Mikä on mielestäsi kaunein astiasto?
Mitä hankkisit jos saisit rajattoman määrän rahaa hankkia astiaston? Siis koko hela hoidon laseineen ja aterioineet päivineen.
Meillä kuopuskin muutti pois kotoa ja vei osan astioista mukanaan. Meillä on ollut sellaisia halpoja Ikean astioita perhe-elämän aikana. Voimme nyt alkaa vihdoinki viettää miehen kanssa keski-ikäisten seurapiirielämää eli lähinnä kutsua muita samanikäisiä ja elämäntilanteessa olevia vaikka syömään meille. Rakastan ruoanlaittoa ja leipomista mutta kattausten tekoa pitäisi opetella ja paljon.
Kommentit (375)
Vierailija kirjoitti:
Olen vasta teini mutta tällä hetkellä ainakin Pentikin Vanilja, kerätään sitä mulle että saan sitten mukaan kun lähden opiskelemaan. Olen saanut niitä lahjaksi synttäreillä ja jouluna.
Onpa ruma sarja.
En osaa päättää valitsisinko ensimmäiseksi kunnon astiastokseni Villeroy & Boch Old Luxembourg vai French Garden. French Garden on aivan ihana kun rakastan värejä ja hedelmien kuvia, mutta Old Luxembourg on klassisempi ja menee ns. talvellakin. Mitä mieltä olette? Tähän asti mulla on vain ollut Ikean halpoja astioita ja joitain lahjaksi saatuja yksittäisiä muumimukeja ja Taiga -mukeja. En ole kovinkaan tykästynyt mihinkään noista lahjaksi saaduista.
N26
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolassa myydään todella upeita (paikallisen tehtaiden) astiastoja pilkkahinnalla. Olen jo kaksi kuskannut suomeen autolomalla. Niitä löytyy käytännössä kaikkien tyylisuuntien ystäville.
Missä kaupungissa, missä osoitteessa?
En ole se joka tästä aiemmin puhui, mutta omilta reissuiltani olen tehnyt hyviä löytöjä duka nimisistä kaupoista. Yhden kokonaisen astiaston ainakin hankkinut, sekä laseja ja patoja. Olleet käytössä vuosia ja edelleen kuin uusia. Ei varmasti Puolan halvimmat astiat, mutta toisaalta dukan liikkeitä löytää useista isommista puolalais kaupungeista, ei tarvii erikseen poiketa astioita varten.
"Duka" tarkoittaa ruotsiksi kattaa eli jo nimi kertoo, että ei ole kyse puolalaisista astioista, vaan ruotsalaisista. Itse etsin ainakin romanttisempaa ja "perinteisempää" puolalaista astiatyyliä kukkakuvioin ja kultauksin jne.
Vierailija kirjoitti:
Royal Doultonin astiasto jossa on käsinmaalattuja talvioita, tietenkin .
Hyacinthin toinenkin astiasto on nimenomaan kaunis, vaikka en kyllä itselleni ottaisi
https://www.chinasearch.co.uk/queens/olde-england/
https://tenor.com/view/keeping-up-appearances-hyacinth-bucket-emmet-eli…
Apilanlehden Sininen kartano on sopivasti koristeltu ja siksi kaunis.
Valkoinen astiasto on aina tyylikäs ja ruoka tulee siinä kauniisti esille. Astiastot kestävät pitkään, joten kannattaa ottaa ajaton malli. Itselläni on Arabian Lumi-astiasto ns. parempana astiastona ja tykkään kovasti. Se löytyy tästä: https://arabia.fi/astiasarjat/lumi
Suosin myös mielelläni suomalaista.
Myrna on kamalin kaikista. Makunsa kullakin.
Vierailija kirjoitti:
Keräsin vuosikausia teininä ja vähän päälle parikymppisenä V&B:n Petit Fleur-sarjaa. Sain siihen osia mm. rippi-ja yo-lahjaksi.
Tajusin jokunen vuosi sitten, että olisi ehkä kannattanut odottaa ennen kuin alkaa kerätä mitään. Maku on aikuistuttuani muuttunut niin, että nyt sarja näyttää minusta liian koristeelliselta makuuni.Astiat ovat vanhempieni varastossa pahvilaatikossa. Äitini on niitä silloin tällöin käyttänyt, kun on halunnut tehdä juhlavamman kahvipöydän vanhanaikaiseen tyyliin, tai jos on ollut isommat juhlat ja tarvittu enemmän asioita.
Omassa kodissani minulla on vain Teemaa. Hyviä, kestäviä ja monikäyttöisiä astioita, jotka sopivat erinomaisesti kaikkiin tarpeisiini.
Pitäisi päättää mitä niillä V&B:llä tekee. Niissä on paljon rahaa kiinni. Lieneeköhän niillä jälleenmyyntiarvoa? Ei oikein haluaisi niitä vanhempien varaston täytteenä vuodesta toiseen pitää.
