Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joillekin on liki mahdotonta luopua omastaan?

Vierailija
15.04.2018 |

Esimerkiksi jos on vaikka talkoot, niin ei voi osallistua, kun se olisi antamusta. Ja kun on nyyttärit, niin ei halua tulla, jos pitää tuoda jotain. Ja sitten, kun pyydetään pientä palvelusta, niin ei vapaaehtoisesti halua antaa sitäkään.

Samassa ihmisessä toistuu koko ajan tuo, ettei halua antaa toisille. Ei hyväntekeväisyyteen, ei edes lapsia auttaisi. Eikä kyse ole siitä, että aina häneltä pyydetään. Päinvastoin hän on kyllä saamapuolella huomattavasti paljon enemmän. Sellaista katkeruutta se ei voi olla.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/15 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkyys ja ahneus tekee tuota. Sietäisi jäädä sitten yksin rojujensa keskelle, siinähän hänellä on ne tärkeimmät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuota tarvii sietää, jätätte ulos porukasta vaan.

Vierailija
4/15 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä taloyhtiön talkoot, voitte pyytää maksua hänen osuudestaan jos kaikki muut tekee aina työt.

Vierailija
5/15 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kyseessä taloyhtiön talkoot, voitte pyytää maksua hänen osuudestaan jos kaikki muut tekee aina työt.

Ei voi. Ketään ei voi pakottaa talkoisiin. Jos pihatyöt teetetään taloyhtiön piikkiin, kulut jyvitetään osakkaille.

Lue As. Oy-laki.

Vierailija
6/15 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuule miksi omastaan pitäisi  luopua jos sen eteen on tehnyt töitä? Mikä  prkleen kommariloinen ap on?

Vierailija
7/15 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekkyys ja ahneus tekee tuota. Sietäisi jäädä sitten yksin rojujensa keskelle, siinähän hänellä on ne tärkeimmät.

Yksin on rojujensa keskellä kyllä. Mutta miksi ihmeessä ihmisestä kasvaa tuollainen?

Minä aina ajattelen, että lapsuus muovaa ihmisistä tuollaisia. Mutta millainen lapsuus se on?

Vierailija
8/15 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ainakin ärsyttää, jos joku ostaa minulle lahjoja tai tekee jotain palveluksia. Inhoan sitä velkaanjäämisen ja vastapalveluksen pakottavaa tunnetta. Sitäpaitsi olen äärettömän huono ostelemaan muille mitään lahjoja, nytkin pari tapausta joiden suhteen olen jäänyt "saamapuolelle" kun en vaan kuolemaksenikaan tiedä mitä olisin antanut takaisin ja missä tilanteessa kun ei samanlaistakaan viitsi antaa tai pelkkää rahaa. Saatan sitten tietysti vaikuttaa tuollaiselta kuspäätyypiltä.

Vierailija
9/15 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni ei käynyt äänestämässä, koska ei löytänyt ehdokasta joka olisi juuri hänen asioidensa takana. Ei halua auttaa muita, koska oma vapaa-aika menee siinä hukkaan.

Vierailija
10/15 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ainakin ärsyttää, jos joku ostaa minulle lahjoja tai tekee jotain palveluksia. Inhoan sitä velkaanjäämisen ja vastapalveluksen pakottavaa tunnetta. Sitäpaitsi olen äärettömän huono ostelemaan muille mitään lahjoja, nytkin pari tapausta joiden suhteen olen jäänyt "saamapuolelle" kun en vaan kuolemaksenikaan tiedä mitä olisin antanut takaisin ja missä tilanteessa kun ei samanlaistakaan viitsi antaa tai pelkkää rahaa. Saatan sitten tietysti vaikuttaa tuollaiselta kuspäätyypiltä.

Mun mielestä palveluksista ei jää kiitollisuudenvelkaan, jos ei ole mitään pyytänytkään. Jotkut ihmiset tykkää ostella lahjoja ym. Ei se velvoita tekemään samaa. Yleensä he ehkä lopettavat, kun ei osta lahjoja takaisin.

