Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on mielestäsi kaunein astiasto?

Uudesta astiastosta haaveileva
06.04.2018 |

Mitä hankkisit jos saisit rajattoman määrän rahaa hankkia astiaston? Siis koko hela hoidon laseineen ja aterioineet päivineen.

Meillä kuopuskin muutti pois kotoa ja vei osan astioista mukanaan. Meillä on ollut sellaisia halpoja Ikean astioita perhe-elämän aikana. Voimme nyt alkaa vihdoinki viettää miehen kanssa keski-ikäisten seurapiirielämää eli lähinnä kutsua muita samanikäisiä ja elämäntilanteessa olevia vaikka syömään meille. Rakastan ruoanlaittoa ja leipomista mutta kattausten tekoa pitäisi opetella ja paljon.

Kommentit (375)

Vierailija
301/375 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen tainnut ohittaa iän jossa pädetään astioilla. En osa sanoa haluanko mitään sarjaa kokonaan, kuulostaa jotenkin tylsältä.

Minä en ole tainnut tätä ikää ohittaa, kun haluaisin vaihtaa nyt sekalaisen kippokokoelman johonkin harkittuun settiin.

Tai sitten vain haluan viimein estetiikkaa myös tähän kohtaan elämää. Meillä on siis käytössä kaikkea miehen poikamiesaikojen raapiutuneista Tiimari-kipoist isovanhempien kultareunaporsliiniin. En jaksa enää sitä kun astiakaapissa pitää olla 12 pinoa pelkästään lautasille ja tiskikoneessa erimalliset astiat ei mene hyvin vierekkäin. Ja toki ne antiikkiporsliinithan pitää pestä vielä käsin. Ihan pelkästään ruokapöydän tyhjentäminen on joka päivä inhaa, kun erimallisia lautasia ei saa pinottua päällekkäin.

Eli tylsyyttä kohti! Mitkä on kivoimmat astiastot kesällä 2021? Vanhemmat ja käytetyt myös katselussa.

Minusta tämä on ihan samanlaista jokapäiväistä kauneutta kuin taulut seinällä tai vaikka puutarha. Miksi juuri astiat on pätemistä?

Kokonainen astiasto samaa sarjaa tuntuu ehkä tylsältä ja tunkkaiselta. Miten ne saa sopivaan mielialoihin ja erilaisiin juhliin, jos kaikki edustavat samaa tyyliä, en tiedä. 

Saa hyvin sopimaan mm. lautasliinojen väreillä, pöytäliinan väreillä, kukkien väreillä ja muilla koristeluilla, sen mukaan vietetäänkö joulua vaiko valmistujais- tai yo-juhlia vaiko jopa pieniä hautajaisia kotona.

Vierailija
302/375 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeestiko joku tykkää Myrnasta? Kerrassaan kamala.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/375 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei paljon kiinnosta keskiluokan symbolit ja kodin kilpavarustelu.

Olemme tavallinen matalapalkka-alalla työskentelevä perhe.  Emme ole keskiluokkaa.

Jo häälahjaksi toivoimme tietyn sarjan astioita ja laseja.  Niitä myös saimme lahjaksi.

Itse olen täydentänyt sarjaa, tarpeiden mukaan. 

Ja kyllä meillä juhlistetaan jouluateriat vanhempian ja appivanhempien kanssa kauniilla kattauksilla.

Samoin muut suuremmat juhlat.

Kauniit ja kestävät astian ja astiasarjat eivät ole mitään eikä minkään yhteiskunnan luokan symboleita.   Ne ovat harkitusti ostettuja astoita, joiden tarkoitus on tuottaa mielihyvää niin itselle kuin vieraillekin, kauniisti katetussa kahvi-ja ruokapöydässä.

Arkikäytössä lienee kaikilla hyvin kulutusta kestävät kahvi-ja  muut mukit nykyisin.

Mutta kuka kattaa juhlakahvipöydän tai harvinaisimpien vieraiden kahvipöydän pelkillä arkikäytössä olevilla, jo kuluneilla mukeilla?  Samoin juhlaruokapöydän?

