Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paluu PK-seudulle epäonnistuneen paluumuuton jälkeen - kokemuksia?

Vierailija
19.04.2018 |

Tiedustelisin kokemuksia heiltä, jotka syystä tai toisesta ovat ensin paluumuuttaneet kotiseudulle ja sitten syystä tai toisesta palanneetkin takaisin; miksi palasitte, miten paluu on sujunut jne?

Me muutimme kovin odotuksin 3 vuotta sitten takaisin Pohjois-Karjalaan, mutta työtilanne on osoittautumassa jopa odotettuakin haastavammaksi, ja on olemassa mahdollisuus, että tässä on pakko luopua unelmista ja palata realiteetteihin.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on. Vastaava yritys takana, aluksi paluu harmitti paljon, mutta sitten arki alkoi taas kivasti rullaamaan. Kummasti myös helpottaa rahatilannetta, kun on kaksi työssäkäyvää ihmistä kahden työttömän sijaan...

Vierailija
2/9 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä tein tietynlaisen kompromissin, kun töitä ei alkanut löytyä (tai löytyi, mutta vain pätkätöitä). Kun työt täällä loppuu, käyn tekemässä jonkun pätkän töitä PK-seudulla. Ja aina kun saan työpätkän täällä, otan sen vastaan. PK-seudulta tarjottiin ihan vakituistakin paikkaa, mutta pidän tätä liikkuvaa elämäntapaani kuitenkin pienempänä pahana kuin asettumista uudelleen PK-seudulle (jonne en kyllä koskaan ehtinyt enkä halunnutkaan juurtua). Täällä mulla on talo ja koti ja suuri osa sosiaalista verkostoa. PK-seudulla on töitä ja jonkinlaiset sosiaaliset verkostot, joten siihen elämään on helppo hetkellisesti aina asettua ja sitten palata kotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä tein tietynlaisen kompromissin, kun töitä ei alkanut löytyä (tai löytyi, mutta vain pätkätöitä). Kun työt täällä loppuu, käyn tekemässä jonkun pätkän töitä PK-seudulla. Ja aina kun saan työpätkän täällä, otan sen vastaan. PK-seudulta tarjottiin ihan vakituistakin paikkaa, mutta pidän tätä liikkuvaa elämäntapaani kuitenkin pienempänä pahana kuin asettumista uudelleen PK-seudulle (jonne en kyllä koskaan ehtinyt enkä halunnutkaan juurtua). Täällä mulla on talo ja koti ja suuri osa sosiaalista verkostoa. PK-seudulla on töitä ja jonkinlaiset sosiaaliset verkostot, joten siihen elämään on helppo hetkellisesti aina asettua ja sitten palata kotiin.

Ymmärrän kirjoituksestasi, että sinulla ei ole perhettä. Se luonnollisesti muuttaa tilanteen aika totaalisesti. Meillä tilanne on se, että vanhempi lapsista on ehtinyt olemaan jo kaksi vuotta koulussa ja muutto takaisin PK-seudulle luonnollisesti on sitä hankalampi, mitä pidempään sen kanssa vetkutellaan.

Vierailija
4/9 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kirjoituksestasi, että sinulla ei ole perhettä. Se luonnollisesti muuttaa tilanteen aika totaalisesti. Meillä tilanne on se, että vanhempi lapsista on ehtinyt olemaan jo kaksi vuotta koulussa ja muutto takaisin PK-seudulle luonnollisesti on sitä hankalampi, mitä pidempään sen kanssa vetkutellaan.

No odotan kyllä lasta, joten tuo ongelma tulee minullekin vastaan. Alustavasti ollaan suunniteltu miehen kanssa, että vanhempainvapaan jälkeen, jos en saa töitä täältä, jatkan sukkulointia PK-seudulla. Mutta saa nähdä, miten käytäntö onnistuu. Suunnitelma kuitenkin, että mies, lapsi ja koti täällä - minä liikun, jos pakko.

Vierailija
5/9 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
6/9 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
7/9 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me jokunen vuosi sitten tehtiin paluumuutto kotiseudulle ajatuksella, että kokeillaan nyt ainakin. Ilman lapsia oli vielä helppo liikkua. No, vuosi myöhemmin oltiin tilanteessa, että mies oli työtön ja mulla pätkätöitä. Sitten päädyttiin palaamaan pk-seudulle, ja molemmilla oli pian taas vakituiset työt.

Enimmäkseen arki rullaa ihan mukavasti, välillä aina tulee mieleen, että olishan se kiva asua jossain pienemmällä paikkakunnalla lähempänä sukua, mutta tätä tämä nyt on. Ja suurin osa ystävistä on kyllä täällä myös, että jos muuttais, niin ei sitten ois kavereita välttämättä kuitenkaan. Nyt on hyvä näin, katotaan mitä sitten ollaan mieltä kun lapsi kasvaa

Vierailija
8/9 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten oikein asut pk-seudulla jos talo on toisaalla? Vai matkustatko joka päivä jonkun hillittömän matkan?

Vierailija
9/9 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten oikein asut pk-seudulla jos talo on toisaalla? Vai matkustatko joka päivä jonkun hillittömän matkan?

Keneltä kysyt? Jos minulta (2 & 4), niin vuokraan aina kämpän pk-seudulta silloin, kun olen siellä töissä. Työskentelen alalla, jolla pk-seudulla pulaa työvoimasta, joten asunto järjestyy usein helposti työnantajan kautta. 

Kotona käyn sitten viikonloppuisin... en aina ihan joka viikonloppu (nyt kun vielä olen lapseton), mutta kuitenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi