Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Erityisruokavalioiden huomioiminen juhlissa ja kyläillessä

Vierailija
13.04.2018 |

Minulla todettiin joku aika sitten erityisruokavaliota vaativa tila, sanotaanko nyt vaikka maitoallergia. Olen kertonut asiasta avoimesti lähipiirilleni ja kyseessä on yleisesti tunnettu ja melko yleinen erityisruokavalio.

Onkin vähän yllättänyt, ettei asiaa ole huomioitu. Minut on kutsuttu useamman kerran kylään tai jopa juhliin missä ei ole ollut mitään sopivaa syötävää tai pystyn syömään hyvin vähän esim. pelkkiä kurkkutikkuja. Sitten tulee pahimmillaan kiusallisia tilanteita, kun muut juhlavieraat, jotka eivät tiedä ruokavaliosta, alkavat tuputtaa tai painostaa tyylillä "mene nyt jo ottamaan", "etkö meinaa syödä mitään" jne. Tai alkavat kuittailla, että olenko jollakin huuhaa-dietillä, kun tarjottavat ei kelpaa. Toki yleensä mainitsen tässä kohtaa heillekin erityisruokavaliostani, mutta ärsyttää millainen huomio välillä asiaan kiinnittyy. Useamman kerran olen joutunut poistumaan myös suunniteltua aikaisemmin kaupan tai ravintolan kautta. Nyt olen tosin oppinut kantamaan hätävararuokaa laukussani.

Itse olen kokenut aina kunnia-asiakseni, että kutsumani vieraat viihtyvät ja tuntevat olonsa tervetulleiksi. Siihen kuuluu mielestäni mm. se, että heille varataan sopivaa syötävää.

Kokemuksia, kommentteja?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se on tätä nykytrendin tulosta, kun tuntuu että joka toisella on joku itsediagnosoitu "en voi syödä sitä enkä tätä enkä tota" ja sitten kun nämä rajoitukset suuren työn tuloksena huomioidaan, niin nämä henkilöt syövätkin sitten ihan kaikkea kun "kyllähän sitä voi vähän maistaa". On huudettu sutta liian monta kertaa.

Vierailija
2/5 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhottavaa. Itse en ole millään erikoisruokavaliolla eikä ole allergioitakaan, mutta silti haluan aina varmistua että kaikille vieraille riittää tarpeeksi ruokaa, ja muutakin kuin vaan jotain kurkkutikkuja. Minustakin se on emännän/isännän kunnia-asia, etenkin kun nykyisin löytyy valmisvaihtoehtoinakin vaikka mitä. Usein vielä on niin, että sama ruoka sopii monelle rajoitteelle, esim. vegaaniruoka myös kasvissyöjille ja muna- ja maitoallergikoille, olettaen tietysti ettei mene ristiin mahdollisten muiden rajotteiden kanssa (tyyliin tarjoat vegaanista tomaattikeittoa maidolle ja tomaateille allergiselle).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyrin huomioimaan erilaiset ruokavaliot, kun pidämme juhlia. Minulle on ihan sama, onko "diagnoosi" itse tehty vai lääkärin, vai onko kyseessä ihmisen itsensä halu noudattaa jotain tiettyä ruokavaliota. Kyllä minä pyrin tekemään sellaista ruokaa, että se käy vierailleni.

Itse asiassa vegaanisilla ruuilla ja herkuilla pääsee aika pitkälle - niissä ei ole kananmunaa eikä maitoa nyt ainakaan. Gluteenitonta ruokaa pystyvät syömään myös ne, joilla ei ole keliakiaa, joten gluteeniton kakku on hyvä vaihtoehto.

Ei ole kovinkaan kauaa, kun pidimme sukujuhlat, jossa kaikki oli vegaanista. Yksi kakku ja voileivät olivat lisäksi gluteenittomia. Kakku oli suht työläs - pohjaa piti kokeilla pariin kertaan, että onnistui, mutta menihän se.

Vierailija
4/5 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai se on tätä nykytrendin tulosta, kun tuntuu että joka toisella on joku itsediagnosoitu "en voi syödä sitä enkä tätä enkä tota" ja sitten kun nämä rajoitukset suuren työn tuloksena huomioidaan, niin nämä henkilöt syövätkin sitten ihan kaikkea kun "kyllähän sitä voi vähän maistaa". On huudettu sutta liian monta kertaa.

Just näin. Oikeat keliaakikot saavat tosissaan pelätä onko tarjottava todella gluteenitonta, koska juuri edellä mainitut ihmiset ovat pilanneet gluteenittoman ruokavalion maineen huseerauksellaan.

Vierailija
5/5 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minusta olisi outoa kutsua vain yksi henkilö tai tämä perheineen - ja jättää tämän erikoisruokavalio huomiotta. Aika epäkohteliastakin.

Mutta jos kyse on isommista kutsuista, siellä tuskin voidaan aivan jokaista erikoisruokavaliota huomioida. Tai ei välttämättä edes muisteta, että 20 hengestä joukossa olikin se yksi maitoallergikko, joka pitkän aikaa oli kaikkiruokainen mutta pari vuotta sitten sai tuon diagnoosin. Ei voi olettaa, että tuollaiset muistuttamatta muistetaan.

Sellaisiin kalaaseihin veisin ilman muuta vähän omaa evästä mukanani. Tai jos vaikkapa on kahvittelujuhlista kyse, veisin mukanani yhden leivonnaisen, joka käy minulle, mutta jota muutkin voivat syödä - ikäänkuin tuliaisena siis.