Miten auttaa kaveria tässä tilanteessa?
Kaverini nykyinen exmiesystävä otti kaverininimissä yli 20000€ lainaa, eikä kaverini pystynyt osoittaa syyttömyyttään velkaantumiseensa.
Kaverilla ei todellakaan ole varaa maksaa noita velkoja takaisin, vaikka jonkun mielestä tuo onkin pieni summa.
Eihän kyllä haluaisi maksaakaan, kun on itse joutunut rikoksen uhriksi jolle nyt joutuu maksumieheksi.
Hän ei ole käynyt enää koulussa, eikä vastannut puhelimeen. Avasi sentään oven, kun kävin hänen luonaan. Oli tosi surkeana, enkä yhtään ihmettele.
En halua että kaverin elämä menee hukkaan typerän exänsä takia. Hänet pitäisi saada takaisin jaloilleen, mutta en tiedä mitä tehdä.
Kommentit (31)
Miten voi olla mahdollista ottaa lainaa toisen nimissä? Onko kaveri ihan rehellinen?
Tyhmyydestä yleensä sakotetaan. Katsotte yhdessä miten velalle pystyy sopiman riittävän joustavan takaisin maksuajan.
Eikö tuota asiaa voi riitauttaa? Minä en ainakaan maksanut/jakanut erossa exän salaa tekemiä visa velkoja. Sai pitää ne itsellään.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla mahdollista ottaa lainaa toisen nimissä? Onko kaveri ihan rehellinen?
Tämän minäkin tahtoisin tietää, kyllä ainakin normipankissa sinut tunnistetaan ennenkuin laittelet nimiä lainapapereihin. Ja sillä oletuksella että ap:n kaveri on nainen on tämän exmiehen ollut aika vaikeaa teeskenellä naista pankissa.
Toisen nimissä, kun ei pysty velkaa tekemään omat toimet on edes auttaneet velan syntyy ja nyt siitä pitää vaan itse vastuu kantaa eikä uhriutua siellä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuota asiaa voi riitauttaa? Minä en ainakaan maksanut/jakanut erossa exän salaa tekemiä visa velkoja. Sai pitää ne itsellään.
Kerro ihmeessä miten ex pystyi sinun visalla tekemään salaa velkoja?
Vierailija kirjoitti:
Onhan rikosilmoitus tehty?
Mistä?
Vierailija kirjoitti:
..ja jos eivät ole avioliitossa, niin velanottaja vastaa veloistaan. Jos joku ottaa vaikka minun nimissäni lainaa, pääsee hyvin nopeasti oikeuteen vastaamaan erinäisiin rikossyytteisiin. Ei tuo AP:n skenaario ole mahdollinen ilman rikosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teki omalla visallaan useita tuhansia euroja. Osituksessahan ne mahdollisesti lasketaan yhteiseksi velaksi, et näköjään sitä tiedä? Siinä ei minua tarvittu. Itse sai kuitenkin maksaa omat velkansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
..ja jos eivät ole avioliitossa, niin velanottaja vastaa veloistaan. Jos joku ottaa vaikka minun nimissäni lainaa, pääsee hyvin nopeasti oikeuteen vastaamaan erinäisiin rikossyytteisiin. Ei tuo AP:n skenaario ole mahdollinen ilman rikosta?
Niin, että minä voi vaikka naapurin Pirkon nimissä ottaa lainaa?
Kaveri on voinut ihan omilla pikkukätösillä voinut sen lainan ottaa rakkauden kukoistaessa, mutta nyt kun kaikki on ohi syyttää siitä yksin miestä.
Eikö osituksessa lasketa yhteiseksi velaksi vain elämiseen otetut velat eli jos velkarahalla on maksettu yhteistä vuokraa, ruokaa ym. Se pitää osoittaa. Muutenhan velat on henkilökohtaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teki omalla visallaan useita tuhansia euroja. Osituksessahan ne mahdollisesti lasketaan yhteiseksi velaksi, et näköjään sitä tiedä? Siinä ei minua tarvittu. Itse sai kuitenkin maksaa omat velkansa.
Sinä et näköjään tiennyt avioehdosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, että minä voi vaikka naapurin Pirkon nimissä ottaa lainaa?
Kaveri on voinut ihan omilla pikkukätösillä voinut sen lainan ottaa rakkauden kukoistaessa, mutta nyt kun kaikki on ohi syyttää siitä yksin miestä.
Sitähän tuossa juuri sanoin. Nyt on turha itkeä jos yhdessä otettu lainaa, muutenhan tuo olisi rikos.
Vierailija kirjoitti:
Eikö osituksessa lasketa yhteiseksi velaksi vain elämiseen otetut velat eli jos velkarahalla on maksettu yhteistä vuokraa, ruokaa ym. Se pitää osoittaa. Muutenhan velat on henkilökohtaisia.
Aviomiestä tuskin kutsutaan miesystäväksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä et näköjään tiennyt avioehdosta?
Hyvin tiesin. Sellainen olikin. Aika halvalla pääsin eroon siitä loisesta. Tosin nuo velat sai kuitattavakseen ihan ilman ehtoakin. Ne kun eivät liittyneet elämiseen mitenkään.
Ei exä tarvitse muuta kuin pääayn ap:n verkkopankkiin. Hämmästyisitte miten helppoa on (usein ilman kunnollisia tulojakaan) saada nettihakemuksella kaiken karvaisilta luottofirmoilta vaikka tuo 20000. Tämä siis lähinnä tiedoksi niille, jotka ihmettelee miten pankissa on mennyt läpi tällainen.
Eri asia on, kannattaako verkkopankkitunnuksiaan antaa edes miehen käyttöön. Itse olen antanut,masennuskaudellani en kyennyt itse huolehtimaan raha-asioistani. En onnekseni ole joutunut katumaan erottuani. Tosin mullakin on ollut pääsy exän verkkopankkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän minäkin tahtoisin tietää, kyllä ainakin normipankissa sinut tunnistetaan ennenkuin laittelet nimiä lainapapereihin. Ja sillä oletuksella että ap:n kaveri on nainen on tämän exmiehen ollut aika vaikeaa teeskenellä naista pankissa.
Että te ihmiset olette pihalla. Kyllä näistä on ollut lehdissäkin juttua. Esim voi käydä näin...
>> Matti ottaa salaa Maijan lompakon & verkkopankkitiedot. Matti hakee Maijan tiedoilla pikavippejä ym yhteensä esim 20 000 €. Rahat tulevat Maijan tilille. Matti käy automaatilla nostamassa rahat. Maija ei huomaa yhtään mitään. <<
Jälkeenpäin Maija tietysti tekee rikosilmoituksen Matista. Ja silti vipit voivat jäädä Maijan maksettaviksi! Sillä ei ole väliä seurustelivatko Maija ja Matti. He saattavat olla vain mitälie puolituttuja.
Sinun ainoa keino välttyä tälläisen uhriksi joutumiselta on se että et kertakaikkiaan koskaan ikinä anna toisen ihmisen saada haltuunsa sinun lompakkoa/verkkopankkitietoja/korttia/tunnuksia. Jos joku ne itselleen saa ja sinun nimissäsi vippejä ottaa niin tosi helposti käy niin että vipit jäävät sinun maksettaviksi.
Maksat velan.