Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muovipussitehtailija irtisanoo ja valittaa epäreiluutta

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kyynel, kun yrittäjälle tuli melankolinen olo. 

Vierailija
2/15 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, eivät ota huomioon sitä että moni on siirtynyt kestokassien/pussien käyttäjäksi syystä että nykyajan muovikassit ja pussit ei kestä edes heviosastolta kassalle tai kassalta autoon saakka. Ovat osittain sahanneet omaa oksaansa. Isot jätesäkitkään ei kestä puutarhajätettä kuin kolmasosan tilavuudestaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestokasseja tekemään, muovia nekin on

Vierailija
4/15 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ovat teollisuuden muutkin alat joutuneet mukautumaan maailman muutokseen, mutta tuo muovipussitehtailijakaksikko näytti siltä, ettei ole tarvinut muuttua 50 vuoteen ja nyt on melankolinen kyynel silmäkulmassa. Voisivat kysyä vaikka kenkäteollisuudesta, miltä tuntui kun Neuvostoliitto romahti, sielläkin oltiin ehkä melankolisen tunnelman vallassa. 

Vierailija
5/15 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan varma, että täälläkin olleissa muovipussikeskusteluissa on ollut muovipussiteollisuuden edustajia yrittämässä mielipidevaikuttamista, niin lyhytnäköisiä ja jankkaavia viestejä on ollut, mm. monta sellaista missä väitetään että suomalaisten muovipussit eivät joudu luontoon. Jokainen, joka tekee roskien keräystä näkee omin silmin ne lukuisat tienvarteen ja metsikköihin heitetyt muovipussit.

Vierailija
6/15 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muovia on joka tienvarsi täynnä, tehkööt vaikka kestokasseja

Vierailija
7/15 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta on aika hauskaa, että muovikasseista on tehty se paha muovi, vaikka Pohjoismaissa tai Euroopassa ylipäätään ei suurin ongelma ovat meikit, shampoot ja kauneudenhoito. Muovikassit on helppo kerätä,mutta vesistöihin liuenneet mikromuovit ovat asia, jota ei tällä hetkellä osata poistaa. Siksi ne tulisi yksiselitteisesti kieltää.

Vastaavasti en ole huomannut muovisten vesipullojen kieltoa, vaikka kuvissa merien muovijätteestä juuri ne ovat pääosassa.

Itse olen käyttänyt kestokassia jo vuosia, mutta en ymmärrä, miksi muovikassit on demonisoitu. Samaan aikaan rakennettavat talot vuorataan muovilla.

Vierailija
8/15 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas hyvä että muovikassien osto on vähentynyt, itse olen noudattanut tuota jo vuosia.

Vierailija
9/15 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

7, mikromuoveista kosmetiikassa oli paljon uutisissa vähän aikaa sitten ja kyllä niitäkin ihmiset välttelevät. Muovipussi tosin on selkeämpi ''vihollinen'', koska se on niin näkyvä. Kosmetiikan mikromuovin välttämiseen tarvitaan ainesosaluetteloiden tarkkaa syynäämistä koska muovilla on niin monta nimitystä. Kiellon tulisi kohdistua kosmetiikkateollisuuteen, jotta vastuu ei jää kuluttajille, mutta eikö sitä ollakin puuhaamassa EU:ssa, vai muistanko väärin?

Muovipussitkin hajoavat luonnossa mikromuoviksi sitten kun vuosikymmenien jälkeen vihdoin hajoavat.

Vierailija
10/15 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta on aika hauskaa, että muovikasseista on tehty se paha muovi, vaikka Pohjoismaissa tai Euroopassa ylipäätään ei suurin ongelma ovat meikit, shampoot ja kauneudenhoito. Muovikassit on helppo kerätä,mutta vesistöihin liuenneet mikromuovit ovat asia, jota ei tällä hetkellä osata poistaa. Siksi ne tulisi yksiselitteisesti kieltää.

Vastaavasti en ole huomannut muovisten vesipullojen kieltoa, vaikka kuvissa merien muovijätteestä juuri ne ovat pääosassa.

Itse olen käyttänyt kestokassia jo vuosia, mutta en ymmärrä, miksi muovikassit on demonisoitu. Samaan aikaan rakennettavat talot vuorataan muovilla.

Shampoo on tuote jota tarvitaan aina, muovipussia ei. Kuinka moni muutenkaan tietää mitä etsiä ainesosaluettelosta, ettei osta mikromuovia? Tässä olisi jollekin kosmetiikkayhtiölle markkinarako, tehdä mikromuovittomia tuotteita. Onkohan edes mahdollista?

Vierailija
11/15 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä nimillä tai koodeilla muovi on shampoon ainesosaluettelossa?

Vierailija
12/15 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä nimillä tai koodeilla muovi on shampoon ainesosaluettelossa?

Esim näillä:

Polyeteeni / Polyethylene, PE

Polyetyleenitereftalaatti / Polyethylene terephthalate, PET

Polypropeeni / Polypropylen, PP

Polyvinyylikloridi / Polyvinylchloride, PVC

Polystyreeni / Polystyrene, PS

Polyvinyyliasetaatti /Polyvinylacetat PVAc

Polyvinyylipyrrolidoni / Polyvinylpyrrolidon PVP

Polymetyylimetakrylaatti Polymethyl methacrylate PMMA

Polytetrafluorieteeni / Polytetrafluoroethylene PTFE (teflon)

Polyesteri / Polyester, PES (Polyester-1; Polyester-11)

Polyamidi / Polyamid, PA (Nylon-12; Nylon-6; Nylon-66)

Polyuretaani / Polyurethan, PUR (Polyurethan-2; Polyurethan-14; Polyurethan-35)

Etyyli Vinyyli Asetaatti / Ethylen-Vinylacetat-Copolymere, EVA

Polyimidi / Polyimid, PI (Polyimid-1)

Acrylates Crosspolymer, ACS

Acrylates Copolymer, AC

Polyquaternium-7, P-7

Vierailija
13/15 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Britanniassa kielletään muovipillit ja tikut

Vierailija
14/15 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan DDT:nkin valmistajia aikanaan kiukutti.

Vierailija
15/15 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on hyvä uutinen ja todistaa sen että mielipiteenmuokkauksella ja yksittäisten ihmisten valinnoilla on merkitystä. Yleensähän se mantra on että ei minun tarvitse muuttaa mitään kulutustottumuksissani koska vaikutus on niin pieni. Tuon yrittäjän pitää nyt ruveta miettimään yrityksensä modernisointia, vanhaan takertuminen ei auta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän