Rippijuhlia ja/tai yo-juhlia järjestäneet?
Oletteko hoitaneet juhlapäivänä tarjoilujen kattamisen, kahvin keitot, noutopöydän tarjoilut ym. itse vai onko teillä ollut joku ulkopuolinen tähän hommaan? Jos itse niin ehdittekö yhtään itse osallistumaan itse juhliin ja juttelemaan vieraiden kanssa vai menikö aika täysin keittiössä?
Kommentit (20)
Itse. Kipot ja kupit esille ennen juhlien alkua, jottei tartte niitä käydä lisäilemässä kesken kaiken. Ei sitä kahvia tarvitse olla koko aikaa keittämässä. Meillä iso termari johon keitetty valmiiksi se pari pannua. Samalla kun keittää lisää kahvia, lisää myös tarjoilupöytään tarjottavaa. Meillä ainakin ollut kaikki laadut heti esillä, ettei tartte tarjoiltavia käydä kokonaan vaihtamassa missään vaiheessa ja ihan seisovapöytä meiningillä.
Itse. Seisova pöytä ja mutkaton meno. Apu olisi ollut kyllä kiva.
Itse, koska en osaa jutella vieraitten kanssa, on helppo piiloutua keittiöön. Vähän huono piirre minussa. :(
Mä olen hoitanut itse, mieheni eli juhlakalun isän kanssa. Vieraita oli 25.
Homma meni niin, että buffetpöydällä oli kaikki astiat yms valmiiksi laitettuna edellisiltana, ruoka oli valmiiksi tehty jääkaappiin, josta se vain ladottiin tarjolle kahdessa erässä, ensin lämmin ruoka (hellan kautta) ja sittn kylmät jälkkärit/kakut. vieraat tulivat kaikki yhtä aikaa, joten mitään ei tarvinnut laitella eestaas kylmään ja lämpimään eikä mitenkään jaksotlla.
Kun oli syöty, kerättiin astiat koriin, joka yönnettiin kylpyhuoneeseen odottamaan tiskausta joskus myögemmin.
Tämä ei vaatinut minun tai mieheni pysymistä keittiössä. Kumpikin ehti ihan hyvin seurustella ja istua itse syömässä. Mutta jos vieraita on 60, tilanne voi olla toinen.
Itse, oli noutopöytä. Kyllä siinä ( yo- juhlissa) sai aikansa kulumaan, nyt ottaisin apua. Oli 2 kattausta, suolainen - salaatti, leivät jne- ja makea eli kahvit ja kakut. Jonkin verran seurustelin vieraiden kanssa.
Vuotta aiemmin juhlittiin pienemmällä volyymilla 18- vuotispäiviä, silloin ehti istua ja jutellakin.
Tyttären ylioppilasjuhlissa hoitui keittiöhommat siskon avustuksella. Ylioppilas itse hoiti seurustelupuolen vieraiden kanssa melkain kokonaan, mikä mielestäni oli luonnollista. Hänen juhlansa ne olivat.
Minulla on ollut tapana laittaa kaikki itse siskoni ja parin orjan avustuksella. Koitamme hoitaa jutun niin, että kaikilla on aikaa itse juhlan aikana seurustella, ja koska meillä juhliin tulee aina suht. pieni vakioporukka, vieraat osaavat itsekin tehdä jotain - tuoda astioita keittiöön, täydentää juhlapöytää yms.
Meillä äidin avuksi on aina tarjoutunut läheinen ystävä. Myös henkiseksi tueksi. Tullut jo edellisinä päivänä käymään ja juhlapäivänä heti aamusta.
Minulla on introvertti mies, joka ei välitä seurustelusta. Hoidan vieraiden viihtyvyyden keskustelemalla ja tutustuttamalla ihmisiä toisiinsa tarpeen vaatiessa, hän tarjoilun. Tämä roolitus on siis kummankin mieleen.
Mies on sellainen tehopakkaus, että tuollaiset 50 hengen juhlat hoitaa ilman apuja. Sen suurempia meillä ei ole ollutkaan.
Meillä ei ole mikään suuri suku ja ystäväpiiri.
Olen hoitanut kaiken pääosin yksin, mutta olen kyllä oikaissutkin mm. kertakäyttöastioilla, kun juhlat olivat pihalla. Tai sitten tyyliin astiat kasaan ja tiskaan sitten vieraitten poistuttua. Perunakattilan vahdin olen muutaman kerran palkannut ja se on ollut viisas ratkaisu. Perunat ovat olleet justiinsa eikä melkein.
Apu vain on ollut usein vaikeaa saada, joten on menty sillä, mikä on ollut saatavissa.
Seurustelemaankin olen ehtinyt, kun ei vierailla niin kiirusta ole ollut.
Tarjoilut on aina olleet esillä heti kun tuota tilaa on riittävästi. Mies hoitaa juomapuoln ja minä kahvit tai joku tyttäristä kun on huomannut sen loppuneen.