Vierailija
304/375 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Willeroyn Azul, kauneinta mitä tiedän.

Vierailija
305/375 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arabian Munsala

En löytänyt moista googlaamallakaan.

Vierailija
306/375 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeestiko joku tykkää Myrnasta? Kerrassaan kamala.

Tykkään. Jo mummoni keräsi Myrnia.

Vierailija
307/375 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arabia Kastanja, jos vielä jostain löytyy.

Vierailija
308/375 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Design kirjoitti:

Onpa ihmiset pinnallisia, kun pohtivat mikä olisi kaunein astiasto. Voi hyvää päivää! Osta mitä ikinä itse haluat. Jokaisella palstalaisella on oma mieltymys.

Itse keräilen tiettyä design lasisarjaa, mutten sitä paljasta, jottei muut tajua samaa sarjaa alkaa hamstraamaan.

Minä en saanut pienenä tiettyä Barbie-nukkea, mutten kerro, mikä se oli, ettei muut tajua samaa nukkea alkaa hamstraamaan.

Vierailija
309/375 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apilanlehden Victoriaa itsekin ehdottaisin, mutta maksaisin max. 5 euroa / astia….. niitä todella löytyy: itsellä 24 matalaa ja 24 syvää lautasta + tarjoiluastioita (kaikki max 5 euroa / kpl)

Vierailija
310/375 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marimekon taloon ja kesäpuutarha sekoituksen. Tosin teettäisin isompia kahvikuppeja. Hommaisin myös niitä vanhoja sinipunaisia iittalan lautasia. Mun mielestä olis ihanaa olla sellanen sekamelska eri lautasia mut kuitenkin samankokosia. Tik tokissa myös näin sellaisen ihanan etanan mallisen teepannun ja siihen sopivat kupit <3.

Vierailija
311/375 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun suosikkini on englantilaisen Portmeirionin Botanic Garden-sarja. Jonkin verran niitä on tullut ostettua.

https://www.portmeirion.co.uk/collections/portmeirion-botanic-garden

Vierailija
312/375 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vasta teini mutta tällä hetkellä ainakin Pentikin Vanilja, kerätään sitä mulle että saan sitten mukaan kun lähden opiskelemaan. Olen saanut niitä lahjaksi synttäreillä ja jouluna.

Onpa ruma sarja.

ja sinusta on ok tokaista noin tuntemattomalle teinille koska?

Vanilja on muuten kaunis sarja. Itse tajusin tämän kun sain sitä lahjaksi. Joka aamu käsi ojentuu ottamaan juuri Vanilja-kahvimukin, vaikka muitakin merkkejä olisi tarjolla. Jotenkin se ei vain menetä viehätystään.

Teemasta taas en piittaa ollenkaan. Villeroy & Boch ei ole paras arjessa, vaikka kauniita astioita ovatkin.

Vierailija
313/375 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasia että kaikki on valkoista tai kirkasta lasia. Minusta kattauksessa pääosassa on ruoka, eikä astiat.

Tykkään samasta linjasta myös pussilakanoissa yms. Valkoinen paras.

Vierailija
314/375 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsalaisen Rörstrandin Swedish Grace -astiat ovat mielestäni tosi kauniita. Ihastuin niihin ollessani Ruotissa töissä kotihoidossa, missä näin monen vanhuksen kodissa kyseisiä astioita. 

Vierailija
315/375 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erään keramiikkataiteilijan tekemät luonnollisen sävyiset astiat. Nimeä en kerro, etteivät palstalaiset ala kilpailemaan minun ja äveriäitten kanssa rajoitetusti saatavilla olevista kipoista. Ei ole teollisia tuotteita.

Vierailija
316/375 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erään keramiikkataiteilijan tekemät luonnollisen sävyiset astiat. Nimeä en kerro, etteivät palstalaiset ala kilpailemaan minun ja äveriäitten kanssa rajoitetusti saatavilla olevista kipoista. Ei ole teollisia tuotteita.

