Miten vähentää hiusten rasvoittumista, ettei tarvis pestä joka päivä?
Mulla on herkästi rasvoittuvat hiukset, pituudeltaan lähes olkapäille ulottuvat. Olen muutamia kuukausia sitten jättänyt hoitoaineen pois ja se auttoi siihen, etteivät ole niin lättänät, muttei kuitenkaan rasvoittumiseen kun ihan jonkun verran. Aamulla eivät näytä yhtä rasvaisilta, mutta viimeistään puolilta päivin kuitenkin todella rasvaisen näköiset.
Olen aiemmin kokeillut pelkkää vesipesua, antanut hiusten olla pidempään pesemättä, kuivashampoota jne, mutta mikään näistä ei ole auttanut siihen, etteivät rasvoittuisi niin paljon. Jostain joskus luin, että hoitoaine kannattais laittaa ennen shampoota, tätä en vielä ole testannut.
En käytä hiuksissa mitään muotoilutuotteita, saavat kuivua omia aikojaan ja värjään korkeintaan kerran vuodessa, nyt en kyllä pariin vuoteen ole värjännytkään.
En koe olevani päivittäisestä suihkusta huolimatta mikään veden suurkuluttaja, koska olen suihkussa 10-15minuuttia ja ehkä puolet tuosta ajasta on suihku päällä.
Shampoona on oliivishampoo, jossa ei ole sulfaattia, koska sitä ei oma päänahkani siedä.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietynlaiset e-pillerit kuten diane nova vähentää talineritystä huomattavasti. Mulla on auttanut loistavasti, enää ei naama kiillä rasvasta koko ajan ja hiuksetkin voi pestä joka toinen päivä.
Onko tämä siis ns. yhdistelmäpilleri? Mä en saa käyttää kun minipillereitä migreenityyppini takia.
ap
On yhdistelmä ja vahva sellainen. Minipillerin hormoni muuten pahentaa entisestään rasvoittumista .
Kiva tietää, mut en voi olla ilman ehkäisyä todella runsaiden ja kivuliaiden kuukautisten takia. Hormonikierukka ei sovi, tässä kyllä samaa hormonia kun minipillereisänikin ja yhdistelmäpillerit on kielletty migreenin takia. Kuparikierukka ei vaikuttais kuukautisiin mitenkään. Minipillereillä kuukautisia ei ole ollenkaan.
ap
Kokeile ruisjauhoa! Sekoitat ruokalusikallisen desiin vettä (mittasuhteita voi itse soveltaa), hierot mössön päähän ja huuhtelet KYLMÄLLÄ vedellä. :) Toimii! Itse olen kokeillut omenaviinietikkaa, ruokasoodaa, oliivisaippuaa ja vesipesua, eikä mikään näistä ole toiminut. Nyt pesen hiukseni vain ruisjauholla, jonain päivinä vain vedellä. Joskus laitan latvoihin hoitoainetta.
Tämän myötä päänahkani kutina on loppunut ja rasvoittuminen on vähentynyt!
Vierailija kirjoitti:
Kokeile ruisjauhoa! Sekoitat ruokalusikallisen desiin vettä (mittasuhteita voi itse soveltaa), hierot mössön päähän ja huuhtelet KYLMÄLLÄ vedellä. :) Toimii! Itse olen kokeillut omenaviinietikkaa, ruokasoodaa, oliivisaippuaa ja vesipesua, eikä mikään näistä ole toiminut. Nyt pesen hiukseni vain ruisjauholla, jonain päivinä vain vedellä. Joskus laitan latvoihin hoitoainetta.
Tämän myötä päänahkani kutina on loppunut ja rasvoittuminen on vähentynyt!
Lisäys: itselläni todella rasvoittuva päänahka, sukuvika. Hiukseni ovat myös hieman tuuhentuneet.
Vierailija kirjoitti:
Mulle aivan ihmetuote on ollut palasaippua. Ihan tavallinen palasaippua, ei siis missään nimessä shampoopala, joka on liian hoitavaa ja hellivää matskua. Itse käytän sellaisia simppeleitä peruspalasaippuoita, joissa on pelkästään ne saippuoitumiseen tarkoitetut ainesosat, eli saippuoitu öljy ja suola. Mulle toimii hätäratkaisuina myös mitkä tahansa kaupan palasaippuat, niin parfymoidut kuin eläintalia sisältävät (Le Chat), mutta pitemmällä aikavälillä hieron päähäni jotenkin mieluummin lisäaineettomia perussaippuoita.
