoon maitoa ja voita. Noiden lisäämisen jälkeen sekoita nopeasti, älä enää kauaa.
Perunan pitää olla jauhoista lajiketta. Esim. Pito, Puikula, Rosamunda tai punainen perunapussi. Välillä onnistuu myös Van goghista.
Keitä kuoritut perunat kypsäksi. Jos kuorit perunat jo aiemmin, voit keittää ne siinä vedessä jossa säilytit niitä.
Kaada vesi pois, lisää voi ja survo palasiksi. Lisää kuumennettu maito ja suola ja vatkaa vain sen verran, että on tasaista. Tarkista maku.
Itse tykkään muusista, joka on riittävän löysää, ei kuitenkaan mitään velliä.
Ja jos muusia jää yli, sen voi käyttää perunarieskoihin, jauhelihaperunapaistokseen, piirakka- tai sämpylätaikinan pohjana.
mennään kauppaan ja napataan mummonmuusipaketti.
Vettä ja reilusti voita.
Salaisuus on tosiaan enimmäkseen siinä ettei ylivatkaa eikä missään nimessä käytä sauvasekoitinta! Hyvin jo edellä selitettykin.
Vierailija kirjoitti:
mennään kauppaan ja napataan mummonmuusipaketti.
Vettä ja reilusti voita.
Mun mielestä mummonmuusi ei ole pahaa, mutta ei se kyllä ollenkaan perunamuusilta maistu.
Unohtaa sen vatkaimen ja käyttää vaan survinta.
Minä teen muusin van Goghista tai puikulasta, painelen siivilän läpi niin tulee täysin tasaista. Sekaan maitoa, voita, suolaa ja pikkuisen sokeria.
Kaiken ratkaisee perunalajike
Rosamunda on paras perunamuusiin
1. Kävelet kauppaan
2. Kävelet kuivatuotehyllylle
3. Ostat Mummon mielihyvä- perunahiutaleita.
4. Menet kotiin ja valmistat perunamuusin paketin ohjeen mukaan
Ihan sama mistä perunoista teet.
Keitä ne reilusti ylikypsiksi, sekaan kermaa ja voita ja suolaa.
Sekoitus vaikka puukauhalla reippain ottein.
Jätä vähän kokkareiseksi.
Se on siinä.
Vierailija kirjoitti:
1. Kävelet kauppaan
2. Kävelet kuivatuotehyllylle
3. Ostat Mummon mielihyvä- perunahiutaleita.
4. Menet kotiin ja valmistat perunamuusin paketin ohjeen mukaan
Tuo ei toimi, jos haluaa ruokaa, joka maistuu perunamuusilta.
Jauhoista perunat, punainen maito ja voi. Suolaa, ehkä sokeria.
Ei vettä eikä margariinia. Kunnon aineilla maistuvaa ruokaa.
Tärkeintä on valita oikea perunalajike. Puikula on paras, se hajoaa kypsänä melkein itsestään.
Nuo mummonmuusit menevät alas kyllä, jos on nälkä, mutta eivät ne maistu lainkaan samalta kuin oikea perunamuusi.
Jauhoinen peruna, ensin kypsiksi keitetyt perunat survotaan survimella, voi ja maito lisätään vasta kun survoksessa ei ole paakkuja.
Itse tykkään oikein pehmeästä, lähes vaahtomaisesta muusista. Jauhoisia perunoita, maidon ja voin lisään vasta lopussa. Joskus rikon kuorittuna keitetyt potut ensin survimella ja sitten vasn sähkövatkaimella pehmeäksi. Jauhoisia perunoita käytettävä.
Oletko kokeillut käyttää survinta?