Kuulostavat jo kuvauksen perusteella sellaisilta, että älä huoli, saat pitää! En ottaisi vaikka ilmaiseksi perään heitettäisiin. Klohmuiset luolamieskeramiikka- / savikipot eivät ole ikinä viehättäneet.

Vierailija
317/375 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai herrajestas sentään! Minua ei ole milloinkaan kiinnostaneet astiastot, kunhan on jotain kaapissa, joilta voi syödä. Onko tämä jokin uusi trendi?

Kerran syötiin ja ulkolainen kaveri oli auttamassa. Hän alkoi kaapista latoa pöytään lautasta ja lasia. Minä siihen että ei ei niitä, ne on paremmille vieraille. Kyllä siinä väki nauro. Sanottiin että kerran vuodessa oikeestaan käytetään noita. Ja taas oli hauskaa. 

Vierailija
318/375 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villeroy&Boch  "Botanica-sarja. Ihanat Carl von Linne`n kasvit.

Vierailija
319/375 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis myydäänkö Helsingin Arabian ja Iittalan tehtaanmyymälässä myös Villeroy & Bochin astioita??

Jos tarkoitat sitä Arabiassa olevaa myymälää, niin ei, mutta siinä samassa rakennuksessa on muistaakseni myös Villeroy & Bochin myymälä. Ja myös Pentik. Se on hyvä rysä käydä katselemassa erilaisia astioita. 

Meillä ei ole erikseen juhla-astioita ja arkiastiatkin on vähän sekalainen seurakunta. Isot matalat lautaset on Iittalan Runoa ja Runoa on myös kulhoina. Sitten meillä on Teeman isoja syviä lautasia eri väreissä, jotka toimivat pastan tai salaatin kanssa. Karkkikippoina Iittalan Origo ja se joku Aasian markkinoille suunniteltu sarja, mitä sai ostaa myymälöistä. Leipä/aamiaislautasina eri värisiä Teemoja. Kahvimukit Taikaa, Satumetsää, pupumukeja ja jotain muuta vanhempaa Iittalaa/Arabiaa. Taika Siimes syviä lautasia ostin keväällä, pitkään mietin tekosyytä ostaa lautasia joille en keksi käyttöä ja sitten osui omat synttärit ja -50% ale Citymarketissa ja sain ihanat siililautaset <3

Mökillä meillä on yhtenäisempi astiasto, kun mökki ostettiin vuosi sitten. Mökkiastioiksi tuli Pentikin Metsämarja, minusta sopii mökille hyvin. 

Aterimet oli pitkään murheenkryyni, kun ei tahtonut löytyä mieluisia ja pitkään käytössä olleet Elegiat alkoivat tuntua liian pieniltä näihin nykyastioihin verrattuna. Elegiat siirrettiin sitten mökille ja kotiin ostettiin Robert Welchin Radford-sarjaa. Olen aina halunnut että aterimet olisivat samaa sarjaa, mutta Iittala ei enää valmista sellaisia, missä olisi myös juustohöylät, kakkulapiot ja voiveitset sun muut. Nämä Robert Welchin aterimet oli hieno löytö, näissä on vaikka kuinka paljon osia ja myös sellaisia, joita emme tienneet olevan edes olemassa. Iso juttu oli saada pihviveitset samaa sarjaa muiden aterimien kanssa, mutta tuli hankittua myös elämämme ensimmäiset greippilusikat ja oliivilusikat. Ja kakkuhaarukat! Kyllä on mahtavaa kun on oikeat kakkuhaarukat eikä tarvitse leikkiä, että jälkiruokahaarukka ajaisi saman asian.

Kannustan satsaamaan myös kunnollisiin aterimiin! Nuo on ihan mahtavat, tuntuu aina niin juhlavalta syödä niistä. Hyvä muoto ja sopivan painavat. Ja kun osia on niin monta, että löytyy sopiva joka lähtöön. 

Vierailija
320/375 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pentikin Eden. Kesäjuhlissa raikkaan punasävyisenä, talven juhlissa ja joulukahveilla mustavalkoisena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän