Miksi useampi työtön ei perusta pupukurssikoulua?
Oma syyni olla perustamatta on ihan puhtaasti moraaliseettinen; uskon että aikuiset ihmiset eivät hyödy turhasta puuhastelusta.
Mikä on sinun syysi? Muistaen että tuollaisen koulun perustaminen ei vaadi massiivisia pääomia ja siihen saa tukea esim. TE-keskukselta.
Kommentit (7)
Te-keskukse lakkautettiin vuonna 2009. Olet melkein 10 vuotta myöhässä, jos sieltä tukea haluat.
Toiseksi voit kyllä perustaa tuollaisen koulutuksentarjoajan, mutta te-palvelut ei osta sinulta mitään, koska valtion hankinnat pitää kilpailuttaa etkä täytä kriteerejä.
Niin ja jos tulee konkurssi ne puput voi syödä lopuksi.
Kyllä olen työttömäksi jäämisen jälkeen miettinyt sitä. Olin yhdellä uravalmennuskurssilla, ja ihan rehellisesti, olisin vetänyt itse sen paremmin. Siinä on vaan se vika, mikä juuri korostuu vielä soten ja maakuntahallinnon tultua, että se kuka saa pitää niitä kursseja on hyvin kilpailutettua, eli te-keskus (myöhemmin maakuntahallinto/sote) kilpailuttaa valtakunnallisesti esim. kolme firmaa joiden kurssit hyväksytään työttömille te-keskuksen kautta ja niistä maksetaan. Siellä on yleensä voittajina suuret vuokrafirmat; VMP, Spring House, Arrfman jne. Niitä vastaan on aloittelevan yksityisen yhden miehen firman aika vaikea kilpailla. Nyt toivon että hallitus höllentää rajoitteita jotta "kuka vaan" voisi järjestää kursseja ja myydä niitä te-keskukselle.
Kuvittelisin, että kursseja pitäisi saada myös myytyä. Ja eihän ne työttömät niitä itse osta (kai?) eli ensin pitäisi ratkaista ongelma, miten työvoimahallinto saadaan maksajaksi.
Nimeksi tietysti jotain koulua ylevämpää. Vähintään opisto mutta mielellään instituutti.
"Jänöjussius-Instituutin kurssi 'Työnhaun labyrintissä selviäminen' on saanut 110 % positiivisia palautteita osallistujilta"
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen työttömäksi jäämisen jälkeen miettinyt sitä. Olin yhdellä uravalmennuskurssilla, ja ihan rehellisesti, olisin vetänyt itse sen paremmin. Siinä on vaan se vika, mikä juuri korostuu vielä soten ja maakuntahallinnon tultua, että se kuka saa pitää niitä kursseja on hyvin kilpailutettua, eli te-keskus (myöhemmin maakuntahallinto/sote) kilpailuttaa valtakunnallisesti esim. kolme firmaa joiden kurssit hyväksytään työttömille te-keskuksen kautta ja niistä maksetaan. Siellä on yleensä voittajina suuret vuokrafirmat; VMP, Spring House, Arrfman jne. Niitä vastaan on aloittelevan yksityisen yhden miehen firman aika vaikea kilpailla. Nyt toivon että hallitus höllentää rajoitteita jotta "kuka vaan" voisi järjestää kursseja ja myydä niitä te-keskukselle.
Hankintalaki asettuu ikävällä tavalla esteeksi. Jotta sinulta voi ostaa suorahankintana, pitää kurssisi sisältää jotain sellaista, mitä kukaan muu ei Euroopassa tarjoa.
Ei ole tullut mieleen. Voisihan sitä perustaakin.