Miksi kouluun menevillä on AINA reppu selässä?
Tai sitten joku laukku (myös pojilla!). Näyttää joltain matkustuskeskukselta, kun kaikilla on hillitön määrä tavaraa mukana.
Kommentit (25)
Olen ihmetellyt samaa. Miksi kouluun ei voi vaan mennä kahta kättä iloisesti heilutellen? Miksi raahata sitä reppua mukanaan?
Koska kouluissa ei ole kaappeja ja koska läksyt.
Koska reppua ei ole suuniteltu eikä tarkoitettu käytettäväksi rintapuolella.
Luokkakaverini käytti aikanaan Alkon muovikassia. Reppu on kuitenkin korrektimpi vaihtoehto.
Olin tässä hiljattain tilapäisesti kyynärsauvojen varassa, jolloin huomasin kuinka kätevä käsilaukkukokoa oleva reppuni oli niin sisällä kuin ulkona liikkuessa. Olin jättänyt lahjaksi saamani repun melkein käyttämättä, koska ajattelin, ettei se sovi aika isopoviselle naiselle, mutta olinkin väärässä, itse asiassa repun käyttäminen suoristaa sopivasti selän, enkä kulje niin kumarassa ja povikin näyttää pienemmältä. Hankin jo isomman repun ja sillä todellakin jaksaa ja on helpompi kantaa kuin käsikassilla. Suosittelen KUNNOLLISTA reppua kaikenikäisille.
Miten olet oppinut kirjoittamaan koulua käymättä? Lukutaidosta ei voi vielä olla varma.
Voi vitsi että olin kakarana kateellinen pojille, koska heillä oli koulureput! Meillä tytöillä ei ollut. Tyttöjen ei yksinkertaisesti kuulunut käyttää reppuja, ei niitä heille edes valmistettukaan. Se poikien reppuksin oli aina samanlainen: myrkynvihreästä paksusta kankaasta tehty, ruskein nahkaremmein. Aina sama malli ja väri, joka oli myös miehillä, jotka kävi savotoissa ja puuhommissa, kirveen varsi vaan pilkotti repunsuusta.
Tytöille oli omat laukkunsa, ne oli keinonahasta tehtyjä ja niissä oli pitkä hihna, josta ne laitettiin viistosti olalle. Ne oli siis paljon epäkäytännöllisempiä kuin poikien selkäreput. Esim. kun hiihdettiin kouluun, niin koululaukku paukutti koko ajan ikävästi kylkeen tai reiteen ja teki olemisen muutenkin toispainotteiseksi. Reppu selässä olisi ollut paljon helpompi hiihtää.
En muuten muista, milloin reppuja alkoi ilmestyä myös tytöille, olisiko joskus 80- tai 90-luvulla? Omalla tyttärelläni oli myös kouluun lähtiessään koululaukku, ei reppu. Hän aloitti koulun v. -79.
Oppikouluajoilta muistan yhden hippityypin, joka oli keksinyt mielestään radikaalin idean: hän kantoi koulukirjansa ruskeassa säkissä olalla. Ei sekään kauhean kätevää varmaan ollut, mutta olihan erikoista. Oppikoulun pojilla ei muutenkaan tainnut enää olla reppuja, olisiko ollut ihan salkkuja heillä. Hehän olivat jo isoja miehiä, ainakin mielestään.
Reppu on kätevä, jää kummatkin kädet vapaaksi ja reppuun mahtuu paljon. Se myös harjoituttaa ryhtiä paremmin kuin se pikkutyttöjen koululaukku, joka saattoi vääntää selkää sivulle päin kallelleen, jos laukku oli painava, ja hihna painoi ilkeästi kaulaa toiselta puolelta.
Mitä ihmeen väärää näet koululaisten repuissa? Missäs heidän pitäisi mielestäsi koulutarvikkeensa kuljettaa?
Niinpä. Olisin valmis maksamaan että käyttäisivät ihan mitä tahansa muuta kun paskaista kånken-reppua. Mieluummin vaikka joku muovikassi.
Minkä sortin idiootti tämän keskustelun aloittaja olet? Repuissa kannetaan koulukirjat, tarvittavat paperit, penaali ja sen sisältö, liikuntavarusteet+ muut ylimääräiset (välipalat, öljyt mopoon itsellä...). Meillä on koulussa kaapit, mutta ei siellä aina voi tavaroita pitää... Tulee läksyjä, täytyy lukea kokeisiin, liikuntavarusteet viedä kotiin...
Harvinaisen typerä kysymys keskustelun aloittajalta, käsilaukussako pitäisi kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi vitsi että olin kakarana kateellinen pojille, koska heillä oli koulureput! Meillä tytöillä ei ollut. Tyttöjen ei yksinkertaisesti kuulunut käyttää reppuja, ei niitä heille edes valmistettukaan.
En muuten muista, milloin reppuja alkoi ilmestyä myös tytöille, olisiko joskus 80- tai 90-luvulla?
Missä maassa olet mahtanut koulua käydä? Kyllä meillä oli kaikilla perheen tytöillä reput, kun koulu aloitettiin. Minä kuopuksena aloitin koulun 1980, ja sitä ennen oli monella lapsella päiväkodissakin reppu. Minun reppuni oli kirkkaan punainen ja siinä oli nallen kuva.
Vierailija kirjoitti:
Voi vitsi että olin kakarana kateellinen pojille, koska heillä oli koulureput! Meillä tytöillä ei ollut. Tyttöjen ei yksinkertaisesti kuulunut käyttää reppuja, ei niitä heille edes valmistettukaan. Se poikien reppuksin oli aina samanlainen: myrkynvihreästä paksusta kankaasta tehty, ruskein nahkaremmein. Aina sama malli ja väri, joka oli myös miehillä, jotka kävi savotoissa ja puuhommissa, kirveen varsi vaan pilkotti repunsuusta.
Tytöille oli omat laukkunsa, ne oli keinonahasta tehtyjä ja niissä oli pitkä hihna, josta ne laitettiin viistosti olalle. Ne oli siis paljon epäkäytännöllisempiä kuin poikien selkäreput. Esim. kun hiihdettiin kouluun, niin koululaukku paukutti koko ajan ikävästi kylkeen tai reiteen ja teki olemisen muutenkin toispainotteiseksi. Reppu selässä olisi ollut paljon helpompi hiihtää.
En muuten muista, milloin reppuja alkoi ilmestyä myös tytöille, olisiko joskus 80- tai 90-luvulla? Omalla tyttärelläni oli myös kouluun lähtiessään koululaukku, ei reppu. Hän aloitti koulun v. -79.
Oppikouluajoilta muistan yhden hippityypin, joka oli keksinyt mielestään radikaalin idean: hän kantoi koulukirjansa ruskeassa säkissä olalla. Ei sekään kauhean kätevää varmaan ollut, mutta olihan erikoista. Oppikoulun pojilla ei muutenkaan tainnut enää olla reppuja, olisiko ollut ihan salkkuja heillä. Hehän olivat jo isoja miehiä, ainakin mielestään.
Reppu on kätevä, jää kummatkin kädet vapaaksi ja reppuun mahtuu paljon. Se myös harjoituttaa ryhtiä paremmin kuin se pikkutyttöjen koululaukku, joka saattoi vääntää selkää sivulle päin kallelleen, jos laukku oli painava, ja hihna painoi ilkeästi kaulaa toiselta puolelta.
Mitä ihmeen väärää näet koululaisten repuissa? Missäs heidän pitäisi mielestäsi koulutarvikkeensa kuljettaa?
Olen aloittanut koulun 1976 ja kyllä mulla oli hieno punainen reppu jo ekalla.
Aloitin koulun -79 ja minulla oli reppu. Valinnanvaraakin löytyi, valitsin punaisen. Myös minua viisi vuotta vanhempi siskoni käytti koulussa reppua vuodesta -74.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Olisin valmis maksamaan että käyttäisivät ihan mitä tahansa muuta kun paskaista kånken-reppua. Mieluummin vaikka joku muovikassi.
Aikaisemmin olin sitä mieltä, että Kånkenin reput ovat liian kalliita koulurepuksi, mutta tämä palsta ja juuri tällaisen provokommentit saivat minut heltymään, kun tyttäret tuollaista pyysivät. Kiusa se pienikin kiusa.
Missä selkäreppua pitäisi pitää ellei selässä?
Vierailija kirjoitti:
Jopas oli taas tarinointia. Koulureput olivat aivan tavallisia ja yleisiä tytöillä jo 70-luvulla.
Aamulla kun poika lähti kouluun, siellä repussa oli muutaman kilon edestä koulukirjoja, liikuntavarusteet ja pyyhe sekä läppäri suojapussissaan. Niitä olis vähän hankala hinata mukana ilman sitä reppua. Tietysti on päiviä kun sen kannattais vaan suosiolla ottaa sen repun tilalle jykevä muuttolaatikko ja nokkakärryt, mutta vielä onneksi selkä kestää.
Vierailija kirjoitti:
Aamulla kun poika lähti kouluun, siellä repussa oli muutaman kilon edestä koulukirjoja, liikuntavarusteet ja pyyhe sekä läppäri suojapussissaan. Niitä olis vähän hankala hinata mukana ilman sitä reppua. Tietysti on päiviä kun sen kannattais vaan suosiolla ottaa sen repun tilalle jykevä muuttolaatikko ja nokkakärryt, mutta vielä onneksi selkä kestää.
Oma auto pojalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma auto pojalle.
Kyllä sille laittais mielellään, mutta talous ei anna periksi. Eikä pojalla sisu. Aamulla bussiin, iltapäivästä kävellen kotiin että tulee ulkoiltuakin. Mopoa on tarjottu, mutta sanoi mieluummin odottavansa siihen oikeaan autoon.
Jostain syystä reppu ei ollut muotia tytöillä eikä pojilla siinä perslävessä jossa kouluni aloitin vuonna 1978.
Kylki mutkalla tuli laukkua haalattua.
Jaa-a mieti sitä.