Kissa pitää hereillä öisin
Nyt kissanomistajat kehiin vinkkejä siitä, miten kissan saisi olemaan elämöimättä öisin.
Meillä 7 v. poikakissa riehuu öisin niin, että uni on todella katkonaista. Kissa on alunperin mieheni, eli en ole ollut osallistumassa sen kasvatukseen pienenä. Kissa on muuten aivan ihana seurallinen, rakastava ja leikkisä tapaus, mutta jos nyt tästä yöhäiriköinnistä päästäisiin eroon...
Huolehdimme, että kissalla on öisin kupissa raksuja. Leikimme sen kanssa iltaisin, kun ajattelemme, että saisi vähän energioita kulutettua. Se viettää lisäksi iltaisin pitkiä toreja ulkona. Mutta toistaiseksi tästä ei ole ollut apua.
Makuuhuoneestamme on pääsy pienelle aidatulle pihalle, jossa kissa saa ulkoilla. Se pyytää yöllä ulos, ja sitten taas 5-10 minuutin päästä takaisin sisään. Kissa kiipeilee pitkin makuuhuoneen tasoja, ja pudottelee tavaroita. Se hyppii sängyssä ja kävelee päällämme. Jos emme päästä sitä makuuhuoneeseen, se raapii ovea ja huutaa niin kauan että päästämme. Mies ei myöskään halua, että kissasta estetään pääsy makuuhuoneeseen.
Joudun heräämään joka aamu ennen seiskaa. Yöunet ovat tämän elämöinnin vuoksi todella vähissä. :(
Kommentit (15)
Älkää päästäkö yöllä ulos tai kiinnittäkö huomiota muutenkaan. Miksi kissa lopettaisi käytöksensä, jos se saa mitä haluaa?
Pihan verkotus (estää myös muita ulkopuolisia ) tai iso häkki johon vapaa kulku luukusta. Yöllä ulkona on paljon seurattavaa kissoille ja unohtaa muun. Voi päästää makuuhuoneeseen jotta tajuaa ihmisten nukkuvan eikä häiriköi, ainakin vanhemmiten tajuaa kun lempeästi silittää kerran silmät kiinni eikä enää reagoi kissan tekemisiin. Nälkä ei saa tulla yöllä, ruokaa ja vettä riittävästi kissa tykkää syödä yöllä. Ja nukkua täyden massun kanssa. Esmes näin. Lisäksi tuttuihin ääniin tottuu.
Tää juttu on ollut täällä ennenkin.
Omaa tyhmyyttä pitää elättinä kissaa.
Pidä päivä ulkona että yöllä nukkuu, tai toisinpäin, yöksi ulos. Jos siis on kuitenkin ulkokissa. Kissa on yöeläin. Mä monta kertaa yössä kohteliaasti työnnän minua muussaavat kissat pois. Ei he pahaa ajattele, rakkautta vain❣️
Minäkin tunnen näitä kissamiehiä jotka eivät millään raaski antaa elukan viettää yötä muualla kun makkarissa. Muuten ollaan niin kovaa ja kivinaamaa.. Meillä opetettiin pois oven raapimisesta antamalla rakosesta vesisuihku nokkaan ja suihkepullo vartioikin ovella nykyään.
Pelkkä illalla leikkiminen ei riitä, vaan pitäisi leikkiä vaikka muutama lyhyt leikki päivälläkin, olla kissan seurana pitkin iltaa, ettei nuku tylsyyttään, antaa ruokaa ja herkkuja juuri ennen nukkumaan menoa ja vaikka peittää se ikkuna mistä näkee/ pääsee ulos. Näin mulla kissa nukkuu yöt paremmin, tosin mulla se naukuu vaatehuoneeseen jostain syystä ja ruokakaapin ovea, koska tietää että herään siihen... Ja poikakissani on leikattu, mikä myös vähensi yöllistä elämöintiä.
Mulla leikattu tyttökissa joka nukkuu vieressä yöt, arkiyöt menee mukavasti, viikonloppuisin naukumista, päällä tassuttelua ym että nousisin seurustelemaan, laskemaan ulos ja tietysti täydentämään ruokakuppia. En osaa kyllä neuvoa, mutta ehkä pitäisin ulkona mahd. myöhään eli ottaisin sisälle vasta nukkumaankäydessä. Vesisuihku ovenraosta kuulosti myös hyvältä, luulisi raapimisen asettuvan. Kärsivällisyyttä ja mukavia hetkiä kissan kanssa.
Onhan se sen kissankin koti. Ei pidä kiinnittää huomiota eikä totella sitä yöllä. Kyllä mun kissat ymmärtää, kun sanon, että nyt nukutaan, silmät kiinni vaan. Teidän kissa on vielä niin nuori ja terve. Kiva, kun se puhuu. Mun kissat on liian hiljaisia.
Olkaa varovaisia sen ulkona olemisen kanssa. On niin paljon ilkeitä kissanvihaajia, että se ei ole yksin turvallista.
Tuo on luonnollista kissalle, en tekisi siitä ongelmaa. Voi laittaa makuuhuoneen oven kiinni ja käyttää korvatulppia.
Piikille