Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälainen kokemus nukutuksesta?

Vierailija
22.04.2006 |

Kerro kokemuksesi nukutuksesta, menikö hyvin ja oliko kivuton toimenpide?

Nimimerk. nukutukseen menossa apu-va!

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut tipanlaitto, aina ja ikuisesti. Eivät meinaa koskaan saada sitä neulaa suoneen, mutta ei se varmaan kaikilla yhtä hankalaa ole. Sitten maski naamalle, ala laskea kympistä ykköseen, laita simmut kii. Seuraavan kerran heräämössä sitten. Ei oo pelättävää.

Mut on nukutettu ainakin 4 kertaa... Ihan ok.

Vierailija
2/19 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten mentiin leikkuriin ja menin itse toimenpidepöydälle, nukutuslääkäri laittoi kanyylin kautta unilääkkeen ja sen muista, kun hän sen laittoi ja sen jälkeen filmi katkesi. Seuraava muistikuva on heräämöstä, missä heräilin. Pissitti kamalasti ja yritin alusastialle tehdä, mutta ei onnistunut. Sen jälkeen mut vietiin osastolle, koska kaikki oli ok. Mulla oli siis kyseessä tähystysleikkaus, virtsakivi poistettiin virtsatiehyeestä. Osastolla pääsin heti jalkeille hoitajan valvomana ja käymään vessassa. Kipuja ei ollut ollenkaan. Koko loppupäivä meni nukkuessa ja melko tokkurassa, yskitti paljon ja kurkku oli kipeä muutaman päivän, koska hengitysputki oli ollut toimenpiteen ajan. Seuraavana päivänä olo oli ok. Kaikinpuolin siis onnistunut ja positiivinen kokemus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itenkään paha tai kivulias juttu. Olin vaan niin sekaisin ja surullinen km:sta, että muistan itkeneeni kovasti.

Vierailija
4/19 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anestesialääkäri sanoi että kohta sua alkaa väsyttämään - jonka jälkeen nauroin hysteerisesti n. 5 sekuntia ja sitten " nauha katkesi" .

Seuraavaksi heräsin heräämössä, kurkku oli kipeä (laittavat nukutuksen ajaksi hengitysputken), mutta olo muuten hyvä. Mulle ei tullut mitään jälkioireita nukutuksesta kuten pahaa oloa tai lämmönnousua.

Turhaa jännität - tosi helppo juttu.

Vierailija
5/19 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli siis järkyttävän huono olo toimenpiteen jäkeen ja heräämössä sain jo pahoinvointilääkettä suoraan suoneen. Osastolla tarjosivat ruokaa ja söin hieman jonka jälkeen aloin oksentaa. Taas sain pahoinvointia helpottavaa lääkettä, mutta koko illan oli huono olo. Ilmeisesti mitään traumoja tuosta pahasta olosta ei jäänyt, kun en sitä enää muistanut ennen kuin näin edellisen vastauksen. =)

Vierailija
6/19 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

se puuduttava on kovin kylmää ja tuntuu hölmölle kun kädessä alkaa kulkemaa jotain viileetä.

Vierailija
7/19 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle tehtiin abortti alaikäisenä(omasta halusta) en meinannut herätä lainkaan. olivat tuoneet osastolle nukkuvana. huonekavereiden mukaan olin itkeny useamman tunnin ennen heräämistä.

nukutukset muuten olleet simppeleitä

Vierailija
8/19 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Filmi katkesi siihen. Seuraavaksi olin jo heräämössä. Ihan okei kokemus. Väsytti vaan hirveesti koko loppupäivän. Niin joo, tippa mulle oli laitettu jo osastolla ennen leikkaussaliin menoa.

Vierailija
9/19 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut nukutettu monta kertaa, aina mennyt ok, ei pahoinvointia tai muutakaan. Kerran laski verenpaine leikkauksen aikana ja kyttäsivät sitten herättyäkin vielä monta kertaa. Ei nukutusta tarvi pelätä, nykysysteemit ovat kuitenkin niin hyviä ja hoitohlökunta osaa ottaa asiakkaan pelkoineen kaikkineen.

