Leposyke alhainen, syitä?
Minulla on montakuukautta jo vaivannut alhainen leposyke sekä verenpaine. Mistähän voisi johtua? Yleisvointini on hyvä, en tupakoi, juon harvoin alkoholia. Syön suhteellisen terveellisesti.
Äsken mittasin verenpaineeni
Yläpaine 98
Alapaine 58
Pulssi 46
Onko ok? Vai täytyykö lähteä lääkäriin?
Kommentit (13)
Kannattaa mieluummin varmistaa asia lääkäriltä kuin palstalaisilta.
Sinuna menisin kyllä lääkäriin. Todella alhaiset paineet sekä syke.
Minulla oli tänä aamuna 110/78 syke 70.
Siis nuohan ovat mainiot arvot!
Ammattiurheilijoillakin on leposyke järjestäen alhainen 40 tai jopa ylempi 30.
Ei noista tarvitse huolissaan olla jos et pyörtyile tms. Ole mielumin ylpeä! Sulla todella matala riski sairastua sydän ja verisuonisairauksiin. :)
Pyh ja pah! Täydelliset arvot! Alhainen leposyke on hoidettava vain jos se tuottaa oireilua. Juuri esimerkiksi pyörtyilyä.
"Hidas syke voi olla luonnollinen ominaisuus, kuten kestävyysurheilijoilla, tai se voi olla sairauden merkki, jolloin puhutaan hitaasta rytmihäiriöstä. Jos hitaasta sykkeestä on haittaa, eliminoidaan pahentavat tekijät, kuten beetasalpaajat ja muut mahdolliset hidastavat lääkkeet sekä sairaudet kuten kilpirauhasen vajaatoiminta. Tämän jälkeen harkittavaksi tulee tahdistinhoito. Ravinnon ja liikunnan suhteen ei ole erityisohjeita."
Itsellä 130/90 syke 70-90 mieluusti ottaisin sinun arvosi...
Vierailija kirjoitti:
Todella alhainen syke. Oletko kuinka vanha?
Olen 24. Tuskin tämä siis kovin vaarallista on jos nuorilla sekä urheilijoilla matala syke normaalia. Kiitos :)
Olen vähän yli 50-vuotiais nainen ja minulla on aina ollut kutakuinkin tuonkaltaiset arvot enkä tosiaan edes ole mikään urheilija :-)
En siis usko, että sinun tarvitsee huolestua!
Mulla on myös aina ollut tuollaiset arvot. Valittelin siitä lääkärissäkin 40 v tarkastuksessa, koska alhainen verenpaine aiheuttaa mulla välillä pahaakin huimausta jopa. Lääkärin mielestä sellaista ei olekaan kuin liian alhainen verenpaine, ja se on hyvä vaan että on alhainen. Keho kestää pidempään jos on vähemmän painetta suonissa. Kehotti vaan syömään suolaa ja salmiakkia jos huimaaminen vaivaa.
Todella alhainen syke. Oletko kuinka vanha?