Eturauhasen TUIP-leikkaus, kokemukset?
Olen 60-vuotias mies ja minulle on varattu aika TUIP-leikkaukseen (siis ei varsinainen höyläys eli TURP) vaihtelevien virtsaamisvaivojen takia. Eturauhanen on hieman suurentunut (noin 33 ml) ja siinä on pitkään ollut tulehdustaipumusta. Vuosi sitten oli kaksi virtsatulehdusta, sen jälkeen olen ollut varmuuden vuoksi estoantibiootilla. Virtsasuihku on mittauksissa aika vaatimaton. Haluaisin kuulla kokemuksista nimenomaan TUIP-tyyppisestä leikkauksesta: Onko johtanut parempaan virtsasuihkuun? Onko siemensyöksy kääntynyt sisään päin vai säilynyt normaalina? Onko virtsan pidätyskyky säilynyt hyvänä? Kaiken kaikkiaan: Kannattatiko kokemuksen mukaan mennä TUIP-tyyppiseen leikkaukseen.
Kommentit (9)
Minulle tehtiin TURP-leikkaus 58 vuoden ikäisenä. Virtsaus parani, mutta hinta oli kova. Leikkaus tuhosi siemensyöksyn kokonaan ja orgasmin lähes täysin. Seksi loppui käytännössä siihen ja tuntui, että niin loppui muukin elämä. Ajatus narun jatkoksi menemisestä on ollut aika usein mielessä. Leikkaussaliharjoittelija ei kyllä tiedä asiasta mitään. Viheliäinen toimenpide, miestä ei paljon pahemmin voisi tuhota. Pahinta oli, että näitä asioita ei kerrottu etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tehtiin TURP-leikkaus 58 vuoden ikäisenä. Virtsaus parani, mutta hinta oli kova. Leikkaus tuhosi siemensyöksyn kokonaan ja orgasmin lähes täysin. Seksi loppui käytännössä siihen ja tuntui, että niin loppui muukin elämä. Ajatus narun jatkoksi menemisestä on ollut aika usein mielessä. Leikkaussaliharjoittelija ei kyllä tiedä asiasta mitään. Viheliäinen toimenpide, miestä ei paljon pahemmin voisi tuhota. Pahinta oli, että näitä asioita ei kerrottu etukäteen.
Todella ikävä kuulla, otan osaa. Kannattaisi varmasti puhua seksuaaliterapeutin kanssa, tuollaisen leikkauksen jälkeen sellaista mahdollisuutta pitäisi jopa tarjota.
https://www.kaypahoito.fi/nak01215
Suurentuneen eturauhasen höyläysleikkauksen ja halkaisuleikkauksen vaikutus seksuaalitoimintoihin
TUIPin (halkaisuleikkauksen) jälkeen saattaa esiintyä vähemmän retrogradista ejakulaatiota kuin TURP:n (höyläysleikkaus) jälkeen. Kumpikaan ei ilmeisesti aiheuta erektiohäiriöitä.
(Retrogradinen ejakulaatio on ns. kuiva siemensyöksy, jossa siemenneste purkautuu virtsarakkoon.)
TURP
https://www.kaypahoito.fi/nak01218
Suurentuneen eturauhasen höyläysleikkauksen vaikutus erektioon
Erektion laatu ei ilmeisesti huonone TURP:n jälkeen, mutta retrogradisen ejakulaation takia potilaat kokevat potenssin huonontuneen.
Mulle tehtiin TURP 54 vuoden iässä. Siemensyöksy kääntyi sisäänpäin eli jälkikasvua ei sitten enää. No nykyisessäkin tarpeeksi. Orgasmi sen sijaan parani!
Millä menetelmällä ja missä tehtiin, perinteinen/laser? Eikö siemensyöksyn menetystä orgasmissa huomaa?
Hän kysyi "Eturauhasen TUIP-leikkaus, kokemukset?", mutta sinä vastaat muuta!
kannattaa lukea eturauhasenhoylays.blogspot.com/2018/01/
Näin Taysissä osataan eturauhasenhöyläys:
https://www.iltalehti.fi/seksuaalisuusjasuhteet/a/641796a2-f390-4ce4-a3…
Artikkelissa lääkäri toteaa, että tapahtunut on harvinaista. Sitä se ei kuitenkaan ole:
- useiden (isojen) tutkimusten mukaan 50%:lla miehistä orgasmi tuhoutuu kokonaan tai osittain
- Peyronien taudin riski kasvaa 16-kertaiseksi normaaliin 3...10% nähden
- toimenpiteen jälkeen asetetaan 3-tie katetri. Tutkimusten mukaan se aiheuttaa Peyronien taudin joka kuudennelle.
- netin keskustelupalstoilta sekä Suomesta että muualta löytyy lukematon määrä vastaavia kokemuksia
Taysin johtajaylilääkäri Juhani Sand totesi tapahtuneen jälkeen, että on aivan normaalia että toimenpiteet Taysissä epäonnistuvat. Asialle ei voi eikä kannata tehdä mitään.
Olen ollut itse mukana leikkaussalihoitajaharjoittelijana muutamassa TURP-leikkauksessa joten sanon vain sillä perusteella että käsittääkseni potilas hyötyy todella paljon toimenpiteestä, ja se vaikuttaa erittäin positiivisesti hänen elämänlaatuunsa.