Mikä on mielestäsi kaunein astiasto?
Mitä hankkisit jos saisit rajattoman määrän rahaa hankkia astiaston? Siis koko hela hoidon laseineen ja aterioineet päivineen.
Meillä kuopuskin muutti pois kotoa ja vei osan astioista mukanaan. Meillä on ollut sellaisia halpoja Ikean astioita perhe-elämän aikana. Voimme nyt alkaa vihdoinki viettää miehen kanssa keski-ikäisten seurapiirielämää eli lähinnä kutsua muita samanikäisiä ja elämäntilanteessa olevia vaikka syömään meille. Rakastan ruoanlaittoa ja leipomista mutta kattausten tekoa pitäisi opetella ja paljon.
Kommentit (375)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkään vieläkin Arabian Illusia-sarjasta josta meillä on lautaset olleet jokapäiväisessä käytössä yli 15v. Juhliin ollaan hankittu niin ikään Arabian vanha sini-kultareunainen astiasto, en tiedä onko sillä nimeä. Lisänä on Lomonosovin verkko-sarjaa erinäisiä osia, se on mielestäni kaunis myös.
Minustakin Illusia on ihana, se sinipunertavan sävyinen. Itsellä on tuota sarjaa vain kolme kahvikuppia, mutta juon niistä joka aamu kahvini, ja päivä alkaa hyvin. Minä keräilen kauniita astioita koska niiden katseleminen ja käyttäminen tuottavat iloa, en siksi että yrittäisin jotenkin päteä. Meillä harvoin edes käy vieraita, joten eipä noilla astioillaan pääsisi edes pätemään vaikka haluja olisi.
Ostin myös vuosia sitten kuusiosaisen Arabian Merituuli astiaston, kaikkine lautasineen ja kahvikuppeineen. Oli liikkeen loppuunmyynnissä vaan niin hyvä tarjous että oli pakko ostaa pois. Se on ollut harvoin käytössä, nyt mietin ottaisinko jokapäiväiseen käyttöön vai myisinkö.
Tätä mallia on siis lautasemme https://images.replacements.com/images/images2/china/A/P0000147517S0002…
Sori, minusta nuo ovat rumat, jotenkin töhryinen vaikutelma, silmille hyppäävä. Mutta tämähän on makuasia, hyvä että itse tykkäät.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö kukaan, mikä olisi järkevä tapa myydä astiakokonaisuus? Isoissa kaupungeissahan on vintageastioihin erikoistuneita liikkeitä, mutta nyt on kyseessä tuotannossa oleva sarja. Siinä on monta osaa, muistaakseni 8 teekuppiparia sekä leivoslautasta, kermakko, sokerikko, erilaisia tarjoiluvateja yms.
Minulla ei ole aavistustakaan missä tuollaisen hinnat liikkuvat käytettynä.
Voisihan sen johonkin Tori.fi-sivustolle pistää myyntiin, mutta pelkään särkyvän tavaran lähettämistä postissa, ja siinä on myös aikamoinen vaiva, jos sitä myy osa kerrallaan.
Huutokauppoja kierrelleenä olen ihmetellyt miten halvalla astiastot menevät. Satasella menee kaunis, vanha astiasto, jossa on jopa yli sata osaa; näyttäviä liemikulhoja , kastikekannuja, lautasia, kahvikuppeja ja muuta joka kattaikseen. Usein ihan tunnetuilta valmistajilta. Sitten joku risa ja ruma Arabian kannu maksaa satasia.
Eli hinta riippuu täysin siitä, että onko se jotain himoittua sarjaa.
Äidin perintönä sain useamman astiaston. Arabia ja Villerouta. Lahjoittelin pois jos jollekin kelpasi, mm. Myrnaa, jota pidin itse rumana. Yhden vanhan Arabian kahvikuppisarjan vein mökille, eipä tuu juuri käytettyä.
Puolalaisen Chodziezin kukkakuvioiset astiastot ovat erittäin kauniita.
Pentikin astiat ovat kyllä kestäviä. Minulla on n. 40 vuotta vanhat syvät lautaset ns. rastaanmunapinnalla. Ei minkäänlaista kulumaa. Melkein jo kyllästyttää aina samat.
Vanilja on myös laadukas, matalat lautaset vaan ovat turhan isot. Kahvikupit sen malliset, että kahvi jäähtyy heti.
Lomonosovin kultainen puutarha. Ei yksikertaisesti ole kauniinpaa astiastoa. Suomalaisista sitten pidän itse kovasti Pentikin Eden sarjasta, jota olenkin itselleni hankkinut. Arki käytössä marimekon astiat, joista pidän myös suunnattomasti:)
Villeroy Bochin Amazonia. Kaunein jonka omistan on äidiltä peritty Arabian Myrna.
Arabian keltareunainen Faenza tai Rosmarin. Rosmarin kahvikupit+asetit on jo, mutta haluaisin lautasiakin. Sorsakosken kamalia haarukoita hävitin ison kasan viime kesänä.
Minulla Teeman valkoisia lautasia, Pentikin Vaniljaa ja Marimekon Oiva/Siirtolapuutarhaa. Juomalaseina kirkkaat Kastehelmet ja Ultima Thulen viinilasit.
Kävin Stockalla pyörimässä ja ihastuin Villeroy & Boch Ivoire -sarjaan. Tosi kaunis! Ei kyllä vielä lähtenyt yhtään astiaa mukaan. Pitää säästää.
Vierailija kirjoitti:
Teema
Kaikki astiani ovat Teemaa, jolla olen täydentänyt edeltäjää Kilta-sarjaa. Kiltaa on valtaosa vieläkin johtuen ehkä käsin tiskaamisesta.
Pentikin Saaga, Valo ja Vanilja.
Arabian Arctica, Iittalan Teema, Marimekon Siirtolapuutarha
Nämä kaikki minulla on ja näistä pidän.
On myös Pentikin Aino, josta aikoinaan kovasti pidin ja joka pelasti Pentikin, mutta olen niin kyllästynyt jo Aino sarjaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei paljon kiinnosta keskiluokan symbolit ja kodin kilpavarustelu.
Ei se ole mitään kilpavarustelua, jos tykkää kauniista astioista. Eikä ne astiat ole mitään keskiluokan symbooleja, vaan käyttöön tarkoitettuja tavaroita. Itse tykkään kastehelmestä. Ne jalkalasit vaan ovat niin ihania. En minä niitä sen takia osta, että kilpailisin jonkun naapurin kanssa astioilla, vaan sen takia, että ne ilahduttavat arkeani. Olen aina tykännyt kauniista astioista, varsinkin laseista ja niitä minulla on ollut jo opiskeluajoista asti. Nyt siis olen jo vanha, mutta edelleen kaunis astia ilahduttaa . Se on sellaista arjen"luksusta".
Vierailija kirjoitti:
Minulla Teeman valkoisia lautasia, Pentikin Vaniljaa ja Marimekon Oiva/Siirtolapuutarhaa. Juomalaseina kirkkaat Kastehelmet ja Ultima Thulen viinilasit.
Kastehelmet on ihania, samoin Ultima Thulen lasit, mutta teema on liian "tavallinen".
Arabian Paratiisi, siis se värikäs. Mustavalkoinen on tylsä.
Pentikin Valo-sarja on todella nätti ja ajaton. Meillä on siitä kahviastiasto.
Lusikkahaarukka, puukko ja pakki.
Vierailija kirjoitti:
Royal Doultonin astiasto jossa on käsinmaalattuja talvioita, tietenkin .
Onkos tämä se Hyasinthin sarja, jota se aina mainostaa 😉
Jo mainittu Arabian Lumi, siitä löytyy sekä mukit että kupit jos tahtoo juoda kahvinsa mieluummin kupeista.
Iittalan Raami, myös valkoinen mutta hieman modernimpi.
Royal Copenhagenin Black Fluted Mega, (tai Blue) upeasti modernisoitu 1700-luvulta alun perin oleva design. Tämä on vielä tosi laaja sarja.
Wegdwoodilla on paljon myös muuta kuin perienglantilaista kukkaa, esim Gio tai Arris, tai Jasper Conranin Pin Stripe, tai joku Vera Wangin heille suunnittelemista sarjoista.
Jokin Arabian vintage-sarja, niitä on paljon tarjolla ja kerääminen käy harrastuksesta.
Noin aluksi. Itse jos olisin hankkimassa jotain kokonaan uutta, valitsisin tuon Royal Copenhagenin. Kalliinpuoleinen mutta tuskan voi ottaa osissa.