Vierailija
10/19 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ikinä eivät meinaa löytää suonta tippaa varten..Siinä sitten tökitään ja tökitään kädestä iho rikki monesta kohti :(

Mulla on tullu nukutuksen jälkeen tosi paha olo, oksentelin kerran ihan hirveesti ja hoitaja sitten vaan sano ettei kummakaan kun " olet saanut lääkkeitä niin paljon että hevonenkin jo niistä nukahtaisi" . Silti ei mitään kammoa itse nukutukseen ole jäänyt..

Ainoa asia, mikä leikkauksen jälkeen tuntui oudolle, oli se...hmm...mitenkähän sitä kuvailisi?? Tuntui jotenkin loukkaukselle, että joku on sorkkinut sisintä eikä itse ole tiennyt siitä mitään. Niinkuin keho olisi sillä jotenkin häpäisty..Äh, hirveän vaikea selittää sitä tunnetta!

Vierailija
11/19 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuule muista mitään... =D

Vierailija
12/19 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kertoa tämä pelkoni " syy" . Joskus kauan sitten luin tositarinan henkilöstä, joka ei ollutkaan ollut tunnoton nukutuksessa, vaan oli kuullut ja tuntenut lähes " kaiken" .

Ps. Kiitos kaikille kommenteista ja rohkaisuista!!

Vierailija
13/19 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kokoajan näki ja TUNSI mitä hänelle tehtiin (jokin leikkaus vatsaan vissiin??), mutta ei pystynyt liikkumaan tai ääntelemään.

Häntä ei meinattu uskoa, mutta pystyi tarkasti kuvailemaan minkänäköisiä välineitä oli käytetty ja mitä lääkärit olivat puhuneet.. :8 Varmaan jäisi kauheat traumat!

Vierailija
14/19 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös nykyään ole käytössä se aivomittari vai mikä se oli. josta nähdään potilaan aivotoiminnan taso tai jotain. sano vielä se anestesia lääkäri et pidetään siinä 40 se luku

Vierailija
15/19 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä mistään hereillä olosta =O)

Vierailija
16/19 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut on 2 kertaa leikattu ja parasta on aina anestesia. Sain ensin rauhoittavan ja sitten lääkäri lattoi tipan. Se on makee tunne, kun koittaa taistella vastaan, mutta ei pysty....

Mutta hirveetä on sitten toipuminen, jota yleensä ei ajattele lainkaan. Siinä on kipua ja tuskaa riippuen tietysti leikkauksesta, mutta se on ollut pahinta.

Vierailija
17/19 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut potilaista ovat hereillä ja tuntevat kipua leikkauksen aikana, mutta eivät kykene reagoimaan. Miksi nukutus epäonnistuu?

Nukutus koostuu eri lääkkeistä, josta yksi vaikuttaa esimerkiksi uneen, toinen kipuun ja kolmas lihasten toimintaan lamaavasti. Potilas saattaa olla valvetilan kaltaisessa tilassa ja tuntea kipua, vaikka ei pysty siitä viestimään. Nykyään lääkeaineiden vaikutusta uneen seurataan mittaamalla aivosähkötoimintaa. Tapaukset ovat hyvin harvinaisia.

Voiko pelko vaikuttaa nukutuksen onnistumiseen?

Ei voi. Lähes kaikkia hieman pelottaa nukutukseen ja leikkaukseen joutuminen. Ennen leikkausosastolle vientiä potilaat saavat esilääkityksen, joka rauhoittaa ja poistaa pelkoja

Vierailija
18/19 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava hoitaja jaksoi kuitenkin rauhoitella ja siirryttiin saliin.

Siellä kuuntelin kun henkilökunta jutteli mukavia säästä (ja sai mut rentoutumaan) sitten kasvoille laitettiin se naamari (samanlainen kun millä hörpin ilokaasua synnytyksessä) ja sanottiin että hengitteles tuosta.

Kysyin että pitääkö siitä pitää itse kiinni (kädellä) ja ne sanoivat ei. Sitten pimeni.

Seuraavan kerran heräsin muutamaan otteeseen kun hoitaja kävi huhuilemassa, olin aika äreä (kuten aina herätessä;) mutta en palellut tai ollut huonovointinen.

Tsemiä!!!

Vierailija
19/19 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tällä hetkellä töissä leikkausosastolla ja olen nähnyt monta nukahtavaa:) Toimenpide menee yleensä kivasti ja ainut mikä usein saattaa olla hiukan tylsää on pahoinvointi herätessä, mutta siihenkin on saatavilla apua! Ihan rennosti vaan...nukkuminen on kivaa!:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan