Yh-isi kyselee neuvoja esiteini-ikäisen tytön kanssa
Olen vähän huono juttelemaan näistä asioista mutta hänellä on karvan kasvu alkanut esim kainaloissa. Hän varmasti haluaisi jonkin veet beauty stylerin, miten tuon asian esille??
T. Yh-isi
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Fiksua, välittävää isää täällä taas urakalla mollataan. Hän haluaa vain osallistua parhaalla mahdollisella tavalla lapsensa kasvatukseen ja elämään eikä ole tällä kertaa täysin varma, kuinka tulee toimia. Ei meistä kukaan osaa aina kaikkea, ei edes kasvatuksen suhteen.
Olisin sitä mieltä, että kysyt tytöltä, haluaako rahaa ja kautta rantain, että oletko muistanut ostaa hygieniatuotteita ja muuta tärkeää.
Ihana isä. Ja tottakai tytöllä (kai) äitikin on, ja kavereita, mutta isä haluaa tehdä parhaansa.
Ehkä äitinä en osaa ajatella, että lapsen pitäisi alkaa sheivaukseen. Ja en osaa ajatella, että hygieniatuotteissa olisi jotain kainosteltavaa. Olenkin siinä vaiheessa, että olen ostanut pojille kondomeja leikittäviksi. Pojille, koska minulla on vain poikia. Mutta tuo karvanpoistomuoti saisi jo poistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksua, välittävää isää täällä taas urakalla mollataan. Hän haluaa vain osallistua parhaalla mahdollisella tavalla lapsensa kasvatukseen ja elämään eikä ole tällä kertaa täysin varma, kuinka tulee toimia. Ei meistä kukaan osaa aina kaikkea, ei edes kasvatuksen suhteen.
Olisin sitä mieltä, että kysyt tytöltä, haluaako rahaa ja kautta rantain, että oletko muistanut ostaa hygieniatuotteita ja muuta tärkeää.
Ihana isä. Ja tottakai tytöllä (kai) äitikin on, ja kavereita, mutta isä haluaa tehdä parhaansa.
Ehkä äitinä en osaa ajatella, että lapsen pitäisi alkaa sheivaukseen. Ja en osaa ajatella, että hygieniatuotteissa olisi jotain kainosteltavaa. Olenkin siinä vaiheessa, että olen ostanut pojille kondomeja leikittäviksi. Pojille, koska minulla on vain poikia. Mutta tuo karvanpoistomuoti saisi jo poistua.
Äitini painosti mua vuosia ajelemaan kainaloni. Ihan siksi, koska kuulemma haisevat muuten jatkuvasti hielle. Kummasti vaan veljeni ei olisi niitä tarvinnut ajella eikä minunkaan kaapista ulos tuloni jälkeen, että ehkä siinä joku oli taustalla.
Mua ahdisti teininä todella paljon, kun oli muutenkin kiusallinen asia eli karvanpoisto. Äidin mielestä se oli turhaa, joten jouduin vaivihkaa ottamaan sheivereitä hänen varastoistaan. Oli inhottava tilanne. Voithan ostaa hänelle sheivereitä ja muita tarvikkeita ja sanoa että voi käyttää jos tarvii, tai antaa kavereille. :)
Ja huom muut! Karvattomuus kainaloissa ei ole todellakaan etupäässä miehiä varten. Hien haju jää helpommin niihin karvoihin. Vaikka onhan ne toki kauniimmat myös, mikäs vika siinä on, jos haluaa pitää kainalot nättinä, kun ei vaadi paljoa vaivaa edes?
Näytä sille jostain alan lehdestä eri pim psakarva mallit ja suosittele jotain?
Vaikka samaa ku mutsilla...?
Osta vaikka sellainen iso meikkilaukku johon sitten pakkaat mm. sheivaus välineet, pikkuhousunsuojia, siteitä ja tamppooneita (aluksi varmasti riittää ne missä on vain parilla pisteellä merkitty vuodon määrä), ehkä paketti kortsuja jo valmiiksi. Jonkin kirjan voisit tyttärelle ostaa, jossa kerrotaan murrosiästä (kirjakaupassa kannataa käydä kysymässä suosittelut)...
