Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten niin moni täällä voi väittää tulevansa kotihoidontuella toimeen mainiosti, mutta pienellä palkalla se on hankalaa?

Vierailija
09.04.2018 |

Selittäkää tämä minulle! Onko kotihoidontuella olevilla kotona omat setelipainot? Pienipalkkaisena en käsitä tätä asiaa alkuunkaan. Kaikki nimittäin tuppaa menemään mitä tulee. Ei olisi mikään todellinen vaihtoehto jäädä kotiin, jos tulot sen takia tippuisivat vielä merkittävästi lisää.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkan eteen tehdään töitä. Syytäkin valittaa, jos palkka on huono. Tuet taas ovat ilmaista rahaa tyhjästä. Ei pidä valittaa jos saa sentinkin rahaa kotona lorvailusta

Vierailija
22/32 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä on käsittääkseni tutkittukin, eli kotihoidontuella ja myös opintotuella elävät kokevat tulevansa toimeen ihan hyvin pienillä tuloilla, kun taas pienituloiset / työttömät kokevat köyhyyden ahdistavana ja rajoittavana, sekä vaikeana hallita.

Selitys muistaakseni oli että ensimmäiselle ryhmälle ”köyhyys” oli valinnaista ja tilapäistä, siihen suhtauduttiin positiivisella tavalla haastavana elämänvaiheena joka menee ohi. Ihmisellä ei ole ”köyhän” identiteettiä, ei tunnetta huonommuudesta, ei voimattomuutta, ei pelkoa tulevaisuudesta.

Tuo stressittömyys tekee myös sen että taloudenpito helpottuu.

Toki jo kerätty omaisuus vaikuttaa joillakin, mutta noilla psykologisilla tekijöillä on iso merkitys.

Minä ajattelen ja ajattelin noin.

Vaikka olin yksin lapseni kanssa, en pelännyt enkä panikoinut huomista.

Lapsen kasvaessa myös menot lisääntyvät: parivuotias on tyytyväinen paljon vähempään kuin kolmetoistavuotias.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veronmaksajaraataja kirjoitti:

Hävetkää, loiset! Muuttakaa rapakon taakse. Siellä ette voi elää tuttiyhteiskunnassa muiden ruokittavana ikiaikaisesti.

Et taida tietää että yhteiskunnallisesti ajateltuna kodinhoidontuen maksaminen vanhemmalla tulee halvemmaksi kun päivähoitopaikka, johon menee verotuloja paljon enemmän lasta kohti.

Tämä on täysin kiinni kotiin jäövän vanhemman tuloista. Ei voi tehdä tuollaista yleistystä.

T. Äiti joka maksaa veroja yli 2 tonnia kuussa

Vierailija
24/32 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotihoidontuen määrä riippuu vastaajasta. Joillekin se on todella vain se n. 260€ nettona kuukaudessa ja ehkä yhdestä lapsesta lapsilisä alle 100€. Toiset taas saavat tuon kh-tuen päälle hoitolisää, yh-korotusta, asumistukea, kuntalisää ja ehkä vielä toisesta alle 3v lapsesta kh-tukea, jolloin puhutaan jo monista sadoista euroista, ehkä yli tonnista. Ja jos lapsia on useampi, saa lapsilisääkin jo monta sataa. Oletettavasti tälläisessä tapauksessa perheen muut lapset eivät ole päivähoidossa tai jos ovat, niin maksuttomassa tulojen vuoksi tai jonkun erityistarpeen takia ja osa jo koulussa, jossa syövät niinikään ilmaiseksi.

Kotihoidontukea ja kotihoidontukea ei voi siis keskenään vertailla puhumatta todellisista summista, mitä kukin saa.