Vierailija
11/15 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sisko on tällainen ihanan suomalainen "antaja", ja valitsee samanlaisia miehiä. Muistan kun oli isäni 50-vuotisjuhlat ja minulla oli tuolloin jalka kipsissä joten en voinut ajaa. Oltiin sovittu että sisko hakee minut juhliin. (Hän on oikeastaan siskopuoli, meillä ei ole sama isä ja tässä oli kyseessä juuri minun isäni syntymäpäivä)

Kun hänestä ei kuulunut mitään, soitin ja kysyin milloin lähdetään. Hän siinä sitten voivottelemaan että hän kyllä oikein mielellään olisi kyytiä antamassa mutta tänään on hänen miehensä vuoro ajaa eikä mies halua kiertää minun luokseni vaan ajaa suoraan juhliin. Olin aika pöllämystynyt ja kysyin mitenkäs sitten kun isäni odottaa kuitenkin ainoaa lastaan juhliinsa. Sisko vain pahoitteli. Päädyttiin sitten "kompromissiin", minä otin taksin jonnekin heidän reittinsä varteen ja odottelin siellä että noukkivat minut kyytiin ettei miehen tarvitse kiertää.

Toinen hieno esimerkki sattui juuri hiljan. Hänen nykyinen aviomiehensä näytti lapsellisen puolensa. Oma mieheni asuu ulkomailla mutta käy luonani. On taas tulossa ja hänelle tarjottiin keikka kotikaupungissani - on muusikko sivuhommissaan. Hän sanoi että saa kyllä yhden kitaran kulkemaan lentokoneessa mutta toinen menee jo vaikeaksi. Sanoin että eihän tässä hätää, siskon miehellä on sähkökitara jota ei koskaan soita. Kysyin siis siskolta ja hän taas voivottelemaan että hän itse kyllä antaisi vaikka mitä lainaan mutta mies on tarkka kitarastaan. Outoa sinänsä että mokoma kitara on vain koristeena miehen "man cavessa".

En edes kuvitellut että sellaisesta kieltäydytään, itse olisin lainannut ja tullut vielä kaupan päälle keikalle. Olen varmaan sitten ihan hippi näissä jutuissa kun ei tule mieleenkään sanoa "ei" jos joku pyytää jotain sellaista minkä voin antaa.

Sanomattakin siis selvää että sisko tietty pyytää multa vaikka mitä palveluksia kun kyllähän minä joudan kun ei ole lapsiakaan. Ja aina meen. Nykyään tunnen itseni jo hieman aasiksi mutta minkäs luonnolleen tekee.

Vierailija
12/15 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen varmaan sitten ihan hippi näissä jutuissa kun ei tule mieleenkään sanoa "ei" jos joku pyytää jotain sellaista minkä voin antaa.

Olet tainnut sitten olla aikamoinen hepsankeikka jos miehet baarissa vonganneet :D

Vierailija
13/15 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen varmaan sitten ihan hippi näissä jutuissa kun ei tule mieleenkään sanoa "ei" jos joku pyytää jotain sellaista minkä voin antaa.

Olet tainnut sitten olla aikamoinen hepsankeikka jos miehet baarissa vonganneet :D

Sanoin sen minkä voin antaa. Kehoani en voi, en vaan pysty muuta kuin omalle miehelleni. Muussa tapauksessa kyseessä on raiskaus.

Vierailija
14/15 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kuule miksi omastaan pitäisi  luopua jos sen eteen on tehnyt töitä? Mikä  prkleen kommariloinen ap on?

Hyvin pystyt kuitenkin vastaanottamaan, kun sinulle annetaan?

Vierailija
15/15 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siskoni ei käynyt äänestämässä, koska ei löytänyt ehdokasta joka olisi juuri hänen asioidensa takana. Ei halua auttaa muita, koska oma vapaa-aika menee siinä hukkaan.

? Siis olisiko pitänyt äänestää ehdokasta, joka ei ole itselle sopiva? Jos vaikka arvot eivät kohtaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi seitsemän