Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyään on ahdasmielinen ja vanhanaikainen jos kannattaa perinteisiä sukupuolirooleja!

Vierailija
23.04.2018 |

Mikä edes on perusteena niiden vastustamiselle? Ilmeisesti kaikki esivanhempamme olivat täysiä idiootteja kun taas nykysukupolvet tietävät suuressa viisaudessaan, millainen maailman pitää olla.

Ja miten tämä sopii siihen "suvaitsevaisuuteen"? Tosi suvaitsevaista olla suvaitsematta sitä että miehet ovat miehiä ja naiset naisia.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma muuttuu muoriseni.

Vierailija
2/24 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä epäilen että niitä vastustetaan oikeasti lähinnä periaatteen vuoksi, ei siksi että siihen olisi jotain järkeviä perusteita. No, on toki hyvä huomata ja kyseenalaistaakin erilaisia roolioletuksia ja asenteita joita ihmisillä on, mutta mua nyt ainakaan ei häiritse tippaakaan sukupuolittunut työnjako ja se että pienen lapsen hoito on enemmän äidin vastuulla on minusta vain luonnollista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kaksi eri asiaa kannattaa jotain ja vaatia sitä muilta.

Vierailija
4/24 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vastailee itselleen. :D

Vierailija
5/24 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaikki esivanhempamme" ovat toimineet hyvin eri tavalla eri historian ja esihistorian vaiheissa, puhumattakaan eri kulttuureista.

Ja kyllä, on ahdasmielinen jos on sitä mieltä, että vain syntymällä tiettyyn sukupuoleen saa kantaakseen tiettyjä velvollisuuksia ja että tietyt asiat eivät ole "sopivia" vain sen perusteella, mitä on housuissa. Kukaan ei kiellä sinua elämästä vanhanaikaisten roolimallien mukaan jos löydät niitä kannattavan puolison. Sen julistaminen, että ne ovat "oikeita" on vanhanaikaista ja ahdasmielistä.

Vierailija
6/24 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva taitaa vastustaa sitä, miten sinä ja puolisosi elätte eli ei "suvaitsevaisto" halua rajoittaa teidän sukupuolirooleja. Mutta jos sinä haluat vedota perinteisiin rooleihin ja yrittää sillä estää esim. homoliitot, niin se on ongelma. Tällöin sinä asetat omat mallisi muita paremmaksia ja haluat kieltää muita toteuttamasta omaa sukupuolista suuntautumistaan. Jos olet yhtään seurannut keskustelua, niin ei homoliittojen kannattajat ole ketään pakottamassa homoksi, ainoastaan hakemassa tasa-arvoa heille.

Vierailija
7/24 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap vastailee itselleen. :D

Ja ap myös tykkää peukuttaa itseään ;D

Vierailija
8/24 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, sitten kun oikeesti mietittään kuinka moni elää ja kannattaa perinteisiä sukupuolirooleja niin veikkaisin että ehkä 80% väestöstä ja sillä 20% ei ole mitää väliä.

Vierailija
9/24 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu aivan siitä, miten tuot asiasi esille, miten muut suhtautuvat sinuun. Jos meuhkaat ja metelöit, niin varmasti sinua ei silitellä myötäsukaan.

Vierailija
10/24 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sillä ole mitään merkitystä mitä muut miettivät, jokainen tekee kuitenkin omat ratkaisunsa.

Vierailija
11/24 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että juuri ketään kiinnostaa puuttua siihen miten ihmiset keskenään elävät, vaikka eläisivät miten perinteisissä rooleissa. Mutta siinä vaiheessa kun aletaan vaatia samaa muiltakin niin siinä vaiheessa monella meistä nousee karvat pystyyn. Me haluamme olla vapaita ja elää kuten itse haluamme, emmekä tulla tungetuiksi väkisin joihinkin vanhoihin rooleihin, tai paheksutuiksi jos emme suostu niihin.

Mutta joo, vaikka itse olen hyvin liberaali näissä asioissa, ei minua yhtään haittaa jos jotkut valitsee hyvin perinteisenkin elämäntavan itselleen. Esim. tunnen naisen, jolla on afrikkalainen mies ja heillä on oikein perinteinen mies on perheen pää ja nainen ruoanlaittaja ja lastenhoitaja -diili. Ei se minua mitenkään haittaa, vaikka itse en ikinä ryhtyisi moiseen suhteeseen.

Vierailija
12/24 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei kiinnosta, miten joku haluaa itse elämänsä elää, kunhan se sopii hänen puolisolleenkin.