Tuo hoitolisä on korkeintaan 181€ bruttona, eli tuosta vielä menee vero. Ja jos lapsia on useampi saa toki enemmän lapsilisää, mutta kyllä niitä kulujakin aika paljon enempi on. Lisäksi lapsilisä on erillinen maksu kotinhoidontukia keskenään verrattaessa. Lapsilisäthän saa muutenkin samansuuruisena vaikka olisi töissä. Jos on yh niin silloin ei todennäköisesti ole miehen tuloja lapsen kasvatuksessa, elatusmaksuja lukuunottamatta, niiden suuruuksista en niin tiedä, myönnän. Yh-korotuksesta kotihoidontuessa en ole kuullut. Kuntalisä taitaa olla 50-250€ välillä eli jos saa tuota isointa niin se nyt vaikuttaa jonkin verran. Kovin monessa kunnassa ei taideta vain lisää maksaa. Myöskään asumistuella ei ole kotihoidontukeen lisäävää vaikutusta.

Ja täytyy kyllä sanoa että ei se yksi lämminruoka koulussa saatuna juuri kuluja vähennä. Jos tekee normaalia kotiruokaa niin yhden lapsen lämpimänruoan annokseen tuskin montaa euroa menee, ehtivät vielä paljon syödä kotona senkin jälkeen kun koulusta pääsevät. Muun muassa toivottavasti ainakin vielä yksi lämminkin ruoka kotona on tehtävä.

En siis usko että kotihoidontuella kukaan rikastumaan pääsee ja sitähän maksetaan vain alle 3-vuotiaista lapsista ja jos tänä aikana kotona on yli 3-vuotiaita alle kouluikäisiä, heistä saa bruttona 65€. Suurinosa varmasti saakin sitä peruskotihoidontukea, korkeintaan muutaman kympin hoitolisällä.

Saa korjata jos olen väärässä.

Kyllä se on noin pienissä summissa iso ero, että saako kh-tukea 315€ bruttona vai 315€ + 181€ bruttona.

Mun lapset syö viisi kertaa viikossa hoidossa aamupala, lounas ja välipala. Loma-aikoina menee huomattavasti enemmän ruokaan rahaa, se yksikin lämmin ateria kyllä vaikuttaa, kun sen saa 5x viikossa, kuten koulussa. Meillä tosin ei ole ilmainen päivähoito tietenkään, koska ollaan työssäkäyviä.

Itsellä myös toinen lapsi on tullut "halvemmaksi" kuin esikoinen, koska niin paljon on säästynyt vanhemmalta nuoremmalle. Ensimmäisen kohdalla ostettiin kaikki erikseen, vaikkakin toki monia juttuja myös käytettynä

Pointtisi noista kulujen erottelusta ovat sinänsä valideja, mutta yritin tuoda ilmi sitä, että toiset puhuvat kh-tuella pärjäämisestä, kun todellisuudessa saavat useita eri tukia (kh-tuki yhdestä tai kahdesta lapsesta, hoitolisä, kuntalisä, asumistuki) ja sitten nämä ihmettelevät huuli pyöreänä, että miten ei muka pärjää kh-tuella kun heillä menee niin hyvin ja se on vaan valinnoista kiinni ja leivo itse leipää niin säästää. Ei puhuta siis alkuunkaan samoista kh-tukisummista, kun vertaillaan, että kuka pärjää hyvin ja kuka ei. Tämä on hämärtynyt ihmisillä pahasti tässä tukiviidakossa.

Vierailija
25/32 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se niin vaan on! Koska kotihoidon tuella on itse kotona, voi säästää ruuan laitossa eikä tarvi yhtään mitään itse. Tulin ihan hyvin toimeen 11 vuotta kotiäitinä, enimmäkseen sillä kotihoidon tuella, tai äitiyspäivärahalla, joka oli pienempi kuin kotihoidon tuki.

Nyt oon ollut neljä vuotta työelämässä lähes kolmen tonnin bruttopalkalla. Eikä rahat riitä mihinkään! Olen onnistunut ajautumaan pikavippikierteeseen, kun on pakko olla auto, vaatteita, kauneudenhoitoa, lapsille eineksiä mussutettavaksi kun ei itse ehdi kotiin... Mitään rahallista hyötyä työnteosta ei kyllä ole!