Mielestäni palasaippuan kanssa ei sovi hoitoaine, vaan tarvittaessa huuhtelen latvat miedolla etikkaliuoksella, joka ei jää hiuksiin tuoksumaan. En ole viherpiiperö, vaikka nämä ratkaisut kovin kotikutoisilta kuulostavatkin, ne vaan ovat ainoa keino, jolla olen saanut superrasvoittuvien hiuksieni pesuväliksi kaksi vuorokautta.
Sitten vielä tuosta urheilun jälkeen hiusten pesemisestä. Itselläni on pipottomankin juoksulenkin jälkeen noin viisi senttiä hiustyveä litimärkänä, ja tönkkönä pystyssä suolaisesta, rasvaisesta hiestä. Hiukset on pakko pestä, tai olo päänahassa on tuskainen. Muiden juoksijanaisten blogeja lukemalla olen sivistynyt, että kaikilla ei juostessa pää edes hikoa! Meitä on niin moneen eri junaan.
Mä (sulfaattiherkkä viherpiiperö) olen tehnyt tätä myös jo vuosia. Tukka on persuksiin, piikkisuora ja lasimainen, liukas, ja saippuapesu auttaa muotoilussa. Shampoolla saa aikaan lipsuvaa ja painavaa epätoivoa. En käytä muotoilutuotteita. Vinkiksi hapanhuuhteluun: myös sitruunahappovesi (se E330, säilöntään) toimii hyvin, ellei pidä etikan hajusta.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni Lushin palashampoot pitävät hiukset tavallista pitempään puhtaan tuntuisina. Sinuna käyttäisin hiusten latvoissa myös hoitoainetta. Ei se vaikuta hiusten rasvoittumiseen, kun eihän sitä tyveen laiteta. Pesun jälkeen hiuksiin kannattaa laittaa muotoilutuotteita ja muotoilla. Siis esim. lämpösuojamuotoilusuihketta, tupeeraat tyvestä, kuivaat ja hiuslakkaa päälle, tai sitten kiharrat vähän, niin hiukset pysyvät kuohkeampina ja siten irti päänahasta. Niinä päivinä kun et pese, niin käytä kuivashampoota. Niissä on aika paljon eroa eri merkkien välillä, joten kannattaa kokeilla useita. Itse pidän eniten siitä Schwarzkopfin got2be -kuivashampoosta. Klippoteket taas on itselleni huono kuivashampoo.
Lushin palashampoot ovat kaikki natriumlauryylisulfaatti (sls) -pohjaisia, siis tavallista shampoota ilman vettä. Eivät varmaankaan käy ap:lle. Hämäävää, sillä Lushin saippuoista suurin osa on jo sls- vapaita.
Föönaa hiukset kuiviksi ja käytä hyvää harjaa föönauksessa. Käytä tuuheuttavaa shampoota. Muotoilutuotteita ei tarvitse laittaa. Tuo toimii minulla. Jos annan kuivua vapaasti, niin varmasi on limainen tukka jo seuraavana iltana.
Vierailija kirjoitti:
Käy ihotautilääkärillä hakemassa hoito-ohjeet. Ei ole normaalia, että joutuu pesemään hiukset joka päivä, liian kova rasitus päänahalle, jolloin päänahan oma talitasapaino häiriintyy.
Höpö höpö. Mulle ihotautilääkäri antoi ohjeeksi pestä hiukset joka päivä. Näin päänahka pysyy hyvässä kunnossa. Jos pidennän pesuväliä, menee päänahka huonoon kuntoon.
Mulla on ohut, sileä, hento hiuslaatu. Piti pestä tukka joka ilta rasvoittumisen takia. Aloin pestä tukkaa luonnonmukaisesti ruisjauholla (1dl vettä, 2 rkl ruisjauhoa). Teen seoksen yleensä alkuillasta ja illalla pesen. Hieron päänahkaan seoksen, pesen muun kropan ja sitten huuhtelen lopuksi hiukset puhtaiksi runsaalla vedellä. Jo viikossa pystyin pidentämään pesuväliä. Nyt suihkussa käydessä pesen tukan vain vedellä ja joka kolmas päivä seoksella. Hiukset tuoksuu puhtaille. Tukka on ilmavampi ja kuohkeampi, ei mene päätä pitkin. Niin liukas se ei ole kun pesee shampoilla, mutta ei haittaa. Tälläisenä se on myös helpompi muotoilla. Käytän vain hiuslakkaa.