Eikö päihdeongelmainen kuulu päihdepuolelle hoitoon?!
Sairastuin jo viime vuoden puolella.
Jouduin antamaan lapseni hoitoon, kun en päässyt edes sängystä ylös.
Lääkärissä määräsivät ainoastaan buranaa ja parasetamolia, mutta ei ne kipuihin auttaneet.
Turvauduin kannabikseen ja alkoliin ja lapseni siis eivät olleet paikalla, vaan hyvässä hoidossa.
Yksityisenpuolen lääkäri auttoi minut pääsemään tutkimuksiin, mutta prosessi on hidas.
Vaikka olen jo tervehtymään päin, joudun silti toisinaan turvautumaan päihteisiin. Kannabis auttaa kipuihin ja alkohi auttaa raajojen puutumiseen. Sius jos otan illalla, niin pääsen sängystä ylös.
Ei kuulemma käy että menin päihdepuolen piiriin, vaan minun täytyy käydä terveyskeskuksessa seuloissa. Eihän se minua auta. Sosiaalityöntekijöille tärkeämpää on ainoastaan puhtaat seulat ja jos ne eivät ole, niin olen osannut jo olen etukäteen myöntää sen.
Totuus on kuitenkin se etten pysty huolehtimaan lapsestani, vaikka antaisin miljoona puhdasta seulaa, ellei sitten tapahdu jokin ihme parantuminen.
Ei se ole ratkaisu että käytän päihteitä, eikä sekään etä käyn ainoastaan seuloissa.
Koskaan en ole ollut päihtynyt ollessani lasten kanssa. Mihin ptan yhteyttä, jotta saisin oikeanlaista apua?
Kommentit (3)
Uudestaan lääkärille selvittämään / hoidattamaan kipuja!
Eihän sinulla ole päihdeongelmaa ilman kipuja (vai onko?) joten miksi haluat päihdehoitoon?
Kannabistahan käytetään lääkkeellisesti moniin asioihin, joten en tuntisi siitä mitään huono omatuntoa, jos olet silloin aikuisseurassa. Itsekin käytän joskus viikonloppuna ihan vain huvin vuoksi eikä se mitenkään vaikuta heikentävästi arkeen.
Mitä luulet että ne sulle pystyy päihdepuolella tarjoamaan. Kovempia huumeitako?
Hyvä kysymys...
Pitäisi osata hakea oikeaa apua oikealta luukulta... Oletko siis käynyt tk:ssa kipujesi takia...? Ja sulle sanotaan, että pitää olla puhtaat seulat ennen kuin voidaan tutkia, vai...? Mitä päihdepuolen apua nyt saat, keskusteluapua vai vieroitusta, vai...? Mulle päihdepuoli ei ole tuttu, niin en tiedä yhtään mitä apua sieltä saa.
Mulla tulee tästä mieleen, että sulla on useampia ongelmia. Toisaalta siis kivut, joiden vuoksi olet alunperin joutunut turvautumaan alkoholiin ja pähteisiin. Toisaalta nämä ratkaisukeinot ovat luoneet uudenlaisia ongelmia, ja nyt pitäisi niitäkin sitten ratkaista.
Millainen sosiaalityöntekijä on? Mietin, että voisiko hän uskoa sua, että tarvitsisit nyt muutakin. Vai olisiko siellä päihdepuolella joku järkeä ymmärtävä ihminen?
Saattaa olla tosi hankala monimutkaisessa tilanteessa saada toista tai kolmatta mielipidettä, kun voi käydä kuten itselle, että vastuu sysätään jonnekin olemassa olevaan hoitokontaktiin.
Yksi tapa olisi pyrkiä ns voittamaan joku olemassa oleva kontakti omalle puolelle siten, että saisi moniulotteisemmin tukea ja siten, että tämä jakaisi sun näkemyksen sun parhaasta. Ei todellakaan ole välttämättä helppoa! Kun aina voidaan vedota vaikkapa sairaudentunnottomuuteen tai siihen, että ensin pitää hoitaa asia x alta, ennen kuin voidaan hoitaa asiaa y. Vaikka oikeasti pitäisi hoitaa yhtä aikaa sekä asiaa x että asiaa y, ja siinä sivussa mieluiten vielä asioita z ja ö.
Mulla ei ole samaa tarinaa, mutta samankaltaista kokemusta. On fyysisiä ja psyykkisiä kipuja, eikä kukaan ota vastuuta mistään. Psykiatrinen osasto ja psykoosilääkkeet tuntuvat olevan vastaus kaikkeen riippumatta siitä, menenkö hakemaan apua masennukseen vai jalkasärkyyn. Flunssaoireet ovat toistaiseksi uskoneet ja niihin olen saanut saikkua kuten tavallista. Mutta jos yhtään epäselvempi tai monimutkaisempi syy, niin se menee psyyken piikkiin. Joudun itse usein miettimään jokaista sanaani hoitavan tahon kanssa, koska spontaanisti puhumalla menee asiat vain syvemmälle solmuun. Toisaalta, spontaanius pitää ujuttaa tietoisesti jonnekin väliin, kun vaan on jaksamista ja tilanne sen sallii ilman, että epäillään psykoottisuutta.