Naapurista tuleva lihapadan tuoksu laukaisi minussa ptsd-kohtauksen
Minulla on diagnosoitu ptsd-niminen traumahäiriö. Traumoja minulla on useita. Minua alkoi äsken uuvuttaa, pyörryttää ja ahdistaa enkä heti tajunnut mistä on kyse. Naapurista tulvi tietynlaisen lihapadan tuoksua, jota äitini teki välillä ollessani lapsi. Yhtäkkiä tajusin, että lihapadan tuoksu laukaisi minussa traumaattisen ahdistuskohtauksen. Se toi pintaan yhden lapsuuteni traumoista. Kuulostaa vitsiltä mutta ei ole. Tällaista on elää ptsd:n kanssa.
Kommentit (3)
Minulla muuten ollut samanlaista. Mutta omia "triggereitäni" on ollut oliivi(öljy)-saippua, laventeli sekä bassoäänet. Laventeli siksi koska äitini ripusti sitä sänkyni yläpuolelle rauhoittaakseen minua koska ei ymmärtänyt miksi olin ahdistunut ja masentunut (kotiolot ironisesti) ja oliivisaippua vain sattui olemaan kylpyhuoneessa käytössä käsienpesua varten kun toinen traumani tapahtui. Siihen liittyi myös se että naapurissa oli bilettäjiä (bassoäänet), joiden vuoksi en pystynyt nukkumaan, mutta vanhempani eivät häiriintyneet koska nukkuivat toisessa päässä taloa. T.ptsd myös
PTSD nimistä trauma häiriöitä ei ole olemassa vaan nuo kirjaimet ovat lyhenne sanan englannin kielisestä nimestä
No kerro resepti, ainesosat tai edes ruuan nimi.