Kumpaa suosittelette? Ohuoneen vanha parketti täytyy hioa tai vaihtaa tilalle laminaatti
Mietin laminaattia siksi, että saisi erivärisen pinnan ja siten uudistusta. Vai onko järkevämpi vaan hioa parketti?
Kommentit (35)
No se on makukysymys. Nythän on muotia vanha kulunut parketti. Pohdin voisiko parketin säästää.
Parketti, jos vaan mitenkään mahdollista! Voihan senkin mahdollisesti sävyttää.
Me hiottiin meidän kulunut parketti. Tuli ihan eri värinen, kun sävy kirkastui. Suosittelen! Parketti on paljon miellyttävämpi kuin laminaatti.
Vaihtaisitko posliiniastiaston muovikippoihin? Tuskin.
Kiitos kommenteista. Hiomista ajattelin itsekin mutta tuttu ehdotti laminaattia niin aloin epäröidä. T.ap
Asutko kerrostalossa ja ei alimmassa kerroksessa? Siinä tapauksessa laminaatti pilaa naapurisopusi alakertalaisten kanssa, sillä se on yllättävän äänekäs. Eikä mitenkään kiva muutenkaan, joten parkettia hiomaan vain reippaasti!
Hio ja siihenhän voi laittaa sävytetyn lakan jos haluat muutosta.
Jos on kusenkeltainen parketti, niin pois. Mutta ei laminaattia. Mielummin vaikka korkkivinyyli. Jo äänimaailmankin takia.
parketinkin voi halutessaan sävyttää uudelleen. Vanha parketti hiotaan ensin ja sitten lakka päälle. Kuultolakkauksella saa upean, vaalean sävyn, joka tuo valoa huoneeseen. Vanhat parketit ovat usein tumman ja tunkkaisen sävyisiä, mutta vaalea kuultolakka freesaa ne kertaheitolla.
Meillä on tästä aiheesta välillä vääntöä kotona. Mies tekee remontteja työkseen, minä työskentelen suunnittelupuolella, ei missään nimessä samoissa tai edes samanlaisissa kohteissa. Mies laittaisi nopsaan laminaatin, minä ehdottomasti pitäisin parkettimme. Minua ei edes haittaisi sen rosot, jos niistä joku hionnan jälkeen vielä näkyisi.
Parketti on miellyttävämmän tuntuinen lattia, laminaatti on kalseahko ja "halvan tuntuinen"
Kevyt hionta ja Betolux betonilattiamaali.
Hinta on sama. Eli kyse on siitä, mitä haluatte.
Me laitoimme päälle korkin. On lämmin ja hiljainen.
Emme halunneet pakettia, koska se oli keltasävyinen.
Minä vihasin edellisen asunnon mosaiikkitammiparkettia. Arka materiaali, aivan liian pehmeä, lakka keräsi kaiken tarttuvan, ikkunoiden ja ovien alta irvisteli, kolhujen ja kosteuden arka. Inhottava lattia, aina sai varoa, varsinkin keittiössä. Leikatun kurkkusiivujen puolikkaat jäivät keittiössä lattiaan kiinni jos ei heti huomannut.
Uudessa asunnossa on laminaatti ja kaikki kommentit täällä laminaattia vastaan on ihan ihmeellisiä. Ei muuten ole kylmä, ei äänekäs (käsittämätöntä että joku pitää parketin äänimaailmaa miellyttävänä, täh? se on lattia eikä sinfoniaorkesteri) ei halvan näköinen vaan nätti ja helppohoitoinen, huoleton.
Minun ei ole tarvinut kohta kolmeen vuoteen miettiä lattiaa, luojan kiitos. Verrattuna 10 edelliseen vuoteen - hei varokaa parkettia, hei parkettia pitää varoa, hei ei märkiä kenkiä parketille, hei ei voi tulla korkokengillä, hei äkkiä imuroidaan pikkukivet, hei kuivaa heti se mehu läikkyi, hei ei voi tuulettaa kun sataa ja laitoithan ikkunan kiinni, ei voi jättää parvekkeen ovea auki. Että oli turha murhe, ihan tyhmä parketti. Minä EN halua miettiä enää koskaan elämässäni lattiaa yhtään hetkeä tämän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Minä vihasin edellisen asunnon mosaiikkitammiparkettia. Arka materiaali, aivan liian pehmeä, lakka keräsi kaiken tarttuvan, ikkunoiden ja ovien alta irvisteli, kolhujen ja kosteuden arka. Inhottava lattia, aina sai varoa, varsinkin keittiössä. Leikatun kurkkusiivujen puolikkaat jäivät keittiössä lattiaan kiinni jos ei heti huomannut.
Uudessa asunnossa on laminaatti ja kaikki kommentit täällä laminaattia vastaan on ihan ihmeellisiä. Ei muuten ole kylmä, ei äänekäs (käsittämätöntä että joku pitää parketin äänimaailmaa miellyttävänä, täh? se on lattia eikä sinfoniaorkesteri) ei halvan näköinen vaan nätti ja helppohoitoinen, huoleton.
Minun ei ole tarvinut kohta kolmeen vuoteen miettiä lattiaa, luojan kiitos. Verrattuna 10 edelliseen vuoteen - hei varokaa parkettia, hei parkettia pitää varoa, hei ei märkiä kenkiä parketille, hei ei voi tulla korkokengillä, hei äkkiä imuroidaan pikkukivet, hei kuivaa heti se mehu läikkyi, hei ei voi tuulettaa kun sataa ja laitoithan ikkunan kiinni, ei voi jättää parvekkeen ovea auki. Että oli turha murhe, ihan tyhmä parketti. Minä EN halua miettiä enää koskaan elämässäni lattiaa yhtään hetkeä tämän jälkeen.
Kyseessä ei tietenkään voi olla se, että eri ihmisiä haittaavat erilaiset asiat.
Jos nyt ajattelet asiaa ihan akustiikan kannalta, niin erilaiset pinnat heijastavat ääniaaltoja erilaisilla tavoilla. Kovemmat pinnat heijastavat nopeammin, pehmeät hitaammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä ei tietenkään voi olla se, että eri ihmisiä haittaavat erilaiset asiat.
Jos nyt ajattelet asiaa ihan akustiikan kannalta, niin erilaiset pinnat heijastavat ääniaaltoja erilaisilla tavoilla. Kovemmat pinnat heijastavat nopeammin, pehmeät hitaammin.
Se on lattia eikä konsertti.
Ei lakattua parkettia voi millään enää kuultokäsitellä niin että tulisi hyvän näköinen. Aiemmin lakattu puun pinta on imenyt lakkaa epätasaisesti ja kun hio niin sitä myös jää sinne puuhun, että silleen.
Suosittelisin sinnittelemään vanhalla pareketilla vielä muutaman vuoden ja sitten purkaa (lautapareketti?) ja hyvä laminaatti tilalle.
Laminaatti on kylmä lattiamateriaali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on lattia eikä konsertti.
Tämä juuri on pointtini! Se on lattia, en halua, että se pitää konserttia, kun sillä kävelee koira tai lapset leikkivät sen päällä! On sen verran kokemusta laminaatista (siinä kodissa asuessamme meillä ei ollut koiraa eikä lapsia, mutta sen perusteella tiesimme, että tällaista ei todellakaan kannata väen vängällä hankkia).
No minä en laittaisi laminaattia missään nimessä, koska se tuntuu epämiellyttävältä ja kaikki siihen liittyvä äänimaailma on epämiellyttävää. Mutta tämä on vain mun mielipiteeni.