Minut kasvatti isä yksin, ymmärsi säästää minut nolouksilta. Ihan itse opin naisten jutut kaverien kautta ja muita seuraamalla. Jos minulla oli jotain niin ihan itse hakeuduin isän juttusille esimerkiksi kun tahdoin rintsikat tai omia höyliä ostaa. Kuukautisilta säästi minut ja hyvä niin! Kaverin kanssa ostin ekat siteet jav siitä eteenpäin touhusin itse. Ja lopulta olin asioista ihan yhtä tietoinen kuin muutkin.
Jos karva kasvaa, anna olla. Jos se tyttöä alkaa häiritä kyllä hän asialle tekee jotain, ehkä pöllii sinulta partahöylän.
Sanotaan, että kainalot ajellaan hygienian ja hienhajun takia ja itsekin ajelin ennen säännöllisesti, ja käytin päivittäin deodoranttia. Kunnes n.25-v kainalot sanoi sopimuksen irti ja tulehtuivat, jos yritinkin ajella tai edes laittaa dödöä. Nyt olen elänyt yli 10 vuotta karvojen kanssa deodorantitta, eikä todellakaan hiki haise, kun joka aamu käyn suihkussa ja pesen kainalot saippualla. Tuore hiki ei haise. En siis ole mitenkään kainaloiden ajelua vastaan, sanonpa vaan.
Olet saanut hyviä neuvoja jo. Omasta kokemuksesta vinkkaan sen verran, että jos tytöllä ei ole vielä kuukautiset alkaneet, niin osta paketillinen terveyssiteitä kuitenkin vaikka heti seuraavalla kauppareissulla. Laita paketti vessan kaappiin, niin että se on helposti löydettävissä.
Mun vanhempani erosivat kun olin lapsi ja tottakai mun kuukautiset alkoivat juuri sinä viikonloppuna kun olin isän luona. Olin vasta 11-vuotias, joten en niitä ihan vielä odottanut eikä isällä tietenkään mitään terveyssiteitä sinkkukämpässään ollut. Kun huomasin menkkojen alkaneen, olin ihan paniikissa, koska en tiennyt miten saisin siteitä, tuntui että hävetti isälle mitään kertoa ja olin oikeasti vielä henkisesti lapsi,joka tahtoi vain äidin, mutta äiti oli parin sadan kilometrin päässä. Lopulta tungin vessapaperia pikkuhousuihin ja sanoin isille että haluan soittaa äidille koska on salaista asiaa. Isä lähti ulos tupakalle jotta mä sain soittaa äidille, joka onneksi oli kotona. Lopulta sitten äiti soitti isälle ja kertoi mitä on tapahtunut ja isä lähti samantien metsästämään mitä tahansa huoltoasemaa tai kioskia mistä sai terveyssiteitä... 😂
Vierailija kirjoitti:
Mua ahdisti teininä todella paljon, kun oli muutenkin kiusallinen asia eli karvanpoisto. Äidin mielestä se oli turhaa, joten jouduin vaivihkaa ottamaan sheivereitä hänen varastoistaan. Oli inhottava tilanne. Voithan ostaa hänelle sheivereitä ja muita tarvikkeita ja sanoa että voi käyttää jos tarvii, tai antaa kavereille. :)
Ja huom muut! Karvattomuus kainaloissa ei ole todellakaan etupäässä miehiä varten. Hien haju jää helpommin niihin karvoihin. Vaikka onhan ne toki kauniimmat myös, mikäs vika siinä on, jos haluaa pitää kainalot nättinä, kun ei vaadi paljoa vaivaa edes?
Miksei ne ole nätit karvoineen? Miksei pidä huolta hygieniasta karvoineen? Pojat enemmän haisee kuin tytöt eli ennemmin poikien ja miesten pitäisi sheivata.
T.se poikien äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei ne ole nätit karvoineen? Miksei pidä huolta hygieniasta karvoineen? Pojat enemmän haisee kuin tytöt eli ennemmin poikien ja miesten pitäisi sheivata.
T.se poikien äiti
Korjaus,tarkennus: meillä pojat haisee enemmän kuin naispuolinen asuja.
Vela -72 kirjoitti:
Olet saanut hyviä neuvoja jo. Omasta kokemuksesta vinkkaan sen verran, että jos tytöllä ei ole vielä kuukautiset alkaneet, niin osta paketillinen terveyssiteitä kuitenkin vaikka heti seuraavalla kauppareissulla. Laita paketti vessan kaappiin, niin että se on helposti löydettävissä.
