Informaatiotutkimus
Onko kukaan opiskellut informaatiotutkimusta? Itse pohdin alanvaihtoa, haluan hoitoalalta pois. Mitä pidit informaatiotutkimuksen opinnoista? Onko työllistyminen vaikeaa tai mahdotonta? Millainen palkka on?
Kommentit (7)
Ei ole työpaikkoja, ei ainakaan yliopistokaupunkin lähellä. Palkat huonompia kuin siivoojalla.
En suosittele. Vähän työpaikkoja ainakin pääkaupunkiseudulla.
Periaatteessahan voisi informaatiotietieteitä opiskelemalla päästä muuallekin kuin kirjastoon, esim. rekisterien ylläpitäjäksi. Koulutus on kuitenkin Suomessa suunnattu lähinnä sinne kirjastomaailmaan. AMK-pohjaisella ja yliopistokoulutuksella ei käytännön kannalta ole kauheasti eroa paitsi tulevan palkkauksen kannalta. Asutko opintoja tarjoavassa kaupungissa?
Kirjastonhoitajalle informaatiotutkimuksen aineopinnot ovat pakolliset - olen suorittanut sivuaineena, koska pääaineeni on jokin muu. Jos opiskelisit pääaineena maisteriksi, uskon että työllisyysnäkymät ovat hyvät ja monipuoliset - sikäli kuin olen seurannut nuorten kollegoiden etenemistä urallaan.
Katso täältä: https://www10.uta.fi/opas/oppiaine.htm?opsId=70&uiLang=fi&lang=fi&lvv=2…
Palkkaus on tietenkin alakohtaista. Kirjastoalalla ei rikastu, mutta jos etenet esimiestasolle esim. pääkaupunkiseudulla, palkalla alkaa jo pärjätä :)
Tsemppiä alanvaihtoon!