Voiko 44-vuotiaana vaihtaa alaa?
En jaksa enää tehdä pätkätöitä. Vakituiset työpaikat alallani ovat kiven alla ja en usko ikinä saavani vakituista työtä omalta alaltani.
Olisiko ihan hullua vaihtaa tässä vaiheessa elämää ihan toiselle alalle? Mikä ala vetää tällä hetkellä?
Kommentit (29)
Puheterapautteja kaivataan ainakin monessa paikkaa.
Tottakai voi! Itsekin opiskelin yli nelikymppisenä uudelle alalle. Opiskelukavereiden ikähaitari oli 20-58 vuotta ja suurin osa meistä on työllistynyt hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai voi! Itsekin opiskelin yli nelikymppisenä uudelle alalle. Opiskelukavereiden ikähaitari oli 20-58 vuotta ja suurin osa meistä on työllistynyt hyvin.
Mille alalle vaihdoit?
Ap
Harkitse tarkkaan. Itse tein noin ja sain havaita, että vastavalmistunut nelikymppinen ei ole haluttua työvoimaa kun nuoriakin on tarjolla.
Valitettavasti ei. 43-vuotiaana alat kirjataan kantaan eikä niitä enää koskaan voi muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Harkitse tarkkaan. Itse tein noin ja sain havaita, että vastavalmistunut nelikymppinen ei ole haluttua työvoimaa kun nuoriakin on tarjolla.
Tätä minäkin pelkään. Nykyisellä alallani pitkästä työkokemuksestani ja vahvasta osaamisestani huolimatta viimeiseen hakemaani vakituiseen paikkaan pestattiin nuori ja lähes kokematon muodollisesti pätevä henkilö. Entä jos on jo nelikymppinen ja uudella alalla kokematon - onko sitäkään vähää saumaa.. Kun keksisi alan, jolla on työvoimapula! Pitkää akateemista tutkintoa en enää pysty hankkimaan.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti ei. 43-vuotiaana alat kirjataan kantaan eikä niitä enää koskaan voi muuttaa.
Onko kivaa kettuilla?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kivaa kettuilla?
Ap
Olet tosikko! Etkö ymmärtänyt että se oli kannustava vastaus että voi hyvinkin!
Voi. Aloitin opiskelun opintovapaalla ja vuoden alusta työllistyin uuteen ammattiin. Nimenomaan ikä oli mulla tässä nykyisessä paikassa se etu. Tai että tämä työnantaja sanoi palkkaavansa mieluimmin aikuisen ihmisen. Palkka pieneni tosin, kun taas olen lähtöpalkassa, mutta olo ja elämänlaatu paranivat niin, että sitä ei rahassa mitata. Olen juurikin 44 vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Voi. Aloitin opiskelun opintovapaalla ja vuoden alusta työllistyin uuteen ammattiin. Nimenomaan ikä oli mulla tässä nykyisessä paikassa se etu. Tai että tämä työnantaja sanoi palkkaavansa mieluimmin aikuisen ihmisen. Palkka pieneni tosin, kun taas olen lähtöpalkassa, mutta olo ja elämänlaatu paranivat niin, että sitä ei rahassa mitata. Olen juurikin 44 vuotias.
Kuulostaa ihanalta! Mikä ala?
Ap
Ei ole hullua vaihtaa 44-vuotiaana alaa. Ainoa vaan on, että tuon ikäisenä ja ilman aiempaa alan työkokemusta töitä löytyy enää tyyliin sosiaali- ja terveysalalta ja tässäkin taitaa olla paikkakuntakohtaisia eroja. Ongelmaksi voi muodostua nimenomaan se "ihan toinen ala", mutta itse tiedät paremmin nykyisen osaamisesi ja sen unelma-ammattisi väliset eroavaisuudet, voisiko niitä jotenkin kuitenkin hyödyntää. Opinnot lisäksi kestävät jokusen vuoden.
Itse valmistuin 40-vuotiaana yliopistosta viiden vuoden opintojen jälkeen. Toisin pystyin hyödyntämään aiempaa työhistoriaani uusia töitä hakiessani + tein uutta alaani sivuavia keikkatöitä koko opiskelujen ajan. Lisäksi valitsin ja opiskelin (yli vaadittavien opintopisteiden) sivuaineita niin, että olisin pystynyt tarvittaessa rakentamaan useita erilaisia urapolkuja. Lopputuloksena olin jo työllistynyt uudelle alalleni hakiessani tutkintopaperit ulos (ei sote-ala). Enkä päivääkään ole katunut. Tein paljon töitä tuona aikana, mutta ehdottomasti kannatti.
Tuossa iässä vielä todellakin voi, joten anna mennä vaan. Minäkin haluaisin vaihtaa alaa, mutta olen 58-vuotias. Ei tässä iässä enää pysty opiskelemaan uutta ammattia eikä saamaan uutta työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kivaa kettuilla?
ApOlet tosikko! Etkö ymmärtänyt että se oli kannustava vastaus että voi hyvinkin!
Kieltämättä just nyt on huumorintajuni vähissä. On kovin näköalaton olo. Pahoittelen virheellistä tulkintaani.
Ap
Rikoslaki 42 luku 13 pykälä:
Joka vaihtaa alaa yli 42-vuotiaana on syypää alanvaihtorikokseen josta rangaistaan sakolla tai maksimissaan 6kk vankeutta.
Joka vaihtaa alaa yli 50-vuotiaana on syypää törkeään alanvaihtorikokseen jonka minimirangaistus on 6kk vankeutta ja maksimissaan 2 vuotta vankeutta.
Voit hyvin vaihtaa. Ei kaikki ole iästä kiinni. Esim. Bukowski muistetaan kirjailijana ja hän julkaisi ensimmäisen kirjansa nelikymppisenä. Sitä ennen juopotteli ja teki töitä postissa. Keskity siihen mitä haluaisit tehdä ja miten se tulisi mahdolliseksi. En näe esteitä korkeakoulutuksellekaan, nykyisellä tahdilla täytyy olla valmis olemaan töissä vielä 70-vuotiaanakin joten työurasi on vasta puolivälissä.
Jos pystyy jotenkin täydentämään tai laajentamaan nykyistä ammattiaan, on aika paljon paremmat lähtökohdat. Esim hankkii opettajan pätevyyden ammattinsa oheen, laajentaa työmahdollisuuksia kummasti.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa iässä vielä todellakin voi, joten anna mennä vaan. Minäkin haluaisin vaihtaa alaa, mutta olen 58-vuotias. Ei tässä iässä enää pysty opiskelemaan uutta ammattia eikä saamaan uutta työtä.
Ikä on tosiaan suhteellista. En vaan keksi mikä ala se voisi olla! Olen 20 vuotta kulkenut tähän samaan suuntaan vaihe vaiheelta, erikoistunut, syventänyt, kehittynyt, lisäkouluttautunut... En osaa enää nähdä muita vaihtoehtoja, en edes tiedä millaisia muita töitä on olemassa ja mihin muuhun kykenisin.
Pitää varata ammatinvalintapsykologilta aika tjtn. Tämä polku on nyt kuljettu niin pitkälle, kun mulle on mahdollista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos pystyy jotenkin täydentämään tai laajentamaan nykyistä ammattiaan, on aika paljon paremmat lähtökohdat. Esim hankkii opettajan pätevyyden ammattinsa oheen, laajentaa työmahdollisuuksia kummasti.
Hyvä pointti. Ed main pätevyys on jo. Ei auta..
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Itse opettelin koodaamaan (suoritin datanomin ja perään insinöörin opinnot), aiemmin sairaanhoitaja. Nykyään suunnittelen ja koodaan terveydenhuollon järjestelmiä, täällä oikeasti on hyötyä toimialan tuntemus.
Voi. (Ylläri?)