Ei koskaan paperilautasilta.
Meillä ollut rippijuhlissa pitopalvelu, kun vieraita oli lähes 60 henkilöä. Silti oli aamulla tarpeeksi puuhaa muutenkin. Juhlissa en itse halua olla keittiössä, vaan nauttia päivästä ja nuoren juhlasta itsekin. Mutta toki jokainen tekee tavallaan ja kukin tykkää eri asioista. Mukavia kesäisiä juhlia taas kaikille!
Rippijuhlissa hoidin kaiken itse. Vieraita oli alle 20 henkeä eli läheisimmät. Tein ruoat valmiiksi edellisenä päivänä ja leivoin myös etukäteen. Äitini leipoi osan tarjottavista. Katoin seisovanpöydän ja ruokapöydän valmiiksi edellisenä päivänä. Tultiin kaikki yhtäaikaa kirkosta. Tarjoilin alkoholittoman maljan suolaisten tuulihattujen kera alkuun. Sitten lämmitin ruoat ja nostelin valmiiksi tekemäni salaatit ym pöytään. Ehdin syömään yhtäaikaa. Tiskikone hoiti tiskaamisen. Kahvi ja tee hoituivat jälkiruoaksi pienen seurustelutuokion jälkeen. Vieraat kiitteli rentoa juhlatunnelmaa ja hyviä tarjoiluja. Juhlat oli onistuneet. Kustannussyistä tein itse. Hyvin sujui. Ehdin myös hetkeksi seurustelemaan joka välissä. Olen häärännyt keittiössä monet sukujuhlat hyvin nuoresta saakka.
Nyt pojan ylppäreiden olen palkannut tyttären kaksi kaveria auttamaan. Samalla kaavalla, jolla äitini hoiti aikoinaan juhlat, että kerkee istumaan ja seurustelemaankin. Rennosti eteenpäin keikkuen.
Vierailija kirjoitti:
Rippijuhlissa hoidin kaiken itse. Vieraita oli alle 20 henkeä eli läheisimmät. Tein ruoat valmiiksi edellisenä päivänä ja leivoin myös etukäteen. Äitini leipoi osan tarjottavista. Katoin seisovanpöydän ja ruokapöydän valmiiksi edellisenä päivänä. Tultiin kaikki yhtäaikaa kirkosta. Tarjoilin alkoholittoman maljan suolaisten tuulihattujen kera alkuun. Sitten lämmitin ruoat ja nostelin valmiiksi tekemäni salaatit ym pöytään. Ehdin syömään yhtäaikaa. Tiskikone hoiti tiskaamisen. Kahvi ja tee hoituivat jälkiruoaksi pienen seurustelutuokion jälkeen. Vieraat kiitteli rentoa juhlatunnelmaa ja hyviä tarjoiluja. Juhlat oli onistuneet. Kustannussyistä tein itse. Hyvin sujui. Ehdin myös hetkeksi seurustelemaan joka välissä. Olen häärännyt keittiössä monet sukujuhlat hyvin nuoresta saakka.
Kyllähän siihen lataamiseen ja purkamiseen menee oma aikansa. Kettumaisin osuus.
Parit rippijuhlat on tullut järjestettyä. Kaverilta olen apua saanut (vastapalveluksi olen hänen lasten rippijuhlissa avustanut. Keittiössähän se aika enimmäkseen menee, mutta helpotti todella kun oli joku muu myös vastuussa järjestelyissä. Jos ei pitopalveluum ole varaa suosittelen pyytämään jotain sukulaista/kaveria apuun palkkana jokin vastapalvelu tai ihan käteistä
Meillä on muutaman ystävän kanssa yhteistyö ja avunanto -sopimus eli olemme olleet toistemme lasten juhlissa töissä, jolloin perheen äiti on voinut keskittyä itse juhlimiseen. Töissä on siis aina kaksi henkilöä, jolloin työt eivät heitäkään liiaksi kuormita.
Rippijuhlissa kaksi ruokakattausta ja päälle kahvit.. Pitopalvelu hoiti. Halusin ehtiä juhlimaan myös ja silti riitti puuhaa. Jos on pidetty vaan lähisuvulle jotain, niin tehnyt itse ja minä ja mies hoitanut tarjoilut. Rippijuhlissa olisi käytännössä ollut mahdotonta hoitaa itse tai sitten en olisi ehtinyt kirkkoon.
Palkkasin naapurin tytön kahvinkeitto- ja tarjoiluavuksi, oli kyllä tarpeen. Hän oli 7 tuntia, maksoin 10e/tunti (pimeänä). Tarjottavat valmistin itse edellisenä päivänä, samppanjalaseja, kahvikupit yms. sain lainaan työpaikalta ja niitä oli niin paljon, ettei tarvinnut tiskata kesken juhlan. 70 vierasta ja ehdin seurustella ihan hyvin.
Tietenkin aika menee keittiössä, jos hoitaa itse. Olen palkannut ulkopuolista apua.