Vierailija
26/32 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotona ollessa ehtii puuhata ja pihistellä kaikesta. Ei ole ongelma lähteä jonkun tietyn halvan tuotteen X perässä ostoksille pitkän matkan päähän, ehtii leipoa itse leivät, keitellä mehut ja hillot, ommella vaatteita kierrätysmateriaalista, kiertää kirpputoreja talvikenkien tai farkkujen perässä ja niin edelleen. Työssäkäyvällä ei ole tällaiseen useinkaan jaksamista saati aikaa. 

Minulla ei kyllä ollut yöt huonosti nukkuvan pienen lapsen vanhempana energiaa mihinkään ylimääräiseen. 😥

Vierailija
27/32 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hävetkää, loiset! Muuttakaa rapakon taakse. Siellä ette voi elää tuttiyhteiskunnassa muiden ruokittavana ikiaikaisesti.

Et taida tietää että yhteiskunnallisesti ajateltuna kodinhoidontuen maksaminen vanhemmalla tulee halvemmaksi kun päivähoitopaikka, johon menee verotuloja paljon enemmän lasta kohti.

Tämä on täysin kiinni kotiin jäövän vanhemman tuloista. Ei voi tehdä tuollaista yleistystä.

Kommenttini tarkoitti sitä että yhteiskunnalle maksaa enemmän järjestää yhdelle lapselle päiväkotipaikka kun maksaa kotihoidontukea. Siksi niitä kuntalisiä maksetaan kun kunnalle halvempaa jos mahdollisimman moni hoitaa kotona.

Vierailija
28/32 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidontuella ollaan pari vuotta, sen aikaa kituutteleekin, eikä tarvitse esim. remontoida asuntoa tms. Palkkatuloilla ollaan kymmeniä vuosia, joutuu ostamaan ja uusimaan kodinkoneita, huonekaluja, tehdä remontteja yms. ja köyhyys aktuaalistuu. 

Vierailija
29/32 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkan eteen tehdään töitä. Syytäkin valittaa, jos palkka on huono. Tuet taas ovat ilmaista rahaa tyhjästä. Ei pidä valittaa jos saa sentinkin rahaa kotona lorvailusta

Tämä ei ollut minun pointtini. Arvostan ihmisiä, jotka hankkivat lapsia. Kotona lasta hoitava ei todellakaan vietä aikaansa lorvailen. Lasten hoitaminen on kovaa työtä.

Ap

Vierailija
30/32 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tartte maksaa liikkumista töihin.

Eikä kalliimpia safkoja.

Vierailija
31/32 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vau, huipputulot! Voiko kysyä mitä teet työksesi? Vai mistä tulosi kertyvät?

Vierailija
32/32 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotihoidontuen määrä riippuu vastaajasta. Joillekin se on todella vain se n. 260€ nettona kuukaudessa ja ehkä yhdestä lapsesta lapsilisä alle 100€. Toiset taas saavat tuon kh-tuen päälle hoitolisää, yh-korotusta, asumistukea, kuntalisää ja ehkä vielä toisesta alle 3v lapsesta kh-tukea, jolloin puhutaan jo monista sadoista euroista, ehkä yli tonnista. Ja jos lapsia on useampi, saa lapsilisääkin jo monta sataa. Oletettavasti tälläisessä tapauksessa perheen muut lapset eivät ole päivähoidossa tai jos ovat, niin maksuttomassa tulojen vuoksi tai jonkun erityistarpeen takia ja osa jo koulussa, jossa syövät niinikään ilmaiseksi.

Kotihoidontukea ja kotihoidontukea ei voi siis keskenään vertailla puhumatta todellisista summista, mitä kukin saa.

Tuo hoitolisä on korkeintaan 181€ bruttona, eli tuosta vielä menee vero. Ja jos lapsia on useampi saa toki enemmän lapsilisää, mutta kyllä niitä kulujakin aika paljon enempi on. Lisäksi lapsilisä on erillinen maksu kotinhoidontukia keskenään verrattaessa. Lapsilisäthän saa muutenkin samansuuruisena vaikka olisi töissä. Jos on yh niin silloin ei todennäköisesti ole miehen tuloja lapsen kasvatuksessa, elatusmaksuja lukuunottamatta, niiden suuruuksista en niin tiedä, myönnän. Yh-korotuksesta kotihoidontuessa en ole kuullut. Kuntalisä taitaa olla 50-250€ välillä eli jos saa tuota isointa niin se nyt vaikuttaa jonkin verran. Kovin monessa kunnassa ei taideta vain lisää maksaa. Myöskään asumistuella ei ole kotihoidontukeen lisäävää vaikutusta.

Ja täytyy kyllä sanoa että ei se yksi lämminruoka koulussa saatuna juuri kuluja vähennä. Jos tekee normaalia kotiruokaa niin yhden lapsen lämpimänruoan annokseen tuskin montaa euroa menee, ehtivät vielä paljon syödä kotona senkin jälkeen kun koulusta pääsevät. Muun muassa toivottavasti ainakin vielä yksi lämminkin ruoka kotona on tehtävä.

En siis usko että kotihoidontuella kukaan rikastumaan pääsee ja sitähän maksetaan vain alle 3-vuotiaista lapsista ja jos tänä aikana kotona on yli 3-vuotiaita alle kouluikäisiä, heistä saa bruttona 65€. Suurinosa varmasti saakin sitä peruskotihoidontukea, korkeintaan muutaman kympin hoitolisällä.

Saa korjata jos olen väärässä.

Kyllä se on noin pienissä summissa iso ero, että saako kh-tukea 315€ bruttona vai 315€ + 181€ bruttona.

Mun lapset syö viisi kertaa viikossa hoidossa aamupala, lounas ja välipala. Loma-aikoina menee huomattavasti enemmän ruokaan rahaa, se yksikin lämmin ateria kyllä vaikuttaa, kun sen saa 5x viikossa, kuten koulussa. Meillä tosin ei ole ilmainen päivähoito tietenkään, koska ollaan työssäkäyviä.

Itsellä myös toinen lapsi on tullut "halvemmaksi" kuin esikoinen, koska niin paljon on säästynyt vanhemmalta nuoremmalle. Ensimmäisen kohdalla ostettiin kaikki erikseen, vaikkakin toki monia juttuja myös käytettynä

Pointtisi noista kulujen erottelusta ovat sinänsä valideja, mutta yritin tuoda ilmi sitä, että toiset puhuvat kh-tuella pärjäämisestä, kun todellisuudessa saavat useita eri tukia (kh-tuki yhdestä tai kahdesta lapsesta, hoitolisä, kuntalisä, asumistuki) ja sitten nämä ihmettelevät huuli pyöreänä, että miten ei muka pärjää kh-tuella kun heillä menee niin hyvin ja se on vaan valinnoista kiinni ja leivo itse leipää niin säästää. Ei puhuta siis alkuunkaan samoista kh-tukisummista, kun vertaillaan, että kuka pärjää hyvin ja kuka ei. Tämä on hämärtynyt ihmisillä pahasti tässä tukiviidakossa.

Ymmärsin siis kommenttisi tarkoituksen väärin, pahoittelut. Olet täysin oikeassa että tämä vertailu on mahdotonta koska kaikki tuet ja perheen muut tulot ja omaisuus täytyisi tietää. Siksi lähdinkin käytännönläheisemmin selvittämään juuri tätä puheena olevaa kotihoidontukea ja sen suuruutta.

Ja myös se on täysin totta että noin pienissä summissa pienikin lisä on tuntuva. Lähinnä vaan itse tarkoitin sitä että kotihoidontuen loppusumma on joka tapauksessa pieni vaikka kaikki lisät siihen saisikin.