Olen sairaalassa ja kaduttaa, kun en valehdellut olevani kasvissyöjä
Oletin, että täällä olisi välillä kasvisruokaa... Kotona syön kalaa kahtena päivänä viikossa ja lihaa kerran viikossa. Nyt jokaikinen päivä lounaalla ja päivällisellä on lihaa tai kalaa... Hyvällä tuurilla sitä kalaa, mutta usein on sekä lounaalla että päivällisellä punaista lihaa... Aika raskas olo alkaa olla. Luulisi, että juuri sairaalassa voisi olla kasvisruokapäiviä, kun kukaan ei varmaan hirveästi urheile täällä. Tekisi mieli sanoa, että olen ryhtynyt kasvissyöjäksi, mutta en taida kehdata...
Kommentit (37)
Mikset kehtaisi pyytää vaihtoa kasvisruokaan? Onhan sulla siihen ihan hyvä syy, jos siltä tuntuu että pitävät sua hankalana, mitä tuskin kuitenkaan ajattelevat.
Vierailija kirjoitti:
Viime kerralla sairaalassa kieltäydyin liharuoasta ja kun kerroin olevani kasvissyöjä, sain tokaisun: olisit kertonut tullessasi.
Sain sitten kaksi pientä leipäpalaa syödäkseni. Sama illalla ja vielä seuraavana aamunakin.
Se kasviskeitosta valittanut lihansyöjä olis varmaan kuollut.
Oletitko sinä, että sulle samantien pystytään kasvisruoka eteen taikomaan, kun yhtäkkiä kerrotkin olevasi kasvissyöjä? Tottakai ne annokset lasketaan, eli seuraavaan päivään todennäköisesti menee, ennen kuin kasvisruoka onnistuu.
Aika vähän näkyy kasviksia olevan omaisen laitosruuassa lihan, kalan, perunan, leivän ja maitotuotteiden lisäksi. Olen itse ajatellut muuntautua vegaaniksi ennen vsnhainkotiin joutumistani.
Ainakin HUSsilla on kasvisruokapäiviä. Ja ne kasvisruuat oli pahoja! Nyhtökaura oli kuin vanua olis syönyt. Kasvisruoka ei ole sen kevyempää kuin liharuokakaan. Siinä on usein kermaa ja juustoa yms. Liha on myös terveellistä, ei vain haitallista.
Vierailija kirjoitti:
Aika vähän näkyy kasviksia olevan omaisen laitosruuassa lihan, kalan, perunan, leivän ja maitotuotteiden lisäksi. Olen itse ajatellut muuntautua vegaaniksi ennen vsnhainkotiin joutumistani.
Vanhainkotien ruuan suurin puute on rasvassa ja proteiinissa, ei suinkaan kasviksissa. Muuntaudu vain vegaaniksi, niin ravintosi jää hyvin vähäiseksi.
Kun vuorossa on mukava hoitaja, niin esitä toiveesi kasvisruokaan siirtymisestä. Onnistuu yleensä ihan hienosti.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin HUSsilla on kasvisruokapäiviä. Ja ne kasvisruuat oli pahoja! Nyhtökaura oli kuin vanua olis syönyt. Kasvisruoka ei ole sen kevyempää kuin liharuokakaan. Siinä on usein kermaa ja juustoa yms. Liha on myös terveellistä, ei vain haitallista.
Terveellisyyttä ei mitata kaloreilla.
Sanit että haluat jatkossa kasvisruokaa. Mikä tuossa on vaikeaa. Mitään perusteluja ei tarvi esittää. Ei ne ketään edes kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Kun vuorossa on mukava hoitaja, niin esitä toiveesi kasvisruokaan siirtymisestä. Onnistuu yleensä ihan hienosti.
Ihan kuule voi asian ilmaista muillekin kuin "mukavalle hoitajalle". Tieto on oleellinen ainoastaan keittiöhenkilökunnalle.
Kasvisruosta tulee sairaaksi ja liharuoka antaa voimaa, joten aika selvä kumpaa sairaalassa kannattaa tarjota.
Vierailija kirjoitti:
Sanit että haluat jatkossa kasvisruokaa. Mikä tuossa on vaikeaa. Mitään perusteluja ei tarvi esittää. Ei ne ketään edes kiinnosta.
Sanot*
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen on sairaalahoidossa, luulisi olevan muitakin murheita kuin kasvisten syöminen.
Vaan jos kyse onkin mielisairaalasta. Siellä oleskellaan pitkiä aikoja ja terveinä sekä hyväkuntoisina.
Ei kannata..itse kirjoitin niihin lappusiin olevani kasvissyöjä. Kukaan lie sitten lukenut niitä, kun kolme pv aina vaan tuli lihakeittoa ja muuta sotkua. Olin vielä paastonnut selkäkuvauksen takia 4pv tyhjennyksineen.. Aika hoikassa kunnossa pois läksin!
Itse olen kyllä katsellut, että hyvin vähän on proteiinia missään sairaalaruuassa. Enimmäkseen on hiilihydraattihöttöä se ruoka. Puuroja, perunaa, pullaa, riisiä, sokerijukurtteja, sokerikiisseleitä, sen sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Sairaana väärä ruoka voi olla tosi ikävä juttu ja sairastaa voi pitempäänkin. Muita murheita voi olla sen verran, ettei kaipaisi yhtään lisää.
Itse olen sairastanut syöpää, kun lapset oli pieniä. Tiesittekö, että ne sytostaatit aiheuttaa ummetusta kuten monet muutkin lääkkeet ja pakollinen vuodelepo? Jos ei syö, menee niin huonoon kuntoon, ettei voi edes jatkaa hoitoja. Ehkä menee muutenkin. Itse oksensin jatkuvasti ja jouduin välillä tiputukseen. Kaikki ruoka maistui mullalta ja sytostaateilta ja olin liian väsynyt syömään, jotain piti kuitenkin saada alas edes vähän. Joskus hoidot piti siirtää huonon kuntoni takia. Sairaalassa sai olla ihan tarpeekseen, ehti siinä nähdä monta ateriaa. Joskus ruoka oli hyvääkin, itselleni sitä oli noin 2/3 liikaa, vaikkei ollut isot annokset.
Hyvä, jos ruoka ei aiheuttaisi lisää murheita.
Miltä sytostaatit maistuvat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen on sairaalahoidossa, luulisi olevan muitakin murheita kuin kasvisten syöminen.
Vaan jos kyse onkin mielisairaalasta. Siellä oleskellaan pitkiä aikoja ja terveinä sekä hyväkuntoisina.
Mielisairaalassa terveenä ja hyväkuntoisena? Ni mitä?
Se on valitettavaa, että sairaala ei toimi kuin ravintola. Se toimii paremminkin kin kuin tehdas. Tilaus pitää tehdä ajoissa ja se tilaustietokin viipyy matkalla. Ruuat tehdään massatuotantona ja tarkasti mitoitettuna.