Isompi sisarus pienempää hoitamassa, mitä sanoo laki
Tässä ajassa tulee hieman vainoharhaiseksi, tietääkö joku mitä sanoo laki, jos 17 vuotta pian täyttävä esikoinen (tyttö) jolla on paljon lastenhoitokokemusta ja on luotettava hoitaa viikonlopun 3-vuotiasta? Kai voi hoitaa vai onko odotettavissa lastensuojeluilmoitus? Tarvittaessa voi soittaa sukulaisilta lähiseudulta apuakin.
Kommentit (16)
Mistä laista luulet löytyvän tähän sopivan pykälän? Edelleen pn järjen käyttö sallittu ja oma ajattelu luvallista, jopa suotavaa.
Siis yötä päivää? Miksi tukiverkoton köyhä yh-äiti syöpähoidoissa?
Sen ikäisillä on usein jo lapsiakin... Itse olen hoitanut lapsia 13-vuotiaasta alkaen.
Miksi pitäisi hoitaa? Ja miksi juuri hänen?
Vierailija kirjoitti:
Sen ikäisillä on usein jo lapsiakin... Itse olen hoitanut lapsia 13-vuotiaasta alkaen.
No onneksi ei ole.
Olisi mahdollisuus päästä pikaiselle matkalle muiden sisarusten kanssa, kuopus ei nauttisi matkasta ja sisarus tarjoutui itse hoitamaan. Muita halukkaita hoitajia ei ihan lähellä ole, mutta tarpeen tullen saa lisäkäsiä avuksi sukulaisista.
Vierailija kirjoitti:
Olisi mahdollisuus päästä pikaiselle matkalle muiden sisarusten kanssa, kuopus ei nauttisi matkasta ja sisarus tarjoutui itse hoitamaan. Muita halukkaita hoitajia ei ihan lähellä ole, mutta tarpeen tullen saa lisäkäsiä avuksi sukulaisista.
Jos joku ääliö tekee lastensuojeluilmoituksen, siitä ei seuraa mitään.
17-vuotiaalla (ja tätä nuoremmalla) voi olla jo omakin lapsi, joten eiköhän voi 3-vuotiasta hoitaa.
Lastensuojeluilmoituksia voi tehdä kuka tahansa mistä tahansa. Niille ei voi mitään. Voi vaikka valehdella ilmoituksessa ilman seurauksia. Ymmärrän ajatuksesi kyllä. Ihmiset on monesti aika sekaisin ja tervejärki hukassa. Varmasti pärjäävät oikein hyvin ja hyvä jos apukäsiä lähettyvillä mikäli tarve vaatii.
Lasu siitä, että 17-vuotias on lapsenlikkana?? Ei kait?? Minä hoidin pikkusiskojani 12-vuotiaana ensimmäisen kerran(sisko oli tuolloin pari kolme kk vanha), nyt 27-vuotiaana olen edelleen satunnaisesti "lapsenlikkana " (nuorin on tosin jo 10-vuotias).
Olen aloittaja ja minuakin hoiti 12 vuotta vanhempi serkku, kun olin alle vuoden ikäinen koko kesän päivisin, mutta ajat on muuttuneet. Ei olla ns.lastensuojeluperhe ja meillä on kaikki hyvin, mutta varsinaista lastenhoitoapua meillä ei päivähoitoa lukuunottamatta ole. Nykyaika on vaan sellaista, että vaikka järjellä tiedän että sisko hoitamassa pärjää ihan varmasti, osaa tehdä ruuat ja laittaa lapsen nukkumaan, muistaa vahtia ja keksii kivaa tekemistä niin silti on jo tämäkin alkanut mietityttää.
On se tää nykyaika vaikeaa. Jos on vastuullinen isosisko, niin miksei voisi hoitaa? Monet nuoret on kesätöissä lastenhoitajina. Oma siskoni hoiti neljää nuorempaa sisarusta täysipäiväisesti yksin jo 13 vuotiaana, kun vanhemmat kuolivat. Sekä hoiti vielä pari lehmää, että saatiin edes maitoa. Tämä tapahtui kylläkin 50-luvulla. Kaikki säilyivät hengissä ja aikuistuivat. Sen ajan sosiaalihuolto ei apua antanut. Yritin joku vuosi sitten hakea siskolle äitienpäivämitalia työstään, mutta ei saanut. Olisi pitänyt kuulema käydä harrastamassa ja ollut kunnan luottamustoimissa mukana. Mitenpä se alaikäinen tyttö olisi noissa käynyt. Kirkolle oli matkaa 12 kilometriä eikä aina ollut edes pyörää talossa.
Vierailija kirjoitti:
On se tää nykyaika vaikeaa. Jos on vastuullinen isosisko, niin miksei voisi hoitaa? Monet nuoret on kesätöissä lastenhoitajina. Oma siskoni hoiti neljää nuorempaa sisarusta täysipäiväisesti yksin jo 13 vuotiaana, kun vanhemmat kuolivat. Sekä hoiti vielä pari lehmää, että saatiin edes maitoa. Tämä tapahtui kylläkin 50-luvulla. Kaikki säilyivät hengissä ja aikuistuivat. Sen ajan sosiaalihuolto ei apua antanut. Yritin joku vuosi sitten hakea siskolle äitienpäivämitalia työstään, mutta ei saanut. Olisi pitänyt kuulema käydä harrastamassa ja ollut kunnan luottamustoimissa mukana. Mitenpä se alaikäinen tyttö olisi noissa käynyt. Kirkolle oli matkaa 12 kilometriä eikä aina ollut edes pyörää talossa.
Hae uudestaan, ne myöntäjät vaihtuvat aika ajoin.
Vääryyttä ihan kaikkia kohtaan. Eniten sitä teiniä. Ehkä hän nauttisi matkasta. Jää sinä 3-vn kanssa kotiin
Ehdotin teinille, jos hänkin haluaisi lähteä, mutta ei halunnut. Keskusteltiin yhdessä ja hän tarjoutui jäämään pienimmän kanssa. Ehdotin myös, että ottaisin kuitenkin kolmevuotiaan mukaamme, mutta teini halusi jäädä hänen kanssaan. Että en ymmärrä mitä vääryyttä teen, emme todellakaan turhan usein käy missään, mutta yleensä jokainen lapsi pääsee vuorollaan.
Totta.
Tässä ajassa jengiltä on katoamassa terve maalaisjärki.