Minä taas ostin nuoruusvuosinani Teemaa ja luojan kiitos olen päässyt siitä kunnialla eroon. Samoin kuin Hackmanin aterimista. Eivät ole enää yhtään mieleistä tyyliä itselleni. Liian tylsää ja pelkistettyä. Näin se mieli muuttuu :o)
Minulla on Rörstrandin Ostindia sarjaa. Kummitätini asui Ruotsissa ja keräsi minulle sarjan astioita. Olen itse jatkanut keräilyä ja nyt minulla on jo aika paljon. Ovat kalliita, joten ostan yleensä alennusmyynnistä, joita on kyllä liian harvoin. Ensimmäiset kupit/lautaset olen saanut jo 1980 -alussa. Synttäreillä olen saanut lahjaksi osan kupeista ja kermakon&sokerikon. Monessa ruotsalaisessa sarjassa astiasto näkyy ja se taitaakin siellä olla semmoinen perusastiasto kuten meillä Arabian Arctica taisi muinoin olla. Ostindian lisäksi minulla on Pioni sarjan astioita.
Pelkistetty, valkoinen lautanen on paras. Samoin juomalasit kirkkaat ja pelkistetyt. Viinilasit mahdollisimman ohutta lasia reunastaan. Aterimet myös pelkistetyt ja käteen sopivat.
Teema ja Kartio toimii edelleen hyvin mielestäni. Villeroy&Boch Royal. Viinilaseina Riedel.
Arabian Paratiisi, suunnitellut Birger Kaipiainen. Olen kerännyt jo yli 20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Ikean Skyn. Löytyy kaapista.
Olen ihastunut sen aitoon posliiniin, laadukasta ja ajatonta. Vuosien käyntön jälkeenkään ei mitään kulumaa eikä naarmuja
Esim V&B mikä on meillä toisena astiastona on samanikäinen mutta ihan hirveän kulunut jo. "Kotimaista" kivitavaraa en edes huolisi
Mulla on kyllä Pentikit astiastot kestänyt hyvin, Hiisikin on vielä erinomaisessa kunnossa vaikka on ollut ahkerassa käytössä jo 40 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolassa myydään todella upeita (paikallisen tehtaiden) astiastoja pilkkahinnalla. Olen jo kaksi kuskannut suomeen autolomalla. Niitä löytyy käytännössä kaikkien tyylisuuntien ystäville.
Missä kaupungissa, missä osoitteessa?
Ekan astiaston ostin 90- luvulla Walbrychistä, oli tehtaanmyymälä. Paikallinen vinkkasi. Toisen pari vuotta sitten Torunista, joka on muuten upea kaupunkikohde. Krakovassa en muista posliinikauppoja nähneeni, siellä on keskitytty turisteille myytävänä tavaraan. Kokonainen 12 hengen astiasto, tarjoiluastioineen maksaa alle tonnin. Auto on oltava, kaksi valtavan isoa laatikollista. Pakkaavat hyvin.
Sain joskus lahjaksi Arabian Paratiisi mukeja, siitä saakka olen kerännyt astiastoa myös itse. Minusta ne ovat hienoja ja ihanan värikkäitä. En olisi tosin itse keksinyt alkaa keräämään niitä, joten olen tyytyväinen, että sain niitä joskus lahjaksi :)
Minulla olisi varastossa Arabian Bellis-kahvikuppiastiasto, joiden muoto on mielestäni kaunis (ja kahvi maistuu jostain syystä todella hyvältä näistä kupeista), mutta kuvio ei niin miellytä. Osaisiko kukaan vinkata samanmallisia kahvikuppeja joltain sarjalta? Arabian Doria näyttää hyvin samalta, mutta ei ehkä sekään ole kuvioltaan makuuni.
Mun mielestä kaikki Pip Studion astiat on kauniita, en osaa päättää ihaninta. En ole kuitenkaan niitä hankkinut, kun niissä on kultareunukset eikä niille siksi suositella konepesua 😞
Teema on vielä hirveämpi. En tajua miten suomalaiset haluavat kotinsa Teemoilla täyttää.
Keräsin vuosikausia teininä ja vähän päälle parikymppisenä V&B:n Petit Fleur-sarjaa. Sain siihen osia mm. rippi-ja yo-lahjaksi.
Tajusin jokunen vuosi sitten, että olisi ehkä kannattanut odottaa ennen kuin alkaa kerätä mitään. Maku on aikuistuttuani muuttunut niin, että nyt sarja näyttää minusta liian koristeelliselta makuuni.
Astiat ovat vanhempieni varastossa pahvilaatikossa. Äitini on niitä silloin tällöin käyttänyt, kun on halunnut tehdä juhlavamman kahvipöydän vanhanaikaiseen tyyliin, tai jos on ollut isommat juhlat ja tarvittu enemmän asioita.
Omassa kodissani minulla on vain Teemaa. Hyviä, kestäviä ja monikäyttöisiä astioita, jotka sopivat erinomaisesti kaikkiin tarpeisiini.
Pitäisi päättää mitä niillä V&B:llä tekee. Niissä on paljon rahaa kiinni. Lieneeköhän niillä jälleenmyyntiarvoa? Ei oikein haluaisi niitä vanhempien varaston täytteenä vuodesta toiseen pitää.