Mun vanhempani erosivat kun olin lapsi ja tottakai mun kuukautiset alkoivat juuri sinä viikonloppuna kun olin isän luona. Olin vasta 11-vuotias, joten en niitä ihan vielä odottanut eikä isällä tietenkään mitään terveyssiteitä sinkkukämpässään ollut. Kun huomasin menkkojen alkaneen, olin ihan paniikissa, koska en tiennyt miten saisin siteitä, tuntui että hävetti isälle mitään kertoa ja olin oikeasti vielä henkisesti lapsi,joka tahtoi vain äidin, mutta äiti oli parin sadan kilometrin päässä. Lopulta tungin vessapaperia pikkuhousuihin ja sanoin isille että haluan soittaa äidille koska on salaista asiaa. Isä lähti ulos tupakalle jotta mä sain soittaa äidille, joka onneksi oli kotona. Lopulta sitten äiti soitti isälle ja kertoi mitä on tapahtunut ja isä lähti samantien metsästämään mitä tahansa huoltoasemaa tai kioskia mistä sai terveyssiteitä... 😂
Ja siis selityksenä asioihin, jotka nykypäivänä voivat tuntua oudolta. Tuolloin oli lauantai-ilta klo n. 19 ja elintarvikekaupat eivät olleet enää auki. Kännyköitä ei myöskään ollut vaan lankapuhelimilla soitettiin ja niitä oli se yksi kpl kotitaloudessa, sijoitettuna yleensä eteiseen.
Minä en kyllä missään nimessä menisi tytölle sheivausta ehdottelemaan. Ja välineiden hankkiminen on kyllä selvää vihjailua, että kuuluisi ajella niitä karvoja. Kyllä se tyttö jossain vaiheessa ottaa asian puheeksi, kun katsoo aiheelliseksi. Oma tytär otti asian esiin kasiluokan keväällä, että voisi kesällä ajella kainalokarvat. Alapäätään ei sentään ole ruvennut ajelemaan, luojan kiitos.
Missä tyttöpolon äiti tai vanhemmat naispuoliset sukulaiset ovat. Seur. menet varmaan tiedustelemaan, onko pimsasta tullut jo verta. Kaikenlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T.se poikien äiti
Muut ihmiset voi mun puolesta jättää karvat ajamatta. Itse olen vaan huomannut, että haisen enemmän jos on muutaman päivän tauko ajelussa. Miehet vois toki myös ajella kainaloitaan, jos haluavat haista vähemmän, mutten ketään siihen ole vaatimassa - miestä tai naista. Lisäksi omaan silmään karvattomat on nätimmät. Makuasioita.
Minun yh-isäni delegoi nämä ohjeistukset suoraan kouluterkkarille. Kertoi vuosia myöhemmin että aina kun tuli "tiukka paikka" niin soitti terkkarille kouluun ja pyysi että hän keskustelee minun kanssa. Oli 80-luvulla.
Mielestäni se oli hyvä ratkaisu silloin, eipä isäni olisi varmaan osannut puhua kuukautissuojista
Aloituksesta tulee mielikuva, että isä ei haluaisi tyttärensä kehittyvän naiseksi. Miksi muuten on niin kiire hävittää murrosiän merkit?
Kyllä mun mielestä on normaalia, että tytöt sheivaavat kainalokarvat. En suosittele "partahöylää" tai kemiallista poistoa (Veet) nuorille tytöille. Sähköinen sheivauskone on minusta turvallisempi.
Kysy tytöltäsi, että haluaako hän alkaa ajamaan kainalokarvojaan. Voit sanoa, että monet naiset tekevät niin, mutta ei ole pakko. Sitten voitte käydä ostamassa yhdessä sopivan laitteen, jos hän niin haluaa.
Joskus nuoret tytöt eivät uskalla ottaa tuollaisia asioita puheeksi, vaikka halua olisi, joten aikuisen kannattaa aloittaa keskustelu hienovaraisesti.
Esiteinin kainalokarvat tai häpykarvat ei pitäisi kyllä kenenkään mielenrauhaa järkyttää, ei edes sen esiteinin omaa. Toki rahaa pitää antaa hygieniatarvikkeisiin ja hankkia vaikka pari pakettia kertakäyttöhöyliä käytettäväksi. Jälkimmäinen tuskin edes olisi isälle mitenkään vaikeaa. Sen kun katsoo, että puhtaita höyliä on tarjolla, jos tyttö niitä haluaa lainata. Ja kyllä se lainaa ihan omin nokkinensa jos kokee tarvetta.