Työkaveri kiukuttelee minulle töistä, joita hänen ei tarvitse edes tehdä. Mitä teen?
Olen tietoisesti valinnut linjan, että en oleta hänen tekevän sitä asiaa. Hän kuitenkin n. viikottain menee tekemään sen, vaikka se ei kuulu hänen tehtäviinsä. Näistä tehtävistä ei siis ole tapana puhua, koska ne ovat ns. ylimääräisiä hänelle. Tänään kuitenkin kun päivänselvästi näin hänen suorittavan asiaa, ja samalla siihen liittyen tuli akuutti kysymys, jouduin ottamaan asian puheeksi. Kävi ilmi että projekti oli vielä vähän kesken ja kysyin asiantilaa ns. liian aikaisin. Hän suuttui! En voinut edes puolustautua mitenkään, koska hän voi käyttää aseenaan sitä, että tekee asiaa vapaaehtoisesti. Enhän minä tarkoittanut että asialla edes olisi ollut mikään kiire, asia oli vain pakko selvittää.
Kommentit (5)
Vierailija kirjoitti:
Kuka ne tekee, jos hän ei tee?
Useammatkin henkilöt päivän kuluessa. Asia ei normaalisti ole lainkaan kiireinen, niille olisi melkein koko työpäivä aikaa mutta tämä henkilö tekee ne hyvää hyvyyttään joskus heti aamulla, niin muut pystyvät edistämään loppupäivän muita asioita.
Asiasta on siis muodostunut sellainen hiljainen sääntö, että asiasta ei puhuta, ei ainakaan hänen kuullen. Nyt minä vahingossa rikoin sitä "sääntöä", ja se kai pisti pakan sekaisin.
Kuka ne tekee, jos hän ei tee?