Auttakaa eräässä laskutehtävässä!
Jos minulla on lääkettä pullo (pullon koko 200ml), jossa on vaikuttavaa ainetta 25mg/ml, ja lisään koko pullon mehun joukkoon, jota on 700ml. Kuinka paljon vaikuttavaa ainetta on nyt esimerkiksi desissä tätä mehulääkeainesekoitusta? Miten tällaisia lasketaan. En ymmärrä. Voiko joku selittää? En opi näitä.
Kommentit (23)
Laske ensin, kuinka paljon on vaikuttavaa ainetta koko pullossa.
Entä kuinka paljon nestettä tulee yhteensä, kun yhdistät mehun ja pullon sisällön?
Nyt tiedä, kuinka paljon vaikuttavaa ainetta on koko nesteessä ja mikä on koko nesteen tilavuus. Tarvitset enää yksinkertaisen jakolaskun sen laskemiseen, paljonko vaikuttavaa ainetta on desilitrassa nestettä.
No itse laskisin niin, että ensinnäkin tuossa 200 ml pullossa on vaikuttavaa ainetta 250 x2 mg = 500 mg. Sitten kun kaadat tämän 200 ml sen 700 ml mehun sekaan, saat 900 ml nestettä. Tässä 900 ml:ssa on siis se 500 mg lääkettä, joten vaikuttavaa ainetta tässä 900 ml:ssa on 900/500 = 1,8 mg/ml. Desi on 1,8 ml x 10, eli desissä on vaikuttavaa ainetta 18 mg.
En takaa että tämä on oikein, sillä olen lukion lyhyen matematiikan huonolla menestyksellä lukenut humanisti.
Laske paljonko vaikuttavaa ainetta sinne laitoit.
Sitten lasket nesteen kokonaismäärän. siitä voit laskea pitoisuuden.
t. pätevä valeammattilainen
Vierailija kirjoitti:
Sanokaa nyt oikea vastaus :(
Toivottavasti 4 ja 6 eivät ole hoitajia, sillä heidän kynsissään voi potilas kuolla.
Oikea vastaus on noin 555 mg. Kakkonen selitti, miten lasku lasketaan.
Vierailija kirjoitti:
No itse laskisin niin, että ensinnäkin tuossa 200 ml pullossa on vaikuttavaa ainetta 250 x2 mg = 500 mg. Sitten kun kaadat tämän 200 ml sen 700 ml mehun sekaan, saat 900 ml nestettä. Tässä 900 ml:ssa on siis se 500 mg lääkettä, joten vaikuttavaa ainetta tässä 900 ml:ssa on 900/500 = 1,8 mg/ml. Desi on 1,8 ml x 10, eli desissä on vaikuttavaa ainetta 18 mg.
En takaa että tämä on oikein, sillä olen lukion lyhyen matematiikan huonolla menestyksellä lukenut humanisti.
Ja sen kyllä huomaa... ml , cl, dl.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti 4 ja 6 eivät ole hoitajia, sillä heidän kynsissään voi potilas kuolla.
Toivottavasti ei ole hoitaja ketjun aloittajakaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ei ole hoitaja ketjun aloittajakaan...
En ole, älä huoli.
200ml+700ml jaettuna 25mg = 36mg litrassa ja puolessa litrassa näin 18 mg, enpä tiedä kuhan laskin.
Alkuperäisessä pullossa 25 mg per 1 ml.
Siis 5000 mg per 200 ml.
Tämä 5000 mg lääkettä jää jäljelle laimennoksesta huolimatta.
Ainetta on siis nyt 5000 mg per 900 ml.
Yhdessä millilitrassa sitä on noin 5,5 mg.
Tämän jälkeen kyse on yksikkömuunnoksista. Yksi desi on 1000 ml. Siis yhdessä desissä on 5500 mg.
Vierailija kirjoitti:
Alkuperäisessä pullossa 25 mg per 1 ml.
Siis 5000 mg per 200 ml.Tämä 5000 mg lääkettä jää jäljelle laimennoksesta huolimatta.
Ainetta on siis nyt 5000 mg per 900 ml.
Yhdessä millilitrassa sitä on noin 5,5 mg.Tämän jälkeen kyse on yksikkömuunnoksista. Yksi desi on 1000 ml. Siis yhdessä desissä on 5500 mg.
Oletko varma?
Eihän täällä kukaan osaa, kaikki on luntannut kokeeseen maolin sivuille. :)
nyt kyllä pelottaa, täällä lasketaan päin helvettiä yksinkertaisia laskuja vaikka oikeakin vastaus on olemassa. ja vielä dekadivirheitä tehdään.
1 litra =
10 desilitraa
100 senttilitraa
1000 millilitraa
toisinsanoen
0,001 l =
0,01 dl =
0,1 cl
1 ml
Trollaatteko vai osaavatko ihmiset oikeasti näin huonosti? On täällä sentään yksi oikeakin vastaus (555 mg).
Eli siis mehua on 700ml ja sinne lisätään koko lääkepullo 200ml. Niin kuinka paljon vaikuttavaa ainetta on silloin sadassa millilitrassa eli desissä?