Mutta pidän äärimmäisen sivistymättömänä väittää, että oma tulkinta asioista on ainoa oikea ja mukamas universaali ja kaikkina aikoina ja kaikissa kulttuureissa pätenyt järjestelmä.

Saati että sen takia mikään ei saisi modernissa yhteiskunnassa - jossa fyysisen voiman merkitys on yhä vähäisempi - olla sen takia toisin.

Vierailija
13/24 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on sun asias mitä mietit. Mieti mitä mietit.

Vierailija
14/24 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän mahtaa sitten olla tämä vanhanaikaisuuden aste? Jos ajattelee, että nainen ei sukupuolensa vuoksi osaa korjata autoa, ja vastaavasti mies on sukupuolensa vuoksi täysin kykenemätön osallistumaan kotitöihin... Siitä on vielä pitkä matka niihin aikoihin, kun nainen lähtökohtaisesti nähtiin ikuisena lapsena jota miehen tuli ohjailla elämän valinnoissa, ja mies oli ainoa kykenevä perheensä elättäjäksi. Ja valovuosien matka on niihin aikoihin, kun vaimon arvo laskettiin syntyneiden lasten määrällä ja tuo arvo realisoitui kun vaimo vaihdettiin x määrään kotieläimiä.

Ennen kuin huutelee elämänarvoistaan, kannattaa selvittää tykönänsä, mitä ne arvot ovat.

Vierailija
15/24 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ovat perinteiset sukupuoliroolit?

Esim. keskiajalla KAIKKI tiesivät, että naisten libidot käyvät jatkuvasti ylikierroksilla ja naisten seksinhimo on kyltymätön.

Jos yritit väittää muuta, et kunnioittanut perinteisiä sukupuolirooleja.

Vierailija
16/24 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä on epäselvää? jos sulla on xy kromosomi niin oot "mies" jos taas x niin oot "nainen"

oma tai muiden mielipide ei vaikuta tähän faktaan mitenkää

Vierailija
17/24 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

m85 kirjoitti:

mikä on epäselvää? jos sulla on xy kromosomi niin oot "mies" jos taas x niin oot "nainen"

oma tai muiden mielipide ei vaikuta tähän faktaan mitenkää

Ei kai tässä siitä varsinaisesti ollut kyse, vaan siitä, että jos omaa ne xy-kromosomit, pitääkö käyttäytyä tietyllä miehiseksi oletetulla tavalla, ja jos x, niin naisellisella. 

En usko että tämä roolihomma on Suomessa suurimmalle osalle enää mikään juttu, mutta itse kun kasvoin helluntailaisessa perheessä niin minua kyllä ahdisti jo ihan kauheasti kouluikäisenä jo, millaiseen rooliin minua sukupuoleni takia tungettiin. Minun pääasiani olisi olla sievä, kunnollinen ja hyvä äiti, hyvä vaimo. Veljieni tehtävä olisi tehdä rahaa ja uraa, saavuttaa jotain elämässään. Naisena minä olisin vain sen palvelija, jonka mieheksi päätyisin. Esim. äitini elätteli fantasiaa, että löytäisin jonkun "suuren Jumalan miehen" mieheksi ja voisin sitten palvella Jumalaa palvelemalla evankelioivaa miestäni. 

Minäpä en sitten ottanut miestä ollenkaan, enkä lapsiakaan tehnyt. Olen siis lapsuudenperheeni mittareilla epäkelpo nainen.

Vierailija
18/24 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiinnostaisi, mitä ap tarkoittaa näillä "perinteisillä sukupuolirooleilla"? Millaisia käyttäytymis- ja toimintatapoja niihin kuuluu? Käsitykset tästä saattavat vaihdella jonkin verran, siksi kysyn. 

Vierailija
19/24 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko ap vähän avata sun näkemystä perinteisistä sukupuolirooleista?

Eli onko sun mielestä naisen soveliasta käydä töissä? Entä voiko mies laittaa ruokaa tai siivota kotona? Saako vaimolle antaa selkään jos hän niskuroi? Tai lapsille? Saako vaimo käydä yksin kodin ulkopuolella, voiko hänellä olla miespuolisia ystäviä? Entä onko ok, että mies käy vieraissa? Hankkiiko mies ruuan pöytään metsästämällä, kalastamalla ja viljelemällä?

Vierailija
20/24 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerropa ap niistä rooleista tarkemmin: mitä muuta "miehen rooli" sisältää kuin siittämisen? Siis kaupunkiasumisessa, kun kumpikin puoliso käy töissä.

Terveisin nainen joka